۰ نفر

بعد از پنج ماه صورت گرفت

بازگشت تعدادی از هموطنان ایرانی از نپال

۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۰:۴۰
کد خبر: 452805
بازگشت تعدادی از هموطنان ایرانی از نپال

تعدادی از هموطنان ایرانی در نپال که در پی شیوع کرونا امکان بازگشت به ایران را نداشتند، با پیگیری های انجام شده از سوی سفارت جمهوری اسلامی در هند و بعد از حدود پنج ماه به کشور بازگشتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، به دنبال هماهنگی های انجام شده توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو و اخذ مجوزهای لازم بخشی دیگر از هموطنان ایرانی طی هجدهمین پرواز امدادی بامداد امروز چهارشنبه ۲۵ تیر ماه به کشور بازگشتند. 
در پرواز اخیر تعداد هشت نفر از اتباع کشورمان حضور دارند که پس از قطع پروازهای بین المللی در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۲۰ در کشور نپال، امکان بازگشت به کشور را نداشتند و نزدیک به پنج ماه مجبور به توقف اضافی در این کشور شده بودند.

با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در نپال سفارت ندارد، عملا یاری رسانی به هموطنان مذکور را با دشواری هایی همراه کرده بود و در این بین از تلاش های کنسول افتخاری در نپال نیز استفاده شد. 
در همین خصوص، سفارت جمهوری اسلامی ایران طی این مدت تلاش های زیادی برای بازگشت اتباع ایرانی گرفتار در این کشور از طرق مختلف از جمله گنجاندن این افراد در پروازهای اضطراری به مقصد کشورهای دیگر، تعدادی از آنها با استفاده از آن پروازها به کشور بازگشتند.

علی رغم آن، هشت نفر از اتباع ایرانی همچنان در نپال امکان بازگشت به کشور را نیافته بودند.
سفارت ایران برای کمک به این افراد، طی رایزنی های گسترده و فشرده با دولت هند موفق شد مجوز ورود آنها را از طریق روادید ترانزیتی به صورت زمینی به هندوستان گرفته تا آنان را پس از انتقال به دهلی نو با یک پرواز امداد هواپیمایی ماهان به کشور بازگرداند.

گفتنی است تحقق این امر در شرایطی مهیا شد که دولت هند صدور انواع روادید برای اتباع خارجی به جز موارد بسیار محدود و خاص را ممنوع کرده بود و خوشبختانه دولت هند با کمک و استثنا به هموطنانمان اجازه ورود زمینی به این کشور را صادر کرد. همچنین با رایزنی با دولت نپال، این کشور نیز که مرزهای آن در شرایط همه گیری کرونا با محدودیت های بسیاری مواجه بود، مجوز خروج از مرز زمینی خود را برای این افراد صادر کرد.
این افراد پس از ورود به هند، با هماهنگی های انجام گرفته توسط سفارت ایران به محلی جهت استقرار موقت منتقل و پس از ساماندهی  و بامداد امروز (چهارشنبه) مورخ ۲۵ تیر ۹۹  به مقصد ایران و پرواز کردند.
شایان ذکر است، طی پروازهای امدادی که از دو مسیر دهلی نو و مومبای (بمبئی) به مقصد تهران توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو هماهنگ شده است  تاکنون تعداد زیادی از هموطنان که خواهان بازگشت به کشور بودند، به ایران بازگشتند.