با توجه به تاثیر بیماری کووید-19 بر اقتصاد و نرخ تورم، طی یک نظرسنجی، 63درصد از مردم سراسر جهان اظهار داشتند که از زمان شیوع این ویروس شاهد افزایش قیمت غذا، مواد غذایی و لوازم خانگی بوده‌اند.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ صدمات وارد شده بر تمام جوانب زندگی در سراسر جهان به دنبال محدودیت‌های ناشی از بیماری کووید-19 ادامه دارد، و یک بررسی جدید نشان می‌دهد که این ویروس چگونه (حداقل به استنباط مردم) باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده است.

بر اساس آخرین بررسی انجام شده توسط Ipsos، 63درصد از پاسخ‌دهندگان جهانی گفتند که قیمت غذا، مواد غذایی و لوازم خانگی از زمان پیدایش ویروس کرونا افزایش یافته است.

آرژانتین و ترکیه با آمار 86درصدی، کشورهایی بودند که پاسخ‌دهندگان آنها بیشترین میزان افزایش قیمت در مواد غذایی را اعلام کردند. به دنبال آنها شیلی، مکزیک و آفریقای جنوبی با آمار 80درصدی قرار گرفتند.

گفتنی است که Ipsos خاطرنشان کرد افزایش تورم اصلی و نرخ تورم مواد غذایی در سراسر جهان حتی می‌تواند سبب افزایش بیشتر قیمت‌ها شود. در حالی که نرخ تورم اصلی در اقتصادهای بزرگ مانند ایالات متحده نسبتا تحت تاثیر کووید-19 قرار نگرفته، نرخ تورم مواد غذایی با سرعت بیشتری افزایش یافته است.

در نهایت، بسیاری از عوامل موثر شامل زنجیره تامین و سایر شاخص‌های اقتصادی، در افزایش مداوم مواد غذایی نقش دارند.

قابل ذکر است که در آمریکا، قیمت گوشت گاو به دلیل تعطیلی از زمان شیوع کووید-19 به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار گرفته است. در حالی که ممکن است قیمت‌ها به دلیل تعطیلی این امکانات تثبیت شوند، بازگرداندن زنجیره تامین می‌تواند زمان بیشتری به طول بیانجامد. اختلال در برداشت میوه و سبزیجات در ایالت‌هایی مانند میشیگان و کالیفرنیا به دلیل بیماری کووید-19 می‌تواند سبب افزایش بعدی در قیمت غذاها شود.

در نمودار ارائه شده، درصد تایید مردم سراسر جهان در خصوص افزایش قیمت غذا، مواد غذایی و لوازم خانگی از زمان شیوع بیماری کووید-19 را مشاهده می‌کنید؛

افزایش قیمت مواد غذایی در جهان