۰ نفر

رکوردشکنی قربانیان مرگ خاموش

۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴
کد خبر: 305220
 رکوردشکنی قربانیان مرگ خاموش

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن با تشریح آمارهای مرگ و میر بر اثر گازگرفتگی در سال های اخیر و عوامل مرتبط با آن نسبت به افزایش آمار حوادث گازگرفتگی در سال جاری هشدار داد و گفت که به دلیل نوسان قیمت ها و کاهش قدرت خرید در جامعه در حالت بدبینانه پیش بینی می شود که امسال مرگ و میر بر اثر گاز گرفتگی به بیش از 1024 نفر سال 86 برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جواد نوفرستی، در مورد نزدیک شدن به فصل سرما و افزایش حوادث گازگرفتگی اظهار کرد: اگر در ابتدا بخواهیم بگوییم که حوادث گازگرفتگی چگونه رخ می دهد، باید بگوییم که این اتفاق عمدتا بر اثر بدسوزی یا احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی می افتد. آنچه بیشتر رایج است گاز گرفتگی در خانه ها و محل های سکونت با وسایل گاز سوز است. در حال حاضر بالای 95 درصد از مشترکان خانگی در مناطق شهری و بالای 70 درصد هم در مناطق روستایی از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و حوادث گاز گرفتگی هم بیشتر شامل این بخش‌ها می‌شود.

مدیر عامل انجمن جامعه ایمن با تأکید بر اینکه این حوادث تنها محدود به خانه ها نیست و در کارگاه‌های ساختمانی و محل هایی مانند اغذیه فروشی ها که کارگران شب را در آنجا اقامت می کنند نیز رخ می دهد و این افراد به دلیل استفاده از وسایل گرمازای نامناسب دچار گاز گرفتگی می شوند، ادامه داد: همچنین هر ساله در میان راننده های کامیون هم گاز گرفتگی دیده می شود. بسیاری از آنها شب را در اتاقک های کامیون خود می گذرانند و به وسیله پیک نیک خود را گرم می کنند. در مجموع در هر جایی که فضای بسته باشد و از وسایل گرما زا به صورت نا مناسب استفاده شود این اتفاق ها رخ می دهد.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد راهی برای رد و بدل شدن هوا در مکان بسته گفت: حتی در سردترین زمان هم نباید جلوی ورود هوای تازه به محل را بست زیرا کاهش هوا منجر به بد سوزی وسایل گرمازا و تولید گاز مونو اکسید کربن می شود که می‌تواند منجر به گاز گرفتگی شود.

نوفرستی با اشاره به آمار حوادث گاز گرفتگی در سال های مختلف افزود: اگر به آمارها توجه کنیم می بینیم که بالاترین آمار مرگ بر اثر گاز گرفتگی مربوط به سال 86 است. آن سال اولین و تنها سالی بود که آمار به 1024 نفر رسید، هر چند نسبت به سال قبلش رشد بالایی نداشت و این رشد در حدود 5 درصد بود. آمار ها از سال 82 تا 86 روندی افزایشی را داشتند و مرگ و میر ناشی از گاز گرفتگی از 580 نفر تا 1024 نفر هم رسید و سالانه به صورت میانگین حدود 15 درصد رشد داشت.

وی ادامه داد: در سال 86 دستگاه های مختلف احساس خطر و برخی هم احساس مسئولیت کردند و حرکت هایی انجام شد. در جامعه ایمن نیز کارگروه پیشگیری از مرگ های خاموش تشکیل شد که بعدها تبدیل به کارگروه کشوری شد و نمایندگان 15 سازمان مختلف که مسئولیت داشتند در آن حضور داشتند. البته برخی از این دستگاه‌ها همکاری های کمتری داشتند از جمله وزارت راه و شهرسازی همکاری خوبی نداشتند و حتی با اینکه به جلسات دعوت می شدند نمی آمدند در حالی که مسئولیت اصلی با این دستگاه بود. امیدوارم که امسال بیشتر توجه کنند؛ چرا که مبحث 22 مقررات ساختمان مربوط به نگه داری و تعمیرات ساختمان است که به این وزارت خانه بر می گردد.

نوفرستی به تبلیغات غلط در زمینه صرفه جویی که منجر به مرگ بر اثر گاز گرفتگی شدند اشاره کرد و گفت: در زمستان سال 87 تبلیغات اشتباهی در این زمینه انجام شد و می گفتند که باید برای صرفه جویی در مصرف انرژی پنجره ها را بست و از درزبند استفاده کرد و در واقع راهکارهای منجر به مرگ را به مردم آموزش دادند.حتی پنجره های دو جداره هم به اشتباه ترویج شد. استفاده از چنین پنجره هایی اشتباه نیست اما به این موضوع تاکید نشد که وقتی در یک جا از وسیله درون سوز استفاده می شود حتما باید پیش بینی دریچه هوا شود.

وی با اشاره به افزایشی شدن آمار مرگ و میر با گازگرفتگی در سال 89 همزمان با هدفمندی یارانه ها، اظهار کرد: در این زمان که فاز اول هدفمندی ها انجام شد و قیمت گاز هفت برابر شد، به دلیل همین آموزش های ناقص، در سال 89 بر عکس زمستان سال قبل آن که آمارها 26 درصد کاهش داشت، آمارها در سال 89 با رشد 60 درصدی همراه شد.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن، ادامه داد: خوشبختانه در سالهای 93 و 94 مرگ خاموش کنترل شد و در این دوسال میزان تلفات در سال به 626 نفر رسید. این در حالی بود که در آن سال ها بطور میانگین سالی 600 تا 700 هزار خانه ساخته شد و به صورت میانگین 800 هزار ازدواج هم صورت گرفته بود و به بیش از یک میلیون مشترک جدید هم گازرسانی شد و همه اینها نشان از ایجاد پتانسیل بیشتر برای بروز این حوادث بود ولی خوشبختانه با هماهنگی سازمان های مسئول، آمار کنترل شد.

وی افزود: اما متاسفانه در دو سال قبل اتفاقهایی افتاد که باعث شد در زمستان 95 نسبت به زمستان 94 آمار گازگرفتگی از 626 نفر به 836 نفر برسد. متاسفانه بسیاری از مسئولان وقتی می بینند که آمارهای حوادث روند کاهشی پیدا می کند، نسبت به تمرکز بر اطلاع رسانی و آموزش کم کاری می کنند که این عامل در افزایش آمار در این سال تاثیر داشت و ما رشد بی سابقه 33.5 درصدی را شاهد بودیم. خوشبختانه در سال گذشته دوباره اقدامات خوبی انجام شد و میزان مرگ و میر با گازگرفتگی به 766 نفر رسید که نسبت به سال قبل از آن 8.4 درصد کاهش داشت.

نوفرستی به میزان بالای مسمومیت بر اثر گاز مونو اکسید کربن هم اشاره کرد و گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت در سال گذشته، آمار مسمومیت ها نیز در کشور ما بالا بود. درست است که میانگین مرگ و میر 800 نفر است اما آمار مسمومیت ها صد برابر آن یعنی هشتاد هزار نفر است که این موضوع هم قابل توجه است.

وی در ادامه افزود: خیلی از خانواده ها به جای استفاده از سرویس کاران خود اقدام به نصب و راه‌اندازی وسایل گرمایشی می کنند و این مسئله بر افزایش حوادث تاثیر گذار است و از طرف دیگر بسیاری از وسایل گرمازا به واسطه استفاده در چند سال، نیاز به تعویض دارند و با کاهش قدرت خرید خیلی ها این کار را انجام نمی دهند و از همان وسایل قدیمی استفاده می کنند و این عدم جایگزینی نیز می تواند خطرآفرین باشد.

او همچنین به ساختمان‌هایی که برای استفاده از پکیج طراحی شدند نیز اشاره کرد و گفت: بسیاری از ساختمان ها از جمله مسکن مهر شرایطی دارند که باید از پکیج در آنها استفاده شود؛ اما متاسفانه در حال حاضر در بازار یا پکیچ نیست و یا اگر باشد هم قیمت آن چند برابر است و همین امر منجر به این می شود که بسیاری از افراد در چنین ساختمان هایی از آبگرمکن و بخاری به جای پکیج استفاده کنند و این درحالی است که در این ساختمان ها شرایط استاندارد برای استفاده از این وسایل معمولا وجود ندارد. باید تاکید کنم که در حال حاضر بیش از 50 درصد مسکن های مهر این شرایط را دارند و برای استفاده پکیج طراحی شده اند.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن با هشدار نسبت به احتمال افزایش حوادث گازگرفتگی در سال جاری، تصریح کرد: معمولا اولین موج افزایش حوادث گازگرفتگی با شروع سرما شاهد هستیم و موج بعدی نیز در دی ماه رخ می‌دهد. ما امسال به واسطه نوسانات ارزی در مناطق محروم و در بین دهک‌های پایین  احتمالا شاهد افزایش آمار تلفات با گاز مونو اکسید کربن باشیم که امیدواریم با کاهشی که در نرخ ارز رخ داده ، نتایج آن را در کاهش قیمت وسایل گرمازای استاندارد و پکیج‌ها شاهد باشیم تا در افزایش آمار مرگ و میرها کمتر تاثیر بگذارند.