۰ نفر

کلاهبرداری با تعویض پلاک خودروهای سرقتی

۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۷:۱۴
کد خبر: 367641
کلاهبرداری با تعویض پلاک خودروهای سرقتی

اعضای باند پنج نفره‌ای که با تعویض پلاک‌ خودرو‌های سرقتی با پلاک خودرو‌های فرسوده، از خریداران خودرو‌ها در سایت دیوار کلاهبرداری می‌کردند، دستگیر شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، با شکایت تعدادی از شهروندان مشخص شد آنها خودروهایی را از طریق سایت دیوار خریداری کرده‌اند ولی پس از گذشت مدتی مشخص شد خودرو سرقتی است و فروشنده، با تعویض پلاک‌ خودروی سرقتی با پلاک خودرو‌های فرسوده این اتومبیل‌ها را فروخته است. به این ترتیب، تیمی از کارآگاهان اداره پنجم پلیس آگاهی مسئولیت شناسایی و دستگیری متهمان پرونده را بر عهده گرفتند.

در تحقیقات معلوم شد متهمان در اقصی‌نقاط تهران اقدام به فروش خودرو‌های سرقتی ‌کرده‌اند. به‌همین‌دلیل نشانی‌های مختلفی از متهمان به دست ‌آمد که این موضوع کار شناسایی مخفیگاه آنان را برای کارآگاهان دشوار ‌کرد. کارآگاهان در پایش‌های اطلاعاتی توانستند تصاویری از متهمان را به دست بیاورند و در ادامه موفق به شناسایی مخفیگاه آنان شدند.

در تحقیقات پلیسی مخفیگاه آنان در مناطق اسلامشهر، رباط کریم و بهارستان شناسایی شد و مأموران با هماهنگی مقام قضائی موفق شدند در پنج عملیات مستقل و هم‌زمان متهمان را دستگیر کنند.

متهمان در ابتدای دستگیری منکر هرگونه جرمی شدند، اما با شناسایی چهره آنها ازسوی مال‌باختگان، چاره‌ای جز اعتراف نداشتند و به ۴۰ فقره کلاهبرداری و فروش خودروی سرقتی از طریق سایت دیوار اعتراف کردند.

متهمان علاوه بر این کلاهبرداری‌ها به ۱۰ فقره فروش موتورسیکلت‌های سرقتی و صد فقره زورگیری و ۲۰ فقره سرقت خودرو اعتراف کردند.

تا کنون ۲۶ نفر از مال‌باختگان شناسایی شده‌اند و تحقیقات پلیسی برای کشف جزئیات پرونده ادامه دارد.

سرهنگ احمد نجفی، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص، با اشاره به این پرونده هشدار داد: شهروندانی که قصد خرید از فروشگاه‌های فضای مجازی را دارند لازم است به چند نکته توجه کنند:

۱- از انجام معامله بدون آگاهی از هویت فرد معامله‌کننده خودداری کنند.

۲- نسبت به انتقال وجه معامله به حساب و دریافت پیامک از بانک خود اطمینان حاصل کنند و صرف ادعای خریدار، شیء مورد معامله را در اختیار فرد غریبه قرار ندهند.

۳- هیچ‌گاه برای انجام معامله تنها نروند و در انتخاب مکان و زمان ملاقات با فروشنده یا خریدار حساسیت‌های لازم را به خرج دهند.

۴- سایت‌های فروش کالا صرفا محلی برای آشنایی خریدار و فروشنده هستند و به‌هیچ‌عنوان نشانه صحت آگهی ارائه‌شده یا مهر تأییدی بر فرد طرف معامله نیست و لازم است از صحت ادعا‌های مطرح‌شده و هویت افراد در فضای حقیقی اطمینان حاصل کنند.

۵- در صورت خرید خودرو از طریق اینترنت حتما با فرد متخصص در زمینه خودرو، کالای مورد معامله را از نزدیک به‌طور دقیق و فنی بررسی کنند.