۰ نفر

شکارچی متخلف حین فروش آهوی شکار شده دستگیر شد

۱۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۹:۰۴
کد خبر: 385177
شکارچی متخلف حین فروش آهوی شکار شده دستگیر شد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: شکارچی متخلف در حین فروش آهوی شکار شده، از سوی ماموران یگان حفاظت این استان دستگیر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اسماعیل قلی‌زاده افزود: این شکارچی خاطی که به صورت غیرمجاز، به شکار آهو در منطقه دشت سهرین مبادرت کرده بود در حین معامله و تحویل گوشت درسته این گونه جانوری شاخص به همراه خریدار در دام قانون افتاد.

وی با بیان اینکه متهم دستگیر شده قصد فروش آهوی شکار شده به یک شهروند زنجانی را داشت، اظهار داشت: این آهوی نر با استفاده از سلاح شکاری و فشنگ چارپاره شکار شده بود و متخلف باید مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به عنوان ضرر و زیان به طبیعت و حیات وحش به حساب محیط زیست واریز کند و از جنبه عمومی جرم نیز باید قاضی پرونده رای و نظر دهد.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: با شکارچیان غیرمجاز حیات وحش زنجان بر حسب قانون با قاطعیت و جدیت هرچه تمام برخورد میشود و محیط‌بانان در صورت مشاهده افراد خاطی بدون هیچ اغماضی نسبت به دستگیری اقدام کرده و به منظور اعمال قانون تحویل مراجع قضایی می دهند.

امجد باقری افزود: دشت سهرین زنجان به دلیل وجود تنها بازماندگان آهوان شمالغرب ایران از شهرت جهانی برخوردار است که این شهره باید حفظ شود و ماموران یگان حفاظت این استان با پایش و رصد دقیق مناطق تحت مدیریت، اجازه تهدید حیات وحش را به شکارچیان غیرمجاز نمی دهند.

وی به جمعیت آهوان این استان اشاره کرد و اظهار داشت: جمعیت آهوان دشت سهرین زنجان در سال ۹۷ به علت حفاظت محیط‌بانان و همراهی و همگامی مردم منطقه، ۱۵ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش داشت.

باقری افزود: متاسفانه برخی افراد سودجو و فرصت طلب در مواقعی دست به شکار آهوان می‌زنند و از مردم این منطقه انتظار می‌رود بیش از این یار و یاور آهوان باشند و با حفاظت از آنها، اجازه ندهند زیبایی‌های طبیعت دشت سهرین کم فروغ شود.  
وی با بیان اینکه آهوان به عنوان یک نعمت خدادادی، زیبایی دشت سهرین زنجان را دو چندان کرده اند، ادامه داد: با توجه به اینکه مردم منطقه سهرین بیشتر به شغل کشاورزی مشغول هستند بنابراین حفاظت از این گونه جانوری شاخص و زیبا،  سخت‌تر شده است و بدون مشارکت اهالی نمی‌توان از آنها حراست کرد.  
بر اساس سرشماری صورت گرفته در آذر ماه سال ۹۷، تعداد یک هزار و ۲۷۷ راس آهو در دشت سهرین زنجان واقع در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زنجان مشاهده شد.  
براساس سرشماری سال ۹۲ قریب یک هزار و ۵۰۰ راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کردند که در سال ۹۳ با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شد، در سال ۹۴ با کاهش ۱۰ درصدی به یک هزار و ۲۴۶ راس رسید، سال ۹۵ یک هزار و ۸۲ راس و سال ۹۶ نیز یک هزار و ۱۰۵ راس، در این مناطق مشاهده و سرشماری شد.  
در این زیستگاه بکر و طبیعی جانوران دیگری چون پلنگ، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم، اسبله و غیره، زیست می کنند.  
منطقه فیله خاصه نیز از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار می باشد.  
گونه های درختی همانند درختان میوه و صنوبر و گونه های گیاهی همچون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و همچنین آهوی ایرانی، گراز، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.