۰ نفر

مرگ مغزی پسر جوان بعد از جراحی آپاندیس

۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۶:۵۴
کد خبر: 347173
مرگ مغزی پسر جوان بعد از جراحی آپاندیس

پسر جوان که از درد شدید آپاندیس راهی بیمارستان شده بود با پای خود به اتاق عمل رفت اما سهل‌انگاری پزشک بی‌هوشی و کادر پرستاری وی را دچار مرگ مغزی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اواسط سال 93 مرد میانسالی پسر 27 ساله‌اش را به اورژانس یکی از بیمارستان‌های پایتخت انتقال داد. «شهاب» از درد شدید شکمی قادر به ایستادن نبود و با کمک پدرش راه می‌رفت. پزشکان با دیدن وضعیت بیمار، او را معاینه کرده و اعلام کردند باید آپاندیس وی بلافاصله جراحی شود. با توجه به اینکه وضعیت بیمار بسیار وخیم بود، آزمایش‌ها به صورت اورژانسی انجام شد و «شهاب» به اتاق عمل انتقال یافت. مراحل بیهوشی و سپس عمل جراحی انجام شد و «شهاب» با تأیید متخصص بیهوشی به بخش انتقال یافت اما لحظاتی بعد ناگهان دچار ایست تنفسی شد و به کما رفت. پزشکان تلاش زیادی برای نجات او انجام دادند اما 8 روز بعد پسر جوان دچار مرگ مغزی شد.

شکایت از کادر اتاق عمل

خانواده «شهاب» که از مرگ پسر جوانشان شوکه شده بودند، با حضور در دادسرای ناحیه 19 (جرایم پزشکی و دارویی) از تیم جراحی و پرستاری شکایت کردند. پرونده مرگ مشکوک پسر 27 ساله برای رسیدگی به شعبه پنجم دادسرا ارجاع شد و بازپرس با توجه به نتیجه کالبدشکافی، موضوع را برای بررسی و تعیین علت دقیق مرگ به کمیسیون پزشکی فرستاد.

نخستین کمیسیون چند ماه بعد از مرگ «شهاب» با حضور سه کارشناس تشکیل شد و اعضا پس از بررسی نتیجه پزشکی قانونی و شنیدن اظهارات طرفین احتمال دادند بیمار به‌دلیل عوارض ماندگار داروی بیهوشی و نبود نظارت متخصص هنگام انتقال به بخش دچار افت اکسیژن و بالا رفتن ضربان قلب شده و به کما رفته است. به این ترتیب کمیسیون سه نفره، متخصص بیهوشی را به میزان 25 درصد، سوپروایزر و پرستار بخش مردان را 20 درصد و دو پرستار اتاق عمل را به‌دلیل کنترل نکردن وضعیت تنفسی و هوشیاری بیمار هنگام تحویل وی به بخش به میزان 10 درصد مقصر شناختند. این رأی با اعتراض متهمان به کمیسیون دوم ارسال شد.

مراحل قانونی برای تشکیل جلسه دوم کمیسیون تا یک سال پس از مرگ پسر جوان ادامه داشت. کمیسیون 5 نفره پس از بررسی پرونده و نظریه کمیسیون اول، قصور کادر بیهوشی و پرستاری را تأیید کرده و متخصص بیهوشی را به‌دلیل کنترل نکردن وضعیت بیمار هنگام تحویل از اتاق عمل به میزان 10 درصد، مسئول فنی وقت بیمارستان به خاطر نداشتن هماهنگی لازم بین بخش و اتاق ریکاوری به میزان 40 درصد، سرپرستار و دو پرستار بخش جراحی به‌دلیل نداشتن نظارت کافی در زمان تحویل بیمار 30 درصد مقصر اعلام کردند. این رأی نیز با اعتراض مسئول فنی وقت بیمارستان به کمیسیون 7 نفره فرستاده شد.

کمیسیون سوم نیز با 7 کارشناس 6 ماه بعد تشکیل شد و اعضا با بررسی رأی کمیسیون قبلی، متخصص بیهوشی را به میزان 20 درصد، سرپرستار و یکی از پرستاران بخش جراحی را به میزان 20 درصد و مسئول فنی وقت را 30 درصد مقصر شناختند.

به این ترتیب پرونده با صدور کیفرخواست قتل غیرعمدی ناشی از قصور پزشکی برای رسیدگی به شعبه 1043 مجتمع شهید قدوسی (دادگاه کیفری2) به ریاست قاضی محبوب افراسیاب فرستاده شد.

قاضی پس از بررسی شواهد و نظریه‌های کمیسیون پزشکی و همچنین شنیدن اظهارات طرفین، متهمان پرونده را به تحمل یک سال حبس تعزیری از جنبه عمومی جرم و همچنین مسئول فنی وقت بیمارستان را به پرداخت 40 درصد دیه کامل، پرستار بخش جراحی به میزان 20 درصد و متخصص بیهوشی و سرپرستار بخش جراحی را نیز به میزان 20 درصد محکوم کرد که به‌دلیل وقوع مرگ در ماه حرام پرداخت یک سوم دیه نیز به‌عنوان تغلیظ دیه از جنبه خصوصی جرم به این مجازات‌ها اضافه خواهد شد.