۰ نفر

نجات قاتل زن آمریکایی از چوبه دار

۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۱۹
کد خبر: 391008
نجات قاتل زن آمریکایی از چوبه دار

جوان ایرانی که زنی آمریکایی را با انگیزه به قتل رسانده بود، هشت سال بعد از ارتکاب جنایت درحالی‌که در یک‌قدمی چوبه دار قرار داشت، از سوی اولیای‌دم بخشیده شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، این قتل سال 90 رخ داد و متهمان از همان زمان در بازداشت بودند تا اینکه مدتی قبل موفق به جلب رضایت اولیای‌دم شدند و به‌این‌ترتیب آنها برای محاکمه به‌ لحاظ جنبه عمومی جرم پای میز محاکمه می‌روند. این پرونده، با اعلام شکایت مردی میان‌سال به پلیس آغاز شد. وی از ناپدیدشدن همسرش خبر داد و به مأموران گفت: من مقیم آمریکا هستم. سال‌ها پیش برای کار به واشنگتن رفتم و در آنجا با دختری آمریکایی آشنا شدم و ازدواج کردم. اکنون از او سه پسر دارم. چند ماه پیش همسرم برای دیدن اقوامم به تهران آمد. هفته گذشته بستگانم با من در آمریکا تماس گرفتند و گفتند چندروزی است که همسرت با خودروی‌ شخصی‌اش از خانه بیرون رفته و دیگر بازنگشته است. وقتی ماجرای ناپدیدشدن همسرم را شنیدم، بلافاصله با نخستین پرواز به تهران آمدم. حالا 18 روز از گم‌شدن همسرم می‌گذرد و خیلی نگران او هستم. با اعلام شکایت این مرد، تیمی از کارآگاهان پلیس مأموریت یافتند تا برای ردیابی زن آمریکایی تحقیق کنند. مأموران پی بردند کارت سوخت خودروی این زن در یکی از جایگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. با بررسی‌ فیلم‌ دوربین مداربسته جایگاه سوخت، پلیس متوجه شد دو پسر جوان خودروی این زن را دزدیده‌اند. بنابراین هر دو پسر دستگیر شدند.

کیانوش و مهرداد در بازجویی‌ها از راز جنایت هولناک خود پرده برداشتند و به قتل زن آمریکایی اعتراف کردند.

کیانوش در بازجویی‌ها گفت: ما با این زن از طریق چت آشنا شدیم و با او قرار گذاشتیم. وقتی سر قرار حاضر شد، متوجه شدیم برخلاف تصورمان او زنی میان‌سال است. تصمیم گرفتیم خودروی او را سرقت کنیم. درحالی‌که او پشت فرمان بود، سوار ماشین شدیم. مهرداد دستش را دور گردن او انداخت و خفه‌اش کرد. سپس با خودروی خودش جسد را به بیابان‌های اطراف تهران بردیم و همان‌جا رها کردیم و پول و خودرویش را به سرقت بردیم. با اعترافات کیانوش، مهرداد نیز در بازجویی‌ها قتل زن آمریکایی را به گردن گرفت و حرف‌های کیانوش را تأیید کرد. با اعترافات این دو پسر جوان، پلیس جنایی جسد زن را پیدا کرد. مهرداد که عامل اصلی قتل است، در شعبه 71 دادگاه کیفری به ریاست قاضی عزیزمحمدی و چهار قاضی مستشار تحت محاکمه قرار گرفت. در ابتدای جلسه، شوهر مقتول در جایگاه ایستاد و تأکید کرد فرزندانش برای قاتل مادرشان درخواست قصاص کرده‌اند و خودش نیز شکایت دارد. سپس مهرداد گفت: از این ماجرا خیلی پشیمانم و تقاضای عفو و بخشش دارم.

 کیانوش نیز که با اتهام معاونت در قتل روبه‌‌رو بود، گفت: آن زمان من 20 سال داشتم و کیانوش 21 سال. باور کنید نفهمیدیم چه‌کار می‌کنیم. حالا به‌شدت پشیمان هستیم. این در حالی بود که شوهر مقتول به قضات گفت: همسر من زمانی که می‌خواستیم با هم ازدواج کنیم مسلمان شد و ما طبق قانون برای قاتل او درخواست قصاص کرده‌ایم.

این مرد مدارک مسلمان‌شدن همسرش را به دادگاه ارائه داد. به‌این‌ترتیب قضات مهرداد را به‌خاطر قتل عمد به قصاص نفس و کیانوش را به‌خاطر معاونت در قتل به زندان محکوم کردند که حکم قصاص برای تأیید به دیوان‌عالی کشور رفت. اما در این فاصله همسر زن آمریکایی نیز فوت کرد. بنابراین پرونده بار دیگر پس از رفع نقص در دادگاه کیفری رسیدگی شد و متهم ردیف اول - مهرداد- به اتهام مباشرت در قتل زن آمریکایی به قصاص و همدستش به اتهام معاونت در قتل به حبس محکوم شدند. این حکم به دنبال تأیید قضات دیوان‌عالی به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران ارسال شد تا اینکه هشت سال بعد از مرگ زن آمریکایی در نهایت فرزندان او راضی به گذشت شدند و با وکالتی که به یکی از اقوامشان در ایران دادند، از او خواستند که مصالحه کند. با تلاش خانواده متهمان، آنها با پرداخت مبلغ مورد درخواست اولیای‌دم موفق به جلب رضایت شدند و به‌این‌ترتیب پرونده این‌بار برای رسیدگی به لحاظ جنبه عمومی جرم متهم به قتل به دادگاه ارائه شد. عسگر قاسمی‌اقباش، وکیل متهم ردیف اول پرونده، با تأیید این خبر که موکلش موفق به جلب رضایت اولیای‌دم شده ‌است، گفت: موکل من این‌بار باید به لحاظ جنبه عمومی جرم پای میز محاکمه برود.