۰ نفر

مرگ جوینده گنج در چاه

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۰۲
کد خبر: 438412
مرگ جوینده گنج در چاه

3مرد جوان در جست‌وجوی گنج راهی منطقه‌ای ممنوعه شدند و شروع به کندن زمین کردند اما تلاش چند شب آنها نتیجه‌ای نداشت جز مرگ یکی از جست‌وجوگران و دستگیری 2نفر دیگر.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اواخر هفته گذشته مردی هراسان و سراسیمه با پلیس و اورژانس تماس گرفت و مدعی شد که او و دوستش در منطقه‌ای در حوالی روستای کزبر زنجان دچار حادثه شده‌اند. به‌دنبال این تماس تیم‌های امدادی راهی محل حادثه شدند و مردی را دیدند که دچار حادثه شده و پایش شکسته است. این مرد چاهی را به امدادگران نشان داد و گفت که دوستش به داخل چاه افتاده و نمی‌داند چه بلایی بر سرش آمده است. پس از آن ماجرا به آتش‌نشانی گزارش شد و نجاتگران پس از حضور در محل وارد چاه شدند و پیکر بی‌جان مرد جوانی را که داخل چاه افتاده بود بیرون کشیدند. بررسی‌های اولیه از این حکایت داشت که مرد جوان بر اثر استنشاق گاز متان که اعماق چاه را پر کرده بود، جانش را از دست داده است.

شایعات عجیب 

امدادگران مردی را که در این حادثه زخمی شده بود به بیمارستان منتقل کردند و وی تحت درمان قرار گرفت. از سوی دیگر جسد قربانی حادثه نیز به پزشکی قانونی منتقل شد اما هنوز مدت زیادی از این ماجرا نگذشته بود که شایعاتی عجیب در شهر پیچید. ازجمله اینکه جنایتی هولناک در منطقه رخ داده و مردی بی‌رحمانه به قتل رسیده است. به‌دنبال انتشار این شایعه، تحقیقات پلیسی برای کشف حقیقت آغاز شد.

داستانسرایی

مرد مجروح نخستین کسی بود که تحت بازجویی قرار گرفت. او مدعی شد که روز حادثه همراه دوستش به ارتفاعات روستای کزبر رفته بودند که ناگهان دوستش به داخل چاه سقوط کرد و او نیز دچار حادثه شد و پایش شکست. اظهارات او در حالی بیان می‌شد که وقتی مأموران راهی محل حادثه شدند و به بررسی آنجا پرداختند دریافتند که چاه مورد نظر به تازگی و برای رسیدن به گنج حفر شده و قربانی حادثه نیز نه به‌خاطر سقوط به چاه، بلکه به‌دلیل گازگرفتگی جانش را از دست داده و روی بدنش اثری از جراحت وجود ندارد. در این شرایط تحقیقات از مرد مجروح از سر گرفته شد و او که چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت اعتراف کرد و با همدستی 2نفر از دوستانش راهی منطقه شده و اقدام به حفر چاه برای رسیدن به گنج کرده بودند که یکی از دوستانش بر اثر گازگرفتگی در اعماق چاه جان باخت و او که دستپاچه شده بود، هنگامی که قصد داشت ماجرا را به پلیس و تیم‌های امدادی خبر دهد دچار حادثه شده و پایش شکست.

سرهنگ جعفر رحمتی، رئیس پلیس استان زنجان می‌گوید: بررسی‌های پلیسی نشان داد که جست‌وجوگران گنج 3نفر بودند. یکی از آنها اخراجی یکی از سازمان‌ها بود و با توجه به اطلاعاتی که داشت، تصور می‌کرد در منطقه مورد نظر گنجی مدفون شده است. به همین دلیل نزد 2نفر از دوستانش رفته و آنها را برای رسیدن به این گنج وسوسه کرده بود. به این ترتیب آنها شب‌ها به منطقه مورد نظر که در فهرست مناطق حفاظت شده سازمان میراث فرهنگی بود می‌رفتند و اقدام به کندن چاه برای رسیدن به گنج می‌‌کردند. این کار آنها ادامه داشت تا اینکه با عمیق شدن چاه و تجمع گاز متان در عمق آن، یکی از جست‌وجوگران که روز حادثه سرگرم حفر چاه بود دچار گازگرفتگی شده و جانش را از دست داد.

وی ادامه می‌دهد: با این اطلاعات، فردی که سردسته این باند بود نیز شناسایی و دستگیر شد و نفر دیگر که در این حادثه مجروح شده بود تحت درمان قرار دارد و که علیه آنها اعلام جرم شده است.

به گفته سرهنگ رحمتی، رنج سنی این افراد 25تا 30ساله است و پس از این حادثه شایعاتی مبنی بر قتل در منطقه پیچید که به هیچ‌عنوان صحت ندارد. وی با اشاره به اینکه افرادی که در پی دفینه هستند معمولا دچار اوهامند و اغلب نیز در دستیابی به سکه و اشیاء قیمتی مدفون شده در خاک به بن­‌بست می‌رسند، می‌گوید: حتی ممکن است برخی از این افراد هنگام کندن زمین به اشیایی برسند اما در بیشتر مواقع این اشیا ارزش تاریخی ندارند و قیمتی نیستند و این افراد در حقیقت جان خود را برای به‌دست آوردن هیچ به خطر می‌اندازند.