۰ نفر

ملکه پس از مدت‌ها غیبت در ملأ عام ظاهر شد؛

دو همرزم انگلیسی در یک قاب

۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۵:۳۷
کد خبر: 453617
دو همرزم انگلیسی در یک قاب

پس از شیوع بیماری کووید-۱۹، این سوال در اذهان بریتانیایی‌ها به‌وجود آمده بود که آیا آنها باز ملکه را در یک مکان عمومی خواهند دید؟ پاسخ به این سوال اما هم‌اینک در دسترس است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، ملکه بریتانیا اخیرا در مراسم بزرگداشت کهنه‌سرباز بریتانیایی حضور پیدا کرد و با شمشیر به روی شانه‌های «سر تام مور» زد و به خاطر دستاوردهای این مرد ۱۰۰ ساله تمجید به عمل آورد. او کسی بود که در دوران اوج‌گیری کرونا دست به یک ابتکار جالب زد و مردم را تشویق کرد تا برای کمک به درمان این بیماری پول اهدا کنند.

سر تام مور ۹۹ ساله در بریتانیا که از نظامیان پیشین در دوران جنگ جهانی دوم بوده، موفق شد با اعلام یک چالش، ۴۰ میلیون دلار برای کمک به کارکنان بخش بهداشتی کشورش جمع‌آوری کند. تام مور که به دلیل شکستگی لگن، به آهستگی و به کمک وسیله واکر راه می‌رود، گفته بود می‌خواهد با صد بار طی کردن مسیر ۲۵ متری حیاطش حدود هزار و ۲۰۰ دلار جمع‌آوری کند، اما با استقبال گسترده ۶۰۰ هزار نفری، این رقم تا میانه‌های ماه آوریل به ۱۵ میلیون دلار رسید، اما این روند ادامه داشت و تا ۴۰ میلیون دلار هم رسید. سر تام مور که حال به چهره‌ای معروف در رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شده، در یکی از مصاحبه‌هایش گفته‌است در جنگ پیشین، این سربازها بودند که با پوشیدن یونیفرم به خط مقدم رفتند و حال ارتش متشکل از پزشکان و پرستارها است. سر تام مور در دوران جنگ جهانی دوم در هند، میانمار و اندونزی خدمت کرده بود. این اقدام اما به شدت مورد توجه مقامات انگلیسی قرار گرفت و حتی بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفت که این مرد ۱۰۰ ساله بارقه‌ای از امید را در دنیای غبارآلود ویروس کرونا برای مردم انگلستان ایجاد کرده است. پس از آن نیز گفته شد که مراسم اعطای لقب شوالیه به مناسبت اقدام خیرخواهانه سر تام مور برگزار خواهد شد تا اینکه روز جمعه این مراسم برگزار شد. این مراسم از چند جهت قابل توجه است؛ به‌ویژه اینکه این مراسم دو نفر از افراد حاضر در جنگ جهانی دوم را پس از سال‌ها کنار هم گرد آورد. ملکه الیزابت به‌عنوان راننده و مکانیک خودروهای سنگین در جنگ حضور داشت اما سر تام مور، در یک کارزار بدنام به نام کارزار برمه جنگیده است. با این حال نام وی هم‌اینک به‌عنوان فردی خیرخواه مطرح شده است. از سویی این مراسم، ملکه الیزابت را پس از مدت‌های مدیدی غیبت، به عرصه عمومی کشاند. او از ۱۹ مارس دیگر در انظار عمومی دیده نشد. این تاریخی است که ملکه الیزابت کاخ باکینگهام را به دلیل شیوع بیماری ویروس کرونا ترک کرده بود. اعطای لقب شوالیه به مردی که با ۱۰۰ بار رفت و آمد در حیاط خانه توانسته است ۴۰ میلیون دلار برای کادر درمان بریتانیا جمع‌آوری کند، یکی دیگر از جنبه‌های قابل توجه این مراسم است. دیکی اربیتر، رئیس مطبوعاتی کاخ باکینگهام از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۰ به نیویورک‌تایمز گفت: «تام با این دستاورد مهم، سزاوار قدردانی است.» به همان اندازه تصمیم برای اعطای لقب شوالیه نیز از سوی ملکه الیزابت مهم است. به گفته وی، ملکه به این کار اعتقاد داشته است.

این مراسم اما یک نکته دیگر نیز داشت. غیبت طولانی مدت ملکه از انظار عمومی، بریتانیایی‌ها را با این سوال مواجه کرده بود که آیا اصلا ملکه را مجددا خواهند دید؟ این مساله ازسوی رسانه‌های زرد بریتانیا به شدت تعقیب می‌شد و گفته شده بود، با توجه به اینکه این ویروس «هوابرد» است، آیا ملکه اصلا به بیرون از کاخ خواهد آمد یا نه؟

برای فردی در سن و سال ملکه، این ویروس می‌تواند به شدت خطرناک باشد. اما ملکه با ۹۴ سال سن در باغ کاخ حضور پیدا کرد و مراسم اعطای لقب شوالیه را به جا آورد. این در حالی است که مراسم گفت‌وگوی هفتگی با نخست‌وزیر بریتانیا دیگر تلفنی دنبال می‌شد و خبری از ملاقات‌های چهره به چهره نبود. در این راستا چندی پیش دیلی اکسپرس با تیتر «ملکه قلب شکسته» پرسیده بود: «آیا ملکه را بار دیگر در انظار عمومی خواهیم دید؟» بر اساس جشن روز جمعه پاسخ «بله» است اما بعید است که با توجه به بیماری ویروس کرونا حضور خود در انظار عمومی را به بیش از این اختصاص دهد.

با توجه به خطرات این بیماری، ترجیح داده شد که مراسم بزرگداشت، «سر تام مور» در فضای بیرون از کاخ برگزار شود. برای این مراسم همچنین تام مور اجازه پیدا کرده بود که خانواده‌اش را نیز به همراه خود بیاورد. ملکه الیزابت هم با شمشیری که متعلق به پدرش جورج ششم بود، در این مراسم حضور پیدا کرد و با به شانه زدن این شمشیر به شانه‌های سر تام مور، لقب شوالیه به وی اعطا شد. اربیتر می‌گوید که این شمشیر بسیار دراز است و باید برای اعطای لقب، از فاصله‌ای دور ایستاد. همین موجب می‌شد تا فاصله اجتماعی نیز به نوعی رعایت شود. البته در حین اعطای این مراسم، چند کلمه‌ای نیز میان دو طرف رد و بدل شد و در زمان کوتاهی نیز مراسم به پایان رسید.

ملکه ترجیح می‌دهد این روزها زیاد با افراد کاخ برخورد رودررو نداشته باشد. همین امر موجب شده است تا از وسایل تکنولوژیک برای ارتباط با اطرافیان خود استفاده کند. یکی از نیروهای کاخ می‌گوید که ملکه توانایی استفاده از برنامه‌های مدرن مانند «زوم» را دارد و با این برنامه با افراد کاخ ارتباط پیدا می‌کند. کاخ باکینگهام همچنین صفحاتی در فیس‌بوک، اینستاگرام و توییتر دارد و فعالیت‌های ملکه را در کاخ با این برنامه‌ها به‌روزرسانی می‌کند. او همچنین با برنامه زوم با نوه و عروسش مگان که هم‌اینک در لس‌آنجلس زندگی می‌کنند، ارتباط برقرار می‌کند. البته پیش‌تر ملکه به همراه شاهزاده آنه، در انظار عمومی ظاهر شده و از فاصله نسبتا مناسب با نیروهای خدمات درمانی بریتانیا دیدار کرده بود.