۰ نفر

اتهام سروش صحت چه بود؟!

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۳۷
کد خبر: 630011

اتهام سروش صحت چه بود؟!

در یادداشت سیدعبدالجواد موسوی که منبع اولیه خبر کنار گذاشتن سروش صحت از برنامه «کتاب‌باز» است، از اتهام روشنفکری گفته شده که به صحت زده شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، اگرچه مدیر شبکه نسیم به صورت ضمنی، عبور از سروش صحت را تأیید و از زحمات او تشکر کرده است اما کسانی که «کتاب‌باز» را دیده باشند می‌دانند که او نه تنها مخاطب را با کتاب و کتاب‌خوانی آشنا می‌کرد که در کنارش همواره میزبان چهره‌های فرهنگ و هنر انقلاب نیز بود.

به گزارش خراسان، در روزهای گذشته احتمال حذف سروش صحت از اجرای برنامه تلویزیونی «کتاب‌باز»، یکی از اتفاقات مهم و پرحاشیه مرتبط با برنامه‌های تلویزیونی در سال جدید بود. در این باره دیروز گزارشی خبری در صفحه ۲ روزنامه خراسان خواندید اما به بهانه مطرح شدن بحث درباره برنامه «کتاب‌باز» و اجرای سروش صحت و در حالی که حدود یک سال از پخش آخرین قسمت این برنامه گذشته، بررسی این برنامه و اجرای سروش صحت، خالی از لطف نیست؛ به خصوص حالا که مدیر شبکه نسیم به صورت ضمنی، عبور از سروش صحت را تأیید و از زحمات او تشکر کرده است.

صحت در «کتاب‌باز» چه کرد؟

اگر به خاطر داشته باشید، در سری نخست «کتاب‌باز» که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ پخش می‌شد، امیرحسین صدیق مجری این برنامه بود. این برنامه اگرچه در فصل اول هم نسبتا موفق بود اما با فصل دوم و اجرای سروش صحت بود که حسابی گل کرد و گرفت. صحت اگرچه خود را مجری نمی‌داند اما سبک اجرای کاملا متفاوتی نسبت به صدیق دارد.

سروش صحت در مقام مجری، جلوی دوربین راحت است و نوعی متانت را در اجرا جاری کرده است. او گفت‌وگو با مهمان را در فضایی آرام انجام می‌دهد و در این کار، کم هیجان‌تر از امیرحسین صدیق است.

صحت برخلاف صدیق، بسیار کم، در حرف مهمان می‌پرد و فرصت می‌دهد مهمانش هر آن‌چه را که می‌خواهد، بگوید. او با دقت به حرف مهمانش گوش می‌دهد و در مقابل صدیق، به هیچ‌وجه از حرکات دست و صورت استفاده نمی‌کند. وقار و سنگینی، از جمله ویژگی‌های دیگر اوست که در شوخی‌های کم تعدادش، ادب و احترام را رعایت می‌کند.

ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی

ترویج کتاب‌خوانی، مانند بسیاری از تغییرات فرهنگی و سبک زندگی، فرآیندی پیچیده و زمان‌بر است و طبعا نمی‌توان از یک برنامه تلویزیونی ۳۰ تا ۴۵ دقیقه‌ای، انتظار داشت چنین وظیفه‌ای را بر عهده بگیرد. آن‌چه می‌توان دستاورد سروش صحت و «کتاب‌باز» دانست، آشنا کردن مخاطبان برنامه با کتاب و کتاب‌خوانی است.

مخاطبان تلویزیون که بسیاری‌شان به واسطه ساختار حرفه‌ای این برنامه، تنوع و جذابیت آن و اجرای بی‌تکلف صحت، جذب این برنامه می‌شوند، از این طریق با کتاب ارتباط می‌گیرند و به علایق خود در زمینه کتاب‌خوانی نزدیک می‌شوند. این امر را می‌توان موفقیت «کتاب‌باز» و سروش صحت دانست که در فصول متوالی، تداوم داشته است.

ارتباط مناسب با طیف‌های مختلف

در یادداشت سیدعبدالجواد موسوی که منبع اولیه خبر کنار گذاشتن سروش صحت از برنامه «کتاب‌باز» است، از اتهام روشنفکری گفته شده که به صحت زده شده است اما آیا صحت در برخورد با آن دسته از مهمانانش که به جریان انقلابی منسوب‌اند، متفاوت عمل کرده نسبت به آن‌هایی که به جریان انقلابی منسوب نیستند؟ کسانی که با «کتاب‌باز» آشنا باشند و چند برنامه آن را خصوصا با حضور چهره‌های فرهنگ و هنر انقلاب دیده باشند، تصدیق می‌کنند که این‌گونه نیست.

خود این چهره‌ها نیز هیچ‌گاه به رویه صحت معترض نشده‌اند در حالی که بعضی برنامه‌های دیگر تلویزیون با اعتراض‌هایی از این دست بیگانه نیستند. از سویی شمار هنرمندان و نویسندگان انقلابی اعم از هدایت‌الله بهبودی، مرتضی امیری‌اسفندقه، زنده‌یاد علی صفوی شاملو، داوود امیریان، مسعود ده‌نمکی، علی‌محمد مؤدب، وحید یامین‌پور و… آن‌قدر زیاد بوده که نمی‌توان «کتاب‌باز» سروش صحت را پاتوق سلبریتی‌ها و دیگران دانست.

او علاوه بر آن که میزبان طیف‌های مختلف بوده، با آن‌ها برخورد یکسان و از زاویه کتاب و فرهنگ داشته است. اتفاقا حمایت گسترده اهالی رسانه -از همه طیف‌ها- از سروش صحت برای اجرای «کتاب‌باز»، اثبات‌کننده همین رویکرد اوست.