۰ نفر

شمارش معکوس برای پاسخ حزب‌الله به اسرائیل

۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۴۰
کد خبر: 455098
شمارش معکوس برای پاسخ حزب‌الله به اسرائیل

ارتش رژیم صهیونیستی پس از تأیید خبر شهادت یکی از فرماندهان حزب‌الله در سوریه، به حال آماده‌باش کامل درآمده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شهادت یک نیروی حزب‌الله لبنان در سوریه توسط رژیم صهیونیستی، بار دیگر تنش‌های امنیتی و نظامی را به مرزهای جنوب لبنان بازگردانده است. پیش از این سیدحسن نصرالله، دبیر‌کل حزب‌الله نسبت به هرگونه تعدی علیه نیروهای نظامی این گروه در سوریه هشدار داده بود. بر این اساس، طی 48ساعت گذشته، مرز لبنان با فلسطین اشغالی شاهد آماده‌باش کامل نیروهای نظامی دوطرف و برخی تنش‌های محدود، ازجمله شلیک خمپاره و تیراندازی بوده است.

به‌گزارش شبکه المیادین، علی کامل محسن، فرمانده نظامی حزب‌الله، از اهالی جنوب لبنان بر اثر حملات موشکی اسرائیل در نزدیکی فرودگاه دمشق به شهادت رسیده است. این حمله، عصر روز دوشنبه هفته گذشته رخ داده و به ادعای دیده‌بان حقوق بشر، انفجار بزرگی در یکی از انبارهای تسلیحاتی واقع در منطقه را به‌دنبال داشته است. سیدحسن نصرالله در آخرین سخنرانی خود، شهادت وی را تأیید کرده و به مردم لبنان تسلیت گفته است.

شبکه الجزیره در گزارش خود با اشاره به تنش‌های به وقوع پیوسته در مرزهای جنوب لبنان، می‌نویسد: حزب‌الله معمولا شهادت نیروهای خود را در سوریه به‌طور علنی اعلام نمی‌کند و چنین اخباری از طریق منابع غیررسمی، نظیر حساب‌های مرتبط با این گروه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. 

اعلام علنی این اخبار توسط مقامات رسمی حزب‌‌الله، همچون سیدحسن نصرالله، به‌معنای آمادگی برای پاسخ نظامی و انتقام است؛ نظیر حمله‌ای که سال گذشته در پاسخ به شهادت 2نفر از نیروهای حزب‌الله در سوریه رخ داد و بر اثر آن، یک خودروی گشت نظامی اسرائیل با سرنشینان آن مورد هدف قرار گرفت.

بر این اساس ارتش اسرائیل از ظهر روز پنجشنبه مواضع خود را در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی تقویت کرده و به‌طور کامل در حالت آماده‌باش قرار گرفته است. روزنامه جروزالم‌پست در این‌باره می‌نویسد: تصمیم اعزام نیروهای جدید به منطقه شمال، پس از اعلام شهادت یکی از نیروهای حزب‌الله توسط حسن نصرالله اتخاذ شده است. گزارش‌های نظامی نشان می‌دهد حزب‌الله برای اجرای عملیاتی محدود در این منطقه آماده می‌شود. همزمان با این تحولات، ارتش اسرائیل، اجرای یکی از مانورهای گسترده خود را هم در نزدیکی مرزهای لبنان بدون اعلام هیچ جزئیاتی لغو کرده؛ تصمیمی که به باور بخش عمده رسانه‌های عبری و عربی، به تنش‌های اخیر میان این رژیم با حزب‌الله مرتبط است.

در سوی دیگر معادله نیز نشانه‌ها از احتمال افزایش تنش در این منطقه روزبه‌روز بیشتر می‌شود. شبکه المنار، اصلی‌ترین ارگان رسانه‌ای حزب‌الله، روز جمعه کلیپی را منتشر کرد که در آن، نیروهای حزب‌الله برای انجام عملیاتی زمینی در داخل مرزهای فلسطین اشغالی آماده می‌شوند. همچنین روزنامه الاخبار، نزدیک‌ترین روزنامه به حزب‌الله نیز به نقل از منابع آگاه، از وقوع عملیات انتقامی در مرزهای فلسطین اشغالی خبر داده است.

آیا پای ایران در میان است؟ 

اگرچه تنش‌های نظامی میان حزب‌الله و اسرائیل در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی طی 2سال گذشته به امری متعارف تبدیل شده، اما برخی رسانه‌های منطقه از احتمال وجود نوعی ارتباط میان این تنش‌ها با تحولات مربوط به ایران سخن می‌گویند. برای مثال، روزنامه یدیعوت آحارونوت اسرائیل در تحلیل خود از اتفاقات روزهای اخیر می‌نویسد: ایران بار دیگر به‌دنبال استفاده از متحدین منطقه‌ای خود برای پاسخ به فشارهایی است که از جانب آمریکا و اسرائیل با آن وارد می‌شود. در ادامه این تحلیل، نویسنده مدعی شده: ایران ناچار است تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از ورود به تنش‌های مستقیم در منطقه خودداری کند، اما گزینه استفاده از متحدین در لبنان، سوریه و حتی عراق، در مقابل فشارهای شدید اقتصادی و امنیتی آمریکا-اسرائیل، هنوز برای ایران وجود دارد.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم نیز با طرح نگاه مشابهی در این‌باره می‌نویسد: پیش از این گفته بودیم هر اندازه فشارها بر ایران افزایش یابد، تنش‌های نظامی در سراسر منطقه نیز بیشتر می‌شود. نا‌آرامی در مرزهای شمالی فلسطین تنها بخشی از صحنه‌ای است که در کنار حملات مکرر به کاروان‌های نظامی آمریکا در سوریه و عراق و همچنین افزایش حملات انصارالله یمن به عمق عربستان باید دیده شود. ما تا پیش از انتخابات آمریکا، بحران‌های سختی را در پیش‌رو داریم.

تمام اینها در حالی است که لبنان هم‌اکنون با یکی از سخت‌ترین بحران‌های اقتصادی در تاریخ خود دست و پنجه نرم می‌کند و هرگونه تنش نظامی-امنیتی در این کشور، به‌معنای وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و معیشتی برای مردم است. به این ترتیب می‌توان گفت اگر دایره تنش‌های نظامی اخیر از پاسخی محدود توسط حزب‌الله فراتر رفته و وارد نوعی جنگ مستقیم شود، زمینه برای تشدید فشارهای سیاسی در لبنان علیه حزب‌الله نیز فراهم خواهد شد.

روزنامه النهار، ازجمله مهم‌ترین رسانه‌های مخالف حزب‌الله در این‌باره می‌نویسد: اقتصاد لبنان هم‌اکنون از بابت تحریم‌هایی که به‌دلیل فعالیت‌های منطقه‌ای حزب‌الله بر این کشور تحمیل شده، دچار بحران است. از سوی دیگر مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول هم دقیقا به همین دلایل با مشکل مواجه شده است. آیا در چنین شرایطی، شهروندان لبنانی، فشارهای جدید مالی بر اثر درگیری‌های منطقه‌ای حزب‌الله را خواهند پذیرفت؟