۰ نفر

فرماندهان سپاه برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ باید استعفا کنند؟

۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۴۷
کد خبر: 512136
فرماندهان سپاه برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ باید استعفا کنند؟

دادستان اسبق کل کشور گفت: امام راضی نبود که نظامی ها در سیاست دخالت کنند ولی متأسفانه دخالت می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جماران، آیت الله سید حسین موسوی تبریزی، در خصوص ورود نظامیان به انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: همه می دانند که امام با آن صراحت فرمود که صلاح نیست دخالت کنند. واقعا هم امنیت کشور بزرگترین مقام است؛ چرا باید این را رها کنند و برای ریاست جمهوری بیایند؟! آقای روحانی کم فحش می شنود؟! ولی کسی که امنیت کشور را برقرار می کند همیشه مطرح است و احترام دارد.

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آن چه ورود نفوذی ها می خواند، تأکید کرد: من در رابطه با شهید فخری زاده حالم بد است. وزیر اطلاعات مصاحبه کرد که ما از چهار ماه پیش گفته بودیم که می خواهند او را شهید کنند و یک هفته مانده هم گفته بودیم در کدام منطقه قرار است اتفاق بیفتد. این را تلویزیون گفت و به گوش من خصوصی نگفته است. چطور می شود این آدمی که من نمی گویم در دنیا تک است، در ایران لااقل از افراد تک هستند، حفاظت نمی کنند و کسانی که می خواهند ترور کنند راحت کارشان را می کنند؟ این ناراحت کننده است.

امام فرمودند و درست هم فرمودند که نظامی ها در سیاست دخالت نکنند

وی افزود: اگر سپاه، نیروی انتظامی، نیروی هوایی، دریایی و زمینی برای حفظ امنیت کشور منحصر شوند، هم هرکسی در کارشان دخالت نمی کند و هم اینکه در رقابت عده ای سوء استفاده نمی کنند. اگر شما با کسی علیه من صحبت کردید، وقتی بیرون رفتید یا با شما علیه من صحبت می کند و یا با من علیه شما صحبت می کند؛ چون رقابت می بیند. لذا امام فرمودند و درست هم فرمودند که نظامی ها در سیاست دخالت نکنند و در صحیفه امام هم آمده است.

متأسفانه نظامی ها در سیاست دخالت می کنند

موسوی تبریزی یادآور شد: امام راضی نبود که نظامی ها در سیاست دخالت کنند ولی متأسفانه دخالت می کنند. احمد آقا نظر امام را می گفت که سپاهی ها و ارتشی ها در مسائل سیاسی دخالت نکنند و کار خودشان زیاد است. اگر می خواهند مردم را به انتخابات جذب کنند، خودشان را فراموش کنند و به فکر ملت و ایران باشند. خودشان و باندشان را فراموش کنند و جلوی افراد صالح را نگیرند. گرفتن جلوی افراد صالح به هر بهانه، خیانت بزرگی است. اگر هم آدم های صالح رأی بیاورند، کمک کنند که کار پیش برود؛ وگرنه هیچ وقت کار درست نخواهد شد.

برای انتخابات ریاست جمهوری نیاز به استعفاء نیست

سردار اسماعیل کوثری، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران، درباره ضرورت استعفای فرماندهان سپاه درصورت تمایل به حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «در انتخابات ریاست‌جمهوری اینگونه نیست که حتما لازم باشد فرد برای کاندیداتوری استعفا بدهد. در قانون انتخابات مجلس این ضرورت وجود دارد اما در قانون اساسی چنین ضرورتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌بینی نشده است.»

او  گفت: «نباید بگذاریم به شائبه‌ها دامن زده شود. اینکه چون مسوولیت دارند نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند، درست نیست. چون بسیاری در این باره توجیه نیستند. البته باید توجه کنیم که این کاندیدا شدن قطعی نیست. چون شورای نگهبان باید دراین باره تصمیم بگیرد و در حال حاضر معلوم نیست فرد تأیید یا رد شود. در حال حاضر بسیاری از افراد درنظر مردم به عنوان کاندیدا شناخته می‌شوند اما کاندیدای قطعی نیستند؛ چون تا زمانی که تأیید قطعی شورای نگهبان اعلام نشده، نمی‌توان با قطعیت در این باره صحبت کرد.

 از سردار کوثری در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه اگر یک فرمانده سپاه خواهان کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری بود، بهتر است استعفا بدهد یا نه، گفت: «اگر استعفا بدهد، قطعا خیلی بهتر است؛ چون شائبه‌ای هم درباره او به وجود نمی‌آید. نه اینکه مثلا بخواهد از آن مجموعه تحت امر خود استفاده کند، از این جهت که نگویند از مسوولیت و امکانات خود برای انتخابات استفاده می‌کند.»