۰ نفر

چرا سوانح جاده‌ای اتوبوس‌ها در ۲ماه اخیر افزایش یافته است؟

۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۵۵
کد خبر: 415418
چرا سوانح جاده‌ای اتوبوس‌ها در ۲ماه اخیر افزایش یافته است؟

مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از افزایش ۱۱ درصدی تقاضای سفر با اتوبوس از زمان افزایش قیمت بنزین تا کنون نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، داریوش باقرجوان درباره احتمال ابطال کارت سوخت خودروهای حمل بار و مسافر عمومی جاده‌ای، اظهار داشت: اگر وسیله نقلیه ای در خدمت حمل و نقل عمومی نباشد، مطمئناً سوختی هم دریافت نخواهد کرد ولی بحث ابطال نداریم. ابطال یا عدم ابطال کارت سوخت در محدوده وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیست و ما صرفاً به دستگاه‌های مربوطه در خصوص فعال بودن یا نبودن وسایل نقلیه در هر ماه به وزارت کشور گزارش می‌دهیم تا بر اساس پیمایش، به آنها سوخت تعلق گیرد.

وی افزود: آنچه سازمان راهداری صادر می‌کند، کارت هوشمند رانندگان است اخیراً دستورالعملی در خصوص تخلفات جاده‌ای رانندگان خودروهای حمل بار و مسافر عمومی جاده‌ای و ارتقای ایمنی سفرهای برون شهری صادر کرده ایم. ضمن اینکه در این دستورالعمل، بین رانندگان خودمالک و رانندگان اپراتور برای مالکان خودروهای عمومی جاده‌ای تفکیک قائل شده‌ایم.

مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در این مقررات جدید برای خودروهای بالای ۲۵ سال به دلیل فرسودگی کارت هوشمند صادر نمی‌شود در کنار آن ضوابطی هم تعیین کرده ایم که اگر رانندگان در بروز سوانح راننده‌ای به تشخیص مراجع ذی صلاح، نقش داشته باشند، از ادامه فعالیت آنها در جاده‌ها به صورت موقت ممانعت شده و کارت هوشمند صادر نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما به ناوگانی که از ضوابط تمکین می‌کند، توجه می‌کنیم و برای ناوگان باری و مسافری هر دو این مقررات اجرا می‌شود. حتی اگر پایانه‌های حمل بار یا ادارات بندری به سازمان راهداری گزارش‌هایی مبنی بر انجام تخلف در این محدوده‌ها از سوی رانندگان کامیون‌ها ارائه دهند، از صدور «کارت هوشمند راننده» برای این افراد صرف نظر خواهیم کرد.

چرا سوانح جاده‌ای اتوبوس‌های مسافری افزایش یافته است؟

باقرجوان در خصوص علت افزایش سوانح جاده‌ای اتوبوس‌ها در یکی دو ماه اخیر گفت: از نظر ما حتی یک نفر کشته در سوانح جاده‌ای هم رقمی بزرگ و ناراحت کننده است و ما آن را نمی‌پذیریم. اما اگر آمار کشته‌های سوانح جاده‌ای در تصادفات خودروهای عمومی و شخصی مقایسه کنیم، می‌بینیم که تعداد کشته‌های سوانح جاده‌ای که با خودروهای عمومی بوده، به مراتب بسیار کمتر از کشته‌های خودروهای شخصی است.

وی با بیان اینکه ممکن است در مقاطعی تعداد سوانح جاده‌ای به دلایلی افزایش یافته باشد، تصریح کرد: انتشار اخبار تصادفات اخیر اتوبوس‌ها در رسانه‌ها سبب نگرانی مردم شده بنابراین اگر تعداد تصادفات منجر به فوت از سوی رانندگان اتوبوس افزایش یابد، سازمان راهداری این موضوع را برنمی تابد و قطعاً برخوردهای جدی تری با رانندگان متخلف خواهد کرد.

این مقام مسئول افزود: سیاست جدید سازمان راهداری این است که با توجه به اینکه مسئولیت حمل مسافر بر اساس قانون با شرکت‌های حمل و نقل مسافری است، لذا این شرکت‌ها را موظف کرده ایم تا پایش لحظه‌ای برای ناوگان فعال در جاده‌ها را راه اندازی کنند؛ به این صورت که وسیله نقلیه از ابتدای سفر که صورت وضعیت صادر می‌شود تا انتهای مسیر اعم از آزادسواری مسافران در اطراف پایانه اتوبوسرانی، حمل بار غیر مجاز در جعبه بغل اتوبوس، مصرف دخانیات و خوردن و آشامیدن در حین رانندگی و همه اقدامات دیگری که اتوبوس‌رانان مرتکب می‌شوند، به صورت لحظه‌ای تحت نظر است.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها قبلاً وقتی آنها را در خصوص علت تخلفات رانندگان بازخواست می‌کردیم، بهانه می‌آوردند که ما همراه راننده نیستیم اما با ساماندهی اطلاعاتی که داریم و ایجاد سامانه پایش لحظه‌ای رانندگان، دیگر نمی‌توانند چنین بهانه‌هایی برای تخلفات رانندگان اعلام کنند. اگر شرکت‌ها نتوانند این فعالیت‌ها کنترل کنند، می‌بایست تعداد صورت وضعیت‌هایشان را کم کنند؛ چون ایمنی سفر برای ما در سازمان راهداری از افزایش سفرها مهمتر است.

باقرجوان تأکید کرد: اتاق مانیتورینگ سفر در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای راه اندازی شده در استان‌ها هم به تدریج این اتاق‌های مانیتورینگ ایجاد می‌شود که در ادامه نتایج عملی این پایش لحظه‌ای سفرهای برون شهری را مردم به شکل کاهش سوانح جاده‌ای خواهند دید.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای پزشکی قانونی و تصادفاتی که در اختیار پلیس راه قرار دارد، ۳۶ درصد جابه جایی مسافران در مسافت‌های بین استانی توسط اتوبوس‌ها انجام می‌شود؛ این در حالی است که تنها ۱.۲ درصد تلفات سوانح جاده‌ای مربوط به این بخش است و ۹۸.۸ درصد تلفات جاده‌ای به خودروهای شخصی اختصاص دارد.

مدیرکل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: سازمان راهداری و پلیس راه هماهنگ کرده اند که در ساعات شب که بیشترین درصد تصادفات است از ۲۲ تا ۷ صبح است، نظارت‌ها تشدید و اسناد و مدارک رانندگان اتوبوس مرتباً کنترل شود.

مدیرکل مسافری سازمان راهداری بیان داشت: بعد از افزایش قیمت بنزین از ۲۴ آبان شاهد رشد ۱۱ درصدی مسافران حمل ونقل عمومی و اتوبوس‌ها در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده ایم که نشان دهنده رشد تقاضای سفر با حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی است.