۰ نفر

واکنش سناتور آمریکایی به همکاری ایران-چین

۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۳۲
کد خبر: 454754
واکنش سناتور آمریکایی به همکاری ایران-چین

یک عضو دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا توافق ایران-چین را چالشی عمده برای کارزار فشارحداکثری واشنگتن توصیف کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک نماینده مجلس سنای آمریکا توافق همکاری چین و ایران را چالشی برای سیاست موسوم به کارزار فشار حداکثری آمریکا توصیف کرد و خواستار پاسخ به آن شد. 

«کریستوفر کونز»، عضو دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا این اظهارات را روز چهارشنبه در نشستی که در این کمیته برای بررسی رقابت میان آمریکا و چین برگزار شد مطرح کرد. 

کونز در این نشست از «استفن بیگان»، معاون وزیر خارجه آمریکا که به نمایندگی از دولت دونالد ترامپ در این جلسه حاضر شده بود پرسید: «گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه چین و ایران در مسیر رسیدن به توافقی فراگیر هستند که به چین اجازه سرمایه‌گذاری چندین میلیارددلاری در بخش‌های زیرساخت و انرژی [ایران] را می‌دهد و به این کشور اجازه دسترسی قابل‌اتکا به نفت ارزان‌قیمت ایران را می‌دهد.»

وی افزود: «به علاوه این توافق، یقیناً چالشی عمده در برابر کارزار فشار حداکثری [علیه ایران] خواهد بود. آیا دولت، راهبردی هماهنگ -هم در داخل خود دولت و هم در هماهنگی با متحدانمان- برای پاسخدهی به روابط رو به گسترش ایران و چین و افزایش نفوذ چین در خاورمیانه در نتیجه این توافق دارد؟»

  بیگان در پاسخ گفت گزارش‌ها در این خصوص ناقص و حاوی قضاوت‌های شتابزده هستند. او گفت که رایزنی‌هایی میان ایران و چین برای حصول این توافق وجود دارد، اما هنوز توافقی میان دو طرف منعقد نشده است.

بیگان در سخنان آغازین خود در همین نشست هم گفته بود: «علاوه بر این، ما به دقت در حال رصد شراکت جامع اقتصادی و امنیتی بین ایران و چین هستیم. این توافق، در صورت نهایی شدن می‌تواند به ایران برای افزایش هزینه در زمینه بلندپروازی‌های نظامی و فعالیت‌های مخرب خود در منطقه خاورمیانه کمک کند.»

سند توافق همکاری ایران-چین این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی رسانه‌ها و تحلیلگران آمریکا و همچنین مقام‌های دولت این کشور تبدیل شده است.

پیش‌نویس «برنامه ۲۵ ساله همکاری های جامع ایران و چین» چندی پیش به تصویب هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران رسیده و وزارت خارجه مأمور انجام اقدامات نهایی تا امضای این سند با طرف چینی شد.

این سند  حوزه‌های  سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساخت های مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت و ... را شامل می‌شود.

یکی از مفاد این سند، توافق بر سر تجارت با ارزهای ملی است. همچنین در این سند بارها به طرح بزرگ چین به نام «یک کمربند- یک راه» (طرحی بر بستر مسیر جاده ابریشم) اشاره شده و این که ایران می تواند ضمن مشارکت فعال در این طرح جهانی،  از فواید اقتصادی و صندوق اعطای وام این طرح نیز بهره مند شود.

در برخی از بندها صحبت از تسهیل سرمایه گذاری و فاینانس است و برخی از بندها از حمایت های متقابل سیاسی در مجامع بین المللی می‌گوید. در حوزه نظامی و دفاعی موضوعاتی همچون آموزش، انتقال فناوری های دفاعی، مبارزه با تروریسم و رزمایش مشترک آمده است.

از نکات بسیار مهم این سند می‌توان به توافق بر سر تجارت با ارزهای ملی یاد کرد. همچنین در این سند بارها به طرح بزرگ چین به نام «یک کمربند- یک راه» (طرحی بر بستر مسیر جاده ابریشم) اشاره شده و این که ایران می تواند ضمن مشارکت فعال در این طرح جهانی،  از فواید اقتصادی و صندوق اعطای وام این طرح نیز بهره مند شود.

بر اساس این مدارک چین وارد کننده ثابت نفت از ایران خواهد بود و ایران نیز باید نگرانی‌های چین برای بازگشت سرمایه گذاری خود را برطرف کند.

ارتقای همکاری‌های بانکی ، مالی و بیمه‌ای و گشایش شعبات بانک های ایران و تاسیس بانک مشترک ایران و چین به ویژه ایجاد پیام رسان ملی میان دو کشور به جای سوییفت نیز مطرح شده است.