۰ نفر

قربانیان الکل در تعقیب جان‌باختگان کرونا

۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۴۷
کد خبر: 425098
قربانیان الکل در تعقیب جان‌باختگان کرونا

137نفر در روزهای اخیر به‌دلیل مصرف الکل جان خود را از دست داده‌اند. این آمار عجیب اما واقعی است و از سونامی مرگباری حکایت دارد که به‌دنبال فراگیر شدن ویروس کرونا استان‌های مختلف کشور را در بر‌گرفته است. با وجود جان‌باختن ده‌ها نفر در روزهای گذشته با مصرف الکل مسموم اما حالا شواهد نشان می‌دهد که در تهران، فارس و خوزستان هموطنان دیگری نیز به‌دلیل نوشیدن الکل جان سپرده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، تنها چند روز پس از شایع شدن ویروس کرونا در کشور، سونامی مصرف الکل‌های مسموم نیز آغاز شد. با اینکه پیش از این نیز گاه و بی‌گاه مواردی از مسمومیت با الکل در نقاط مختلف کشور گزارش می‌شد اما این بار ماجرا متفاوت بود. شایعه‌ای که درخصوص مؤثر بودن الکل در دفع ویروس کرونا منتشر شده بود خیلی‌ها را به دام می‌انداخت تا از ترس کرونا، الکل مسموم نوشیده و به آغوش مرگ بروند. آنطور که آمارها نشان می‌دهد تاکنون دست‌کم در 12استان 137نفر به‌دلیل مصرف الکل مسموم جان خود را از دست داده‌اند و صدها نفر نیز دچار مسمومیت با عوارض کمتر شده‌اند. آنطور که آمارها نشان می‌دهد در استان اردبیل تاکنون 100نفر مسموم شده و 13نفر جان باخته‌اند. در استان کردستان نیز 18نفر مسموم و 6نفر قربانی شده‌اند. تعداد قربانیان در کرمانشاه، بندرعباس، مازندران، البرز، همدان و ساوه نیز به‌ترتیب: 1، 1، 12، 7، 4و 2نفر گزارش شده است و از فراگیر بودن مصرف الکل مسموم حکایت دارد.

جان باختن 31نفر در فارس

تازه‌ترین گزارش‌های رسیده از استان فارس نشان می‌دهد شمار قربانیان مسمومیت با الکل در این استان افزایش یافته و تاکنون 31نفر جان خود را از دست داده‌اند. محمدجواد مرادیان، رئیس اورژانس فارس در این‌باره به ایسنا می‌گوید:« از ابتدای اعلام اخبار شیوع ویروس کرونا تا صبح یکشنبه(‌۲۵ اسفند) ۲۶۴ نفر در استان فارس به‌دلیل مصرف الکل مسموم و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند که ۱۹۷ نفر از مراجعان در شیراز و ۵۴ نفر نیز در سایر شهرستان‌های استان بستری شده‌اند.» وی درباره تعداد قربانیان می‌گوید:«‌متأسفانه تا صبح یکشنبه، ۳۱ نفر بر اثر مصرف الکل و مسمومیت ناشی از آن در این استان جان باخته‌اند که از این تعداد ۲۷ نفر در شیراز و 4نفر در شهرستان‌ها فوت شده‌اند.»

افزایش قربانیان در خوزستان

یکی از مهم‌ترین کانون‌های مسمومیت با الکل در روزهای گذشته استان خوزستان است. جایی که براساس آمار رسمی منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی خوزستان دست‌کم 51نفر بر اثر مسمومیت با الکل مسموم جان باخته‌اند. علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در این‌باره می‌گوید:« روز یکشنبه ۸ نفر بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و مرگ‌ومیر ناشی از این مشروبات همچنان در خوزستان ۸ درصد است.» او ادامه می‌دهد:« از روز شنبه تا یکشنبه نیز 2نفر دیگر جان خود را بر اثر مسمومیت با مشروبات الکلی تقلبی از دست داده‌اند که با احتساب این دو مورد، قربانیان این مشروبات در خوزستان به ۵۱ نفر رسید.»

احسان‌پور همچنین درباره وضعیت افراد مسموم شده نیز می‌گوید:« از ۶۲۰ موردی که از زمان وقوع این مشکل به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، ۳۶ نفر اکنون در بیمارستان تحت مداوا هستند که ۱۲ نفر از این تعداد، در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.»

جان باختن 6نفر در پایتخت

در 2روز اول هفته نیز در پایتخت، 6نفر بر اثر مسمومیت الکل جانشان را از دست دادند. تمام قربانیان مرد بودند که ظاهرا از ترس بیماری کرونا و در امان ماندن از ویروس، اقدام به مصرف الکل کرده بودند اما تصورش را نمی‌کردند که این وحشت به قیمت ازدست دادن جانشان تمام خواهد شد.

ساعت 9صبح شنبه مأمور کلانتری 124قلهک نخستین گزارش مرگ را به قاضی مصطفی واحدی -کشیک جنایی تهران- اعلام کرد. قربانی مردی 35ساله بود که به‌دلیل مسمومیت، جانش را از دست داده بود. قاضی جنایی دستور تحقیق در این خصوص را صادر کرد و مشخص شد که متوفی به‌دلیل مسمومیت با الکل جانش را از دست داده است. بررسی‌ها حکایت از این داشت که مرد جوان از ترس کرونا، اقدام به مصرف مشروبات دست‌ساز کرده و به‌دلیل مسمومیت جانش را از دست داده است. با دستور قاضی جنایی جسد به پزشکی قانونی انتقال یافت و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

هنوز نیم ساعت از اعلام نخستین گزارش مرگ با مسمومیت الکل به قاضی جنایی پایتخت نگذشته بود که این‌بار مأمور کلانتری 107فلسطین خبر دیگری را به او اعلام کرد. دومین قربانی مردی بود 38ساله. او از وحشت درگیر شدن با ویروس کرونا، اقدام به مصرف مشروبات الکلی کرده بود که متأسفانه دچار مسمومیت شدیدی شده بود. خانواده‌اش او را به بیمارستان انتقال دادند اما اقدامات درمانی برای نجات او فایده‌ای نداشت و مرد جوان قربانی تصمیم عجیبش برای فرار از ابتلا به کرونا شد.

گزارش مرگ بر اثر مسمومیت با الکل در پایتخت در نخستین روز هفته و آخرین شنبه سال 98انگار تمامی نداشت؛ چراکه ساعت 11:30صبح سومین گزارش را به قاضی واحدی اعلام کردند.قربانی مردی بود 50ساله. او هم به‌دلیل مصرف مشروبات الکلی جان باخته بود و مسئولان بیمارستان خبر مرگ او را به کلانتری 179خلیج گزارش کرده بودند. ماجرای مرگ او هم با 2 نفر دیگر تفاوتی نداشت. او هم ظاهرا از ترس ابتلا به کرونا اقدام به مصرف مشروبات الکلی کرده بود اما این تصمیم عجیب او به قیمت از دست دادن جانش تمام شد.

اگرچه این روزها آمار مرگ با مشروبات الکلی سیرصعودی دارد اما تکرار این حوادث نشان می‌دهد که افراد توصیه‌ها را جدی نمی‌گیرند. چهارمین قربانی شنبه آخر سال مردی بود 44ساله. گزارش این حادثه را مأمور کلانتری 137نصر به قاضی واحدی اعلام کرد. او هم قربانی مصرف مشروبات الکلی شده بود و نام وی در لیست قربانیان مسمومیت مرگبار در پایتخت قرار گرفت. در ادامه جسد او نیز با دستور قاضی به پزشکی قانونی انتقال یافت.

روز شنبه 24اسفند‌ماه که آخرین شنبه سال 98محسوب می‌شد، کشیک جنایی تهران یکی از شلوغ‌ترین روزها را تجربه می‌کرد، چرا که ساعت 15:40باردیگر تماسی از سوی مأمور کلانتری 149امامزاده حسن با قاضی جنایی تهران گرفته شد مبنی بر اینکه مرد جوان دیگری قربانی مصرف مشروبات الکلی شده بود. متوفی 34ساله بود که نام او به‌عنوان پنجمین قربانی با الکل مسموم در لیست ثبت شد.

اما آخرین قربانی در پایتخت مردی 44ساله بود. او نیز از ترس ابتلا به بیماری کرونا، اقدام به مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز کرده بود اما فکرش را نمی‌کرد جانش را از دست بدهد. او درحالی‌که حالش وخیم شده بود به بیمارستان انتقال یافت اما تلاش برای نجات او فایده‌ای نداشت. وقتی بامداد یکشنبه مأمور کلانتری 112ابوسعید گزارش مرگ او را به قاضی مصطفی واحدی- کشیک جنایی تهران- اعلام کرد او تلفنی دستور داد تا جسد وی به پزشکی قانونی انتقال یابد.