۰ نفر

اجاره به شرط کلاهبرداری

۲ خرداد ۱۳۹۸، ۷:۰۸
کد خبر: 355129
اجاره به شرط کلاهبرداری

اعضای یک باند جعل و کلاهبرداری که با تأسیس یک بنگاه مشاور املاک قلابی و سند‌سازی اقدام به رهن و اجاره خانه‌های مردم با ارقام میلیونی می‌کردند دستگیر شدند.

24 اسفندماه امسال پرونده‌ای از شعبه هفتم بازپرسی دادسرای ناحیه پنج تهران به اداره 14 پلیس آگاهی تهران بزرگ، ارجاع شد که طی آن 16 نفر از شهروندان با طرح شکایتی مدعی بودند که از سوی یک بنگاه املاک مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، یکی از شاکیان پرونده با حضور در اداره 14 پلیس آگاهی پایتخت عنوان کرد: چندی پیش در یکی از سایت‌ها ملک مسکونی خود را برای رهن و اجاره آگهی کردم و پس از آن فردی از سوی بنگاه «آراد» با من تماس گرفت و اظهار داشت که برای این ملک مستأجری پیدا کرده است. همان روز برای عقد قرارداد به بنگاه رفتم و پس از توافق و تنظیم سند، کلیدهای خانه را در اختیار مستأجر قرار دادم. مستأجر هم 2 ماه کرایه را پیش پرداخت کرد اما پس از آن دیگر وجهی واریز نشد و زمانی که برای دریافت کرایه به سراغ مستأجر رفتم مطلع شدم که فرد دیگری خانه‌ام را اجاره کرده بلافاصله به سراغ بنگاه رفتم اما در کمال ناباوری دیدم که بنگاهی وجود ندارد و همانجا متوجه شدم از من کلاهبرداری شده است.

سرهنگ تقی‌پور، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی پایتخت، در این خصوص گفت: اظهارات شاکیان پرونده نشان می‌داد که کلاهبرداران با تأسیس یک بنگاه جعلی از مالکان کلاهبرداری کرده و خانه‌ای را که اجاره کرده بودند در همان بنگاه جعلی مذکور به افرادی دیگر واگذار و در این میان هم از مالک و هم از مستأجر جدید کلاهبرداری کرده‌اند.

این مقام انتظامی اضافه کرد: در ادامه مالک ساختمانی که بنگاه مذکور در آن واقع شده بود شناسایی و پس از حضور در آگاهی مشخص شد که وی این ملک را به فردی به‌ نام پدرام اجاره داده و قرار بوده آنها بنگاه معاملات ملکی دایر کنند اما پس از چندماه به بهانه پیدا کردن جای بهتر قرارداد را فسخ کرده‌اند. با به‌ دست آمدن چهره متهم از روی دوربین‌های ساختمان، پدرام با نام واقعی رحیم که از کلاهبرداران سابقه دار بود شناسایی و دستگیر شد.

با بررسی‌های بعدی یکی دیگر از متهمان پرونده به‌ نام فردوس، نیز شناسایی شد اما در ادامه مشخص شد که این نام نیز جعلی است و متهم در محدوده مارلیک با نام جعلی دیگری در این محل مخفی شده است که بلافاصله با هماهنگی‌های انجام شده در نهایت این فرد در مخفیگاهش دستگیر و پس از حضور در برابر کارآگاهان ضمن اعتراف به جرم خود به همدستی با 2 کلاهبردار دیگر اقرار کرد.

با هماهنگی از سوی مرجع قضایی و همکاری متهمان دستگیر شده کارآگاهان مخفیگاه دو همدست دیگرشان در محدوده هفت حوض نارمک شناسایی و 2 متهم به‌ نام‌های پیمان و محمدرضا، که در یک بنگاه مسکن جعلی تحت عنوان «آپاما» در حال فعالیت بودند دستگیر و به پلیس آگاهی پایتخت منتقل شدند. این متهمان نیز در تحقیقات انجام شده به جرایم خود اعتراف و در بازرسی از مخفیگاهشان تعدادی اوراق هویتی جعلی با اسامی مختلف و تصاویر مختلف، مهرهای برجسته دفترخانه و تعدادی اسناد ملکی جعلی کشف شد.

با اعتراف متهمان و شناسایی 26 شاکی در این پرونده، بنابر هماهنگی از سوی بازپرس شعبه هفتم دادسرا ناحیه پنج تهران، متهمان با صدور قرار وثیقه پنج میلیاردی راهی زندان شدند تا تحقیقات تکمیلی انجام شود.