۰ نفر

دستگیری اعضای اصلی باند بزرگ فیشینگ کشور

۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۳۲
کد خبر: 377404
دستگیری اعضای اصلی باند بزرگ فیشینگ کشور

فرمانده انتظامی استان هرمزگان از شناسایی و دستگیری متهمان اصلی باند بزرگ فیشینگ با گردش مالی بیش از 50 میلیارد ریال و سرقت داده های بیش از 6 هزار کارت بانکی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از پلیس، سردار "عزیزاله ملکی" گفت : در پی مراجعه و اعلام شکایت زنی از شهرستان بندرعباس به پلیس فتا با موضوع برداشت غیر مجاز از حساب بانکی به واسطه خرید گیفت کارت ها به مبلغ 300 میلیون ریال ، پرونده اولیه تشکیل و موضوع به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با شناسایی ماهیت سیستم پولشویی شکل گرفته و بررسی ردپای متهمان ،ارتباط موضوع با پرونده فیشینگ در سال گذشته محرز شد که با احضار متهمان مربوط به پرونده های متشکله و بازجویی های فنی ، سرنخ های بیشتری به هدف شناسایی اعضای اصلی این تیم تبهکاری استخراج شد.

این مقام انتظامی استان اظهار داشت : در جریان بررسی های علمی و تحقیقات تکمیلی ، نام های کاربری کانال های مخفی تلگرامی استخراج و با شناسایی صفحات فیس بوک ، اینستاگرام و نفوذ به کانال های بسته متهمان مشخص شد متهمان اصلی همزمان با راه اندازی فروشگاه های جعلی، سایت های قمار و صرافی آنلاین صوری اقدام به احراز هویت های جعلی ، خرید ارزهای دیجیتال با بهره گیری از مبالغ فیشینگ ،تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال و انتقال به درگاه های پرداخت متصل به حساب های شخصی،اجاره کارت های بانکی متعلق به معتادان و تهیه دستگاه های اسکیمر می کنند.

سردار ملکی خاطر نشان کرد: این کانال ها ضمن هدایت عملیات های سازمان یافته فیشینگ و استخراج شناسه های سرقتی کارت های بانکی همزمان با فعال سازی توکن و ربات، فعالیتی زنجیره ای داشته که در سال گذشته تعدادی از زیرمجموعه های این گروه تبهکار در استان هرمزگان و یکی دیگر از استان ها دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی هرمزگان تصریح کرد: قابلیت های حرفه ای لیدرهای اصلی برای پنهان کاری،فعالیت با هویت های جعلی و قطع مسیرهای ارتباطی موجب شد کارشناسان پلیس فتا اقدام به گسترش چتر اطلاعاتی و برپایی کمین گاه های مجازی برای برداشتن نقاب های مجازی و جمع آوری ادله دیجیتال کنند.

وی اذعان داشت : با شناسایی کامل متهمان و استخراج مدارک دیجیتال غیر قابل انکار ، سرانجام در یک اقدام ضربتی و همزمان با همکاری مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته فتا ناجا و پلیس فتا خراسان رضوی ،2 متهم اصلی در مخفیگاه های خود دستگیر و این سیستم تبهکاری متلاشی و مجرمان سایبری جهت کسب تکلیف به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان خاطر نشان کرد : با توجه به افزایش روزافزون کسب و کارهای اینترنتی و سهولت تبادلات ارزی ، مجرمان حرفه ای برای فرار از شناسایی و همچنین کسب منفعت های گسترده مالی اقدام به تشکیل باندهای هرمی و سیستم های پولشویی می کنندکه افراد نا آگاه و آسیب پذیر جامعه جهت احراز هویت های صوری توسط این باندها مورد سوء استفاده قرار می گیرند .

سردار ملکی با بیان اینکه کارشناسان پلیس فتا با بهره گیری از توانمندی های تخصصی و زحمات شبانه روزی اقدام به شناسایی و انهدام شاخه ها و ریشه های باندهای سیاه تبهکاری می کنند ، افزود: در حال حاضر گردش مالی این پرونده بیش از 50 میلیارد ریال بوده که در آن داده های بیش از 6 هزار کارت بانکی مورد سرقت قرار گرفته و احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.

فرمانده انتظامی هرمزگان در پایان با اشاره به اینکه مجرمان فضای مجازی به واسطه شبیه سازی فروشگاه های مجازی ، صرافی های آنلاین جعلی،سایت های شرط بندی و درگاه های پرداخت غیر واقعی ، اقدام به فریب کاربران به جهت سرقت هویت ، برداشت غیرمجاز مبالغ بانکی و دریافت ارزهای دیجیتال قربانیان می کنند ، اظهار داشت : به همین منظور آگاهی بخشی و پیشگیری از وقوع جرایم در فضای مجازی از اولویت های پلیس فتا می باشد و لازم است شهروندان به صورت مستمر برای مطالعه اخبار جرایم سایبری و مصونیت از شگردهای مجرمانه به وب سایت ‎www.cyberpolice.ir مراجعه کنند.