۰ نفر

حبس و جزای نقدی مجازات کلاهبرداران کودهای کمپوست

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۷:۳۰
کد خبر: 437330
حبس و جزای نقدی مجازات کلاهبرداران کودهای کمپوست

اعضای یک باند که به بهانه سرمایه‌گذاری در تولید کودهای ورمی کمپوست شرکتی راه‌اندازی کرده و از سه هزار نفر کلاهبرداری کرده بودند صبح دیروز از سوی قضات دادگاه کیفری به زندان، رد مال و پرداخت جزای نقدی محکوم شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، رسیدگی به این پرونده با شکایت افراد زیادی در سراسر ایران آغاز شد که مدعی بودند اعضای شرکت‌هایی تحت عنوان تولید کودهای ارگانیک ورمی کمپوست از آنها پول گرفته‌اند تا سرمایه‌گذاری کنند. دراین شکایت‌های مشابه آمده بود که با این شرکت‌ها از سال 91 واز طریق تبلیغات گسترده آشنا شده بودند و مؤسسان این شرکت‌ها با وعده و وعید‌های دروغین از آنها پول دریافت کردند تا درعوض کرم‌هایی را برای تولید کودهای ارگانیک ورمی کمپوست به آنها تحویل دهند و آنها پس‌از پرورش کرم‌ها و تولید کود آن را با قیمتی بالاتر به همان شرکت بفروشند اما دست به کلاهبرداری زده‌اند.یکی از شاکی‌ها به مأموران گفت: من دانشجو بودم و مقدار کمی پول به‌عنوان سرمایه پس‌انداز کرده بودم وقتی با تبلیغات این شرکت از طریق یکی از دوستانم رو‌به رو شدم و او گفت که با سرمایه‌گذاری دراین کار می‌توانم یک ساله به سود کلانی برسم به حرف‌هایش اعتماد کردم و پولم را به آنها دادم و مقداری کرم برای پرورش گرفتم فکر می‌کردم اینها از شرکت‌های کارآفرین هستند. اما آنها ناگهان متواری شدند.

یکی‌دیگر از شاکی‌ها گفت: من در چندین نوبت به این شرکت پول هنگفت دادم و کرم‌ها را برای تولید کود ارگانیک تحویل گرفتم. قرار بود بعد از پرورش کرم‌ها برای تهیه کود ارگانیک همان شرکت کودها را با مبلغی بالا از ما بخرد تا سود کنیم اما دست به کلاهبرداری زد.

پس از این شکایت‌ها و در حالی که شمار شاکی‌ها به 3 هزار نفر رسیده بود مأموران پلیس با تحقیقات گسترده ۴۰ متهم این پرونده را که در 20 استان کشور دست به کلاهبرداری 200 میلیارد تومانی زده بودند بازداشت کردند. متهمان در جلسات متعدد در شعبه ۱۱ دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستادند. قضات دادگاه پس‌از تشکیل بیش از 30 جلسه دادگاه و بازخوانی 8هزار و 503 پرونده که در این زمینه تشکیل شده بود متهم اصلی پرونده و پنج همدستش از جمله یک زن را به 10سال زندان، رد مال و جزای نقدی محکوم کردند. سایر متهمان از شراکت با متهم اصلی پرونده و کلاهبرداری تبرئه شدند.