۰ نفر

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

اروپا هرکاری که ممکن باشد برای حفظ برجام انجام می‌دهد

۲۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۳
کد خبر: 452634
اروپا هرکاری که ممکن باشد برای حفظ برجام انجام می‌دهد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای در سالگر برجام با ابراز تاسف مجدد از خروج آمریکا از توافق تاکید کرد، نباید تصور کرد که فرصت دیگری برای جامعه بین المللی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران به شیوه جامع کنونی به وجود خواهد آمد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مناسبت سالگرد امضای توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 بیانیه صادر کرد.

در این بیانیه آمده است، امروز در پنجمین سالگرد توافق جامع برنامه اقدام مشترک(برجام)، حفظ توافق مهمتر از همیشه است. برجام در 14 جولای 2015 به نتیجه رسید و با اتفاق آرای شورای امنیت سازمان ملل مورد حمایت همه جانبه قرار گرفت. این یک دستاورد چندجانبه تاریخی برای منع تکثیر سلاحهای اتمی و کمک به امنیت جهانی و منطقه‌ای است.

در ادامه این بیانیه که توسط «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده است آمده است، برجام به عنوان تنها ابزار برای اطمینان از برنامه هسته‌ای ایران باقی می‌ماند. این توافق در بردارنده تعهدات هسته‌ای ایران در ازای تعلیق تحریمها توسط جامعه بین‌المللی و تسهیل روابط تجاری و اقتصادی ایران است که باید عملی شود. همچنین نظارت و راستی آزمایی بی‌سابقه‌ای را توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کرده است که من از تداوم اقدامات موثر، حرفه‌ای و فنی آژانس تقدیر می‌کنم. اجرای همه تعهدات در چارچوب برجام برای همه طرفها حیاتی است.

متاسفانه ایالات متحده در ماه مه 2018 تصمیم گرفت از برجام خارج شود و از آن زمان در هیچ یک از نشستها و فعالیتها مشارکت نکرده است. باقی طرفهای برجام به کار جمعی برای رفع نگرانیها در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تاثیر گسترده خروج آمریکا از توافق و بازگرداندن تحریمها ادامه خواهند داد.

بورل در پایان این بیانیه آورده است، به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، من هرکاری که ممکن باشد را با دیگر طرفها و جامعه بین المللی انجام خواهم داد تا برجام حفظ شود. ما نباید تصور کنیم که فرصت دیگری به وجود خواهد آمد تا برنامه هسته‌ای ایران را به شیوه جامع کنونی حل و فصل کند.