۰ نفر

اهدای زندگی در روزهای کرونایی

۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۱۳
کد خبر: 429196
اهدای زندگی در روزهای کرونایی

جوان مازندرانی که از چند سال قبل به‌خاطر نوشیدن یک نوشابه دچار مشکل مغزی شده بود، بعد از 3سال دست‌وپنجه نرم کردن با این بیماری دچار مرگ مغزی شد؛ اما این پایان کار نبود چرا که خانواده‌اش برای اهدای اعضای بدن او ازجمله قلبش پیشقدم شدند تا او برای همیشه جاودانه شود.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، این پسر 18ساله معین اسماعیلی نام داشت. او و خانواده‌اش اصالتا مازندرانی بودند اما مدتی بود که در سمنان ساکن شده بودند و در آنجا زندگی می‌کردند. معین سال آخر دبیرستان بود و خودش را برای کنکور آماده می‌کرد. او آرام و متین بود و آرزوی پدر و مادرش قبول شدن او در کنکور بود اما یک اتفاق ساده این آرزو را نقش بر آب کرد و معین را از خانواده‌اش گرفت. روز حادثه همه‌‌چیز عادی بود. معین به مادرش گفت به حمام می‌رود. چند دقیقه بعد صدای شرشر آب آمد اما کمی که گذشت دیگر خبری از معین نشد. حمام کردن او کمی طولانی شده و مادرش را نگران کرده بود. وقتی مادر پسرش را صدا کرد، جوابی نشیند و با حالتی مضطرب سراغ او رفت و با صحنه‌ای تلخ مواجه شد. پسر جوان بی‌حال در حمام افتاده بود و معلوم نبود چند دقیقه را در این وضعیت گذرانده است. مادر معین از چند نفر دیگر از اعضای خانواده کمک خواست و به این ترتیب پیکر نیمه‌جان پسر جوان به بیمارستانی در سمنان منتقل شد.

در بیمارستان

زمانی که معین به بیمارستان رسید پزشکان اعلام کردند او دچار سکته مغزی شده و در شرایط وخیمی به‌سر می‌برد. آنطور که آنها می‌گفتند ضریب هوشیاری پسر جوان 3 بود و این یعنی فقط یک معجزه می‌توانست او را از مرگ نجات دهد. محمد عباسی، دایی معین که سراسیمه خودش را به بیمارستان رسانده بود در این‌باره به همشهری می‌گوید: «معین شرایط بدی داشت و با اینکه پزشکان اعلام کردند امید چندانی به زنده ماندنش نیست اما همه تلاش‌شان را انجام دادند و 3روز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود. با وجود این روز سوم امیدشان ناامید شد و گفتند او دچار مرگ مغزی شده است».

او ادامه می‌دهد: «پدر معین قلب مهربان و بزرگی دارد. وقتی به او خبر دادند که پسرش دچار مرگ مغزی شده خودش پیشقدم شد و گفت حالا که معین دیگر زنده نمی‌شود می‌خواهد همه اعضای بدنش به بیماران نیازمند اهدا شود. مسئولان بیمارستان جلسه‌ای ترتیب داده بودند تا ما را برای اهدای عضو راضی کنند اما این جلسه خیلی کوتاه بود چون قبل از آن پدر معین خودش گفت می‌داند که چه اتفاقی افتاده و می‌خواهد اعضای بدن پسرش اهدا شود. او می‌گفت نمی‌خواهد قلب پسرش که هنوز می‌تپد بمیرد و به این ترتیب کارهای مقدماتی اهدای عضو انجام شد».

دایی این بیمار مرگ مغزی در ادامه می‌گوید: «بعد از آنکه رضایت‌نامه امضا شد، معین را از سمنان به بیمارستان سینای تهران منتقل کردند و در آنجا قلب، کبد و کلیه‌های معین جداسازی شده و به بیماران نیازمند پیوند زده شد».

نجات 4بیمار نیازمند

با اینکه این حادثه این خانواده را عزادار کرد اما آنها از کاری که کرده‌اند راضی هستند و می‌گویند با این کار معین هنوز زنده است. مبین، برادر بزرگ‌تر معین در این‌باره به همشهری می‌گوید: «برادرم محصل بود و پدر و مادرم آرزوهای زیادی برایش داشتند اما حیف که او را از دست دادیم و من تنها شدم». او درباره علت اصلی حادثه تلخی که برای برادرش اتفاق افتاد می‌گوید: «حدود 3سال قبل او در تابستان به مسافرت رفته و در هوای گرم یک نوشابه خنک خورده بود. همین نوشابه باعث شد او تا مدت‌ها دچار سردرد شود و پزشکان گفتند به‌خاطر همین نوشابه خنک به مغز او آسیب وارد شده است. با این حال برادرم زندگی عادی داشت تا اینکه این اتفاق رخ داد. آن روز او حتی بدون اینکه یک خراش روی بدنش باشد به بیمارستان منتقل شد و همانطور که زندگی آرامی داشت، به آرامی از بین ما رفت».

او درباره وضعیت پدر و مادرش می‌گوید: «از دست دادن معین برای‌مان خیلی سخت است اما ما دلخوش به این هستیم که اعضای بدن او دست‌کم باعث نجات جان 4بیمار نیازمند شده است. حالا قلب، کبد و کلیه‌های برادرم در بدن 4نفر دیگر زنده هستند ما هم فکر می‌کنیم معین هنوز بین ماست».