۰ نفر

بخشش به‌شرط ساخت یتیم خانه

۱۸ تیر ۱۳۹۶، ۸:۰۲
کد خبر: 204625
بخشش به‌شرط ساخت یتیم خانه

چهار مرد که در جنایت‌های جداگانه حکم قصاص گرفته بودند، در حالی پای چوبه دار رفتند که سه نفر از آنها با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای جنایی از سوی اولیای‌دم بخشیده شدند. اعدامی چهارم هم برای کسب رضایت از اولیای‌دم فرصت گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام‌جم، نخستین اعدامی که در زندان رجایی شهر کرج پای چوبه دار رفته بود، حسن نام دارد که به اتهام قتل همسر باردارش دستگیر شده بود. او خرداد 87، به‌دلیل بیکاری و اعتیاد، با همسرش درگیر شد و زن 20 ساله را در حالی که هفت ماهه باردار بود با دستانش خفه کرد. متهم به قتل با توجه به درخواست اولیای‌دم مبنی برقصاص در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به قصاص محکوم شد. مدتی بعد رای از سوی قضات شعبه 11 دیوان عالی کشور به تائید رسید و پرونده وی به اجرای احکام دادسرای جنایی تهران ارسال شد.

شرط احداث یتیم خانه

با توجه به ابراز ندامت عامل جنایت؛ مسئولان واحد صلح و سازش دادسرای جنایی چند جلسه با خانواده مقتول برگزار کردند تا شاید بتوانند رضایت آنها را جلب کنند اما اولیای دم رضایت ندادند و مرد اعدامی با گذشت 9 سال از قتل، پای چوبه دار رفت. همه چیز برای اجرای حکم آماده بود اما مسئولان واحد صلح و سازش همچنان به دنبال کسب رضایت اولیای‌دم بودند که مادر مقتول اعلام کرد، در صورتی که قاتل مرکزی برای نگهداری ایتام در شهرستان آستانه اشرفیه راه‌اندازی کند، او را می‌بخشم. با قبول این شرط از سوی قاتل، او به زندگی بازگشت.

گذشت برای رضای خدا

زندانی دوم با تلاش مسئولان واحد صلح و سازش دادسرای جنایی تهران موفق به جلب رضایت اولیای‌دم بدون هیچ قید و شرطی شد. این زندانی سارقی است که دارای 11 فقره سابقه کیفری بود. او 26 تیر سال 88 همراه همدست خود تصمیم گرفته بود برای سرقت احشام به اطراف تهران برود اما هنگام اجرای نقشه سرقت، خودروی آنها در ایست بازرسی گرفتار شد. این متهم برای این‌که فرارکند، باسلاحی که به‌دست داشت، سربازی را با شلیک دو گلوله به شهادت رساند و همراه همدستش متواری شد . درجریان تعقیب و گریز پلیسی او و همدستش بازداشت شدند و متهم، به قتل جوان سرباز اعتراف کرد و روانه زندان شد. در ادامه متهم به قتل در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به قصاص محکوم شد و رای صادره در شعبه 24 دیوان عالی کشور تائید شد .سرانجام با گذشت هشت سال این زندانی پای چوبه دار رفت و توانست در واپسین لحظات بسته شدن پرونده زندگی‌اش، از اولیای‌دم رضایت بگیرد. خانواده مقتول بدون هیچ چشمداشتی و برای رضای خداوند و این که مرد زندانی توبه کند و راه درستی را در زندگی‌اش پیش بگیرد، قاتل فرزندشان را بخشیدند و به این ترتیب مرد اعدامی از مجازات قصاص نجات یافت.

قاتل کارفرما بخشیده شد

اما سومین مردی که از مجازات قصاص نجات یافت مردی افغان به نام علی بود که سال 82 صاحبکارش را با ضربه چاقو کشت. این متهم در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به قصاص محکوم شد. رای صادره از سوی قضات شعبه 32 دیوان عالی کشور تائید و به واحد اجرای احکام دادگستری ارسال شد. زمانی که او بعد از 14 سال پای چوبه دار رفت، توانست رضایت اولیای دم را به شرط پرداخت دیه توافقی جلب کند.

مهلت به مرد اعدامی

آخرین زندانی که پای چوبه دار رفت، محمد نام دارد که به‌عنوان مسافر فروردین سال 92 سوار خودروی تاکسی شد. او در میانه راه به قصد سرقت با راننده درگیر شد و او را با ضربه چاقو به قتل رساند. گوشی تلفن همراه مقتول و مقدار پولی را که همراه وی بود دزدید و خودروی مقتول را رها کرد و متواری شد. بررسی‌ها نشان می‌داد او از چند راننده دیگر نیز سرقت کرده و در آخرین دزدی‌اش با راننده درگیر شده و او را کشته است. این متهم در شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به قصاص محکوم شد که رای صادره در شعبه 24 دیوان عالی کشور به تائید رسید. او چهار سال بعد از این جنایت پای چوبه دار رفت اما توانست برای جلب رضایت اولیای‌دم مهلت بگیرد.

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران در این باره گفت: این چهار اعدامی در محوطه زندان رجایی شهر کرج پای چوبه دار رفتند که با تلاش واحد صلح‌وسازش دادسرای جنایی تهران سه نفر از آنها توانستند رضایت بگیرند. نفرچهارم نیز مهلتی برای جلب رضایت گرفت. این چهارزندانی به سلول خود بازگشتند و قرار است سه نفر از آنها بزودی از جنبه عمومی جرم در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شوند. زندانی چهارم اگر نتواند در زمان تعیین شده از سوی خانواده مقتول رضایت آنها را جلب کند، دوباره پای چوبه دار می‌رود.