۰ نفر

نیکی هیلی:

همکاری ایران و چین پایان‌ انزوای ادعایی تهران است

۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۴۴
کد خبر: 452496
همکاری ایران و چین پایان‌ انزوای ادعایی تهران است

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل همکاری ایران و چین را پایان‌ انزوای ادعائی تهران دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، «نیکی هیلی» نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل امروز دوشنبه در پیامی توئیتری اعلام کرد که همکاری ایران و چین پایان انزوای تهران در عرصه جهانی است.

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در این خصوص نوشت: چین با ایران شریک شده تا به انزوای جهانی ایران پایان دهد. این همکاری، حضور چین در بخش‌ های بانکی، مخابرات، بنادر، خطوط ریلی و ده‌ ها پروژه دیگر را به شدت گسترش می‌دهد.

گفتنی است، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ۹ ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷) به صورت یکجانبه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و ادعا کرد که کارزار فشار حداکثری را علیه تهران با هدف انزوای ایران آغاز خواهد کرد.

تاریخچه قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین به سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در بهمن ماه سال ۹۴ به تهران باز می‌گردد. زمانی که دو کشور بیانیه مشترک و رسمی را امضا کردند که در یکی از بندهای آن از اراده راسخ دو طرف برای گسترش همکاری‌های جامع ۲۵ ساله سخن گفته شد.

رئیس جمهوری چین پس از این توافق گفت: اقتصاد چین و ایران مکمل یکدیگر هستند و در این سفر در خصوص برنامه‌ریزی برای همکاری استراتژیک ۲۵ ساله به توافق رسیده‌ایم و آماده گسترش و تعمیق همکاری‌ها در بخش‌های فرهنگی، آموزشی، فناوری، نظامی و امنیتی در سطح شرکای راهبردی هستیم و ایجاد سازوکاری برای افزایش همکاری‌های امنیتی در مواجهه با تروریسم را ضروری می‌دانیم.

این موضوع سال گذشته و در سفر «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه به چین پی گرفته و سند ابتدایی و پیش‌نویس به مقامات چینی ارائه شد. در ادامه تعیین جزئیات مورد نظر ایران و چین درباره همکاری مشترک، اول تیر ماه سال جاری هیأت دولت پیش‌نویس دیگری از این برنامه ۲۵ ساله را تصویب و ظریف را مأمور ادامه مذاکرات با چین کرد.