۰ نفر

آخرین وضعیت پروازها در مناطق زلزله زده

۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲
کد خبر: 317502
آخرین وضعیت پروازها در مناطق زلزله زده

رئیس سازمان امداد و نجات در قصر شیرین از انجام ارزیابی زلزله کرمانشاه توسط 87 تیم از شب گذشته تا کنون خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مرتضی سلیمی در این زمینه اظهار کرد: ۶۴۶ نفر از مصدومین زلزله شب گذشته در کرمانشاه تاکنون از سرپل ذهاب، گیلانغرب، قصر شیرین، دالاهو، اسلام آباد و ثلاث باباجانی بودند، همچنین خوشبختانه تخریب صددرصدی در مناطق مورد ارزیابی گزارش نشده است.

وی افزود: ۵ فروند بالگرد در منطقه حضور دارد که ۲فروند بالگرد در حال حاضر کار عملیات ارزیابی ثانویه را انجام می‌دهد و ۴۹ تیم عملیاتی از کرمانشاه و ۳۸ تیم از استان‌های معین و در مجموع ۸۷ تیم از شب گذشته در کرمانشاه کار ارزیابی را انجام می‌دهند. تیم‌های آنست جمعیت هلال احمر نیز به منطقه اعزام شدند که خوشبختانه با توجه به شرایط، نیاز به انجام عملیات توسط این تیم ها نبود.

سلیمی با اشاره به اقلام ارسال شده به کرمانشاه نیز گفت: کار توزیع اقلام مورد نیاز هنوز آغاز نشده اما انبارها تقویت شده‌اند و در صورت نیاز اقلام ضروری توزیع می‌شود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام جزئیات زمین لرزه 6.4 ریشتری جنوب غربی سرپل ذهاب در استان کرمانشاه، گفت: از زمان وقوع زمین لرزه اصلی تاکنون 35 پس لرزه در این منطقه روی داده است.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، علی بیت اللهی افزود: زمین لرزه 6.4 ریشتری ساعت 20 و 7 دقیقه چهارم آذرماه در عمق 7 کیلومتری زمین در حوالی سرپل ذهاب در 18 کیلومتری جنوب غربی سرپل ذهاب و 18 کیلومتری جنوب‌شرق قصر شیرین رخ داد.

بیت اللهی با اعلام اینکه آبادی‌های کرکهرک، آتابرار، سیدسعید، برفی کوشکری، شیرین‌آب، قاسم آباد، نصرالله سید حاتم از جمله مراکز نزدیک به رومرکز زلزله‌اند، توضیح داد: رومرکز زلزله در امتداد قطعات گسل پیشانی کوهستان (قطعات غربی) قرار می گیرد که بصورت سگمنت های موازی در کنار مرز ایران - عراق جانمایی شده اند و به احتمال زیاد یکی از این قطعات، گسل مسبب زلزله ازگله در سال 1396 (21 آبانماه) بوده است.

به گفته رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، فعالیت سگمنت های این گسله، با بزرگی 6.4 ریشتر پس از گذشت یکسال از زلزله ازگله، در جای خود حائز اهمیت است.

وی همچنین گفت: سازوکار اعلام شده برای زلزله، امتداد لغز بوده که نظیر زمین لرزه ثلاث باباجانی است؛ این مکانیسم، چرخش گسل های معکوس زاگرس را توجیه می کند که در جای خود اهمیت زیادی دارد.

همچنین، چنین به نظر می رسد که سازوکارهای امتداد لغز در راستای عمود بر امتداد گسله های راندگی جنبائی داشته باشند که در مورد پس لرزه های «تازه آباد» این امر مشهود بود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: منطقه رومرکزی زلزله تا شعاع حدود 20 تا 25 کیلومتری حدود 90 آبادی با بیش از 15 هزار نفر جمعیت را طبق آمار 1395 مرکز آمار در بر می گیرد. همچنین دو شهر سرپل ذهاب و قصرشیرین نیز از نزدیکترین شهرهای محدوده به رومرکز زلزله اند.

وی گفت: طبق استعلام از شهرهای «کرمانشاه» و «جوانرود» و «ثلاث» وحشت عمومی و بیرون آمدن مردم از خانه ها گزارش شده است؛ در سرپل ذهاب خانه های بازسازی شده در برخی از حالات دچار ترک خوردگی شده اند. احتمال می رود آبادی های کرکهرک، آتابرار، سیدسعید، برفی کوشکری، شیرین آب، قاسم آباد، نصرالله سید حاتم با حدود 15 هزار نفر جمعیت دچار خسارت های جدی شده باشند.

بیت‌اللهی ادامه داد: پس از زمین لرزه اصلی با بزرگی 6.4 تا لحظه نگارش این گزارش 22 پس لرزه در منطقه رخ داده است که قدرت بزرگترین آن 5.2 ریشتر است.

وی همچنین اعلام کرد: طبق استعلام از اهالی منطقه، در کرمانشاه و جوانرود مردم با وحشت بیرون از خانه آمده و در سرپل ذهاب ترک خوردگی برخی از ساختمان ها گزارش شده است. از روستاهای نزدیک به رومرکز زلزله هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست.

وی اعلام کرد: تلفات جانی گزارش نشده است و خسارت‌ها نیز قابل ملاحظه نیستند.

وضعیت جوی و ترافیکی محورهای استان کرمانشاه

رئیس مرکز کنترل ترافیک و راهور ناجا وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور از جمله محورهای استان کرمانشاه را تشریح کرد.

سرهنگ نادر رحمانی ، با اشاره به زلزله ۶.۴ ریشتری شب گذشته کرمانشاه گفت: هیچ یک از محور های مواصلاتی اصلی در مناطق اصلی زلزله زده، سرپل ذهاب، قصر شیرین و گیلانغرب مسدود نسیتند و تردد در آنها انجام می شود اما در برخی از راه‌های فرعی شاهد ریزش کوه هستیم که تلاش برای بازگشایی این مسیرها ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه سطح راه‌های محورهای مواصلاتی کردستان لغزنده است اظهار کرد: به رانندگان و خصوصا رانندگان نیرو های امدادی توصیه می شود که نکات ایمنی را رعایت کنند.

وی در ادامه با اشاره به شرایط محیطی محورهای کرمانشاه نیز گفت: شاهد بارش برف در محور سنقر-همدان هستیم، اما بارشها در دیگر محور های این استان متوقف شده است.

سرهنگ رحمانی افزود: در برخی از محور های استان کردستان، همدان، گلستان و در گردنه گدوک محور فیروزکوه شاهد بارش برف هستیم و بارش باران در استان های کرمان، خراسان شمالی و سمنان، گیلان، گلستان و همدان و برخی از محور های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و محور های هراز و فیروزکوه مشاهده می شود. همچنین شاهد مه گرفتگی در برخی از محور های ایلام، اردبیل، قزوین و مازندران هستیم.

وی با اشاره به ترافیک در ورودی کلانشهر تهران نیز گفت: ترافیک در ورودی‌های آزادراه و جاده مخصوص کرج-تهران نیمه سنگین است و در پاکدشت-تهران و شهریار-تهران نیز پر حجم است.

آخرین وضعیت پروازها در مناطق زلزله زده

اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت فرودگاه ها نشان می دهد که برنامه های پروازی در فرودگاه های غربی کشور بدون هیچ مشکل و محدودیتی در جریان است و فرودگاه ها به طور کامل عملیاتی هستند.

 جدیدترین اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت فرودگاه ها نشان می‌دهد که از ساعات ابتدایی صبح امروز (دوشنبه) تا کنون بیش از ۱۰ پرواز ورودی و خروجی در فرودگاه کرمانشاه انجام شده و برای ساعات پیش رو نیز تعداد زیادی پرواز برنامه‌ای در نظر گرفته شده است.

فرودگاه کرمانشاه که در زلزله شدید سال گذشته نیز با کمترین خسارت امکان عملیات خود را حفظ کرد به عنوان یکی از اصلی ترین راه‌ها برای کمک رسانی به مردم  شناخته می شود و به نظر می رسد با تعداد بالای پروازهای برنامه‌ریزی شده در روزهای پیش رو نیز همین نقش را داشته باشد.

در کنار کرمانشاه، اطلاعات پرواز شرکت فرودگاه‌ها نشان می‌دهد که دو فرودگاه ایلام و سنندج نیز به طور کامل عملیاتی بوده و به فراخور نیاز از صبح امروز تعدادی پرواز از مبدا یا به مقصد این فرودگاه‌ها نیز برنامه‌ریزی شده است.

همچنین بررسی‌های نشان می دهد با وجود افزایش احتمالی تقاضا برای سفر هوایی در کرمانشاه، همچنان ظرفیت بلیت در مسیرهای منتهی به این شهر موجود است و هرچند به نظر می‌رسد تعداد کمی بلیت برای پروازهای امروز فرودگاه کرمانشاه باقی مانده اما برای روزهای آینده بلیت پروازهای مختلف همچنان امکان خرید دارد و قیمت آنها نیز برای مسیر تهران – کرمانشاه بین ۱۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود.

در زلزله قبل بالا رفتن قیمت برخی پروازها از سوی افراد سودجو برای مسافران و مردم مشکلاتی را به وجود آورده بود.