۰ نفر

تایید حملات سایبری سال‌۲۰۱۸ واشنگتن به مسکو

ترامپ: بزرگترین پایگاه رأی تاریخ را دارم

۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۴
کد خبر: 452071
ترامپ: بزرگترین پایگاه رأی تاریخ را دارم

رئیس‌جمهور آمریکا در یک مصاحبه ضمن تایید حملات سایبری سال ۲۰۱۸ واشنگتن به مسکو، به تندی علیه چین موضع گرفت و درباره پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ابراز اطمینان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با واشنگتن پست، مدعی شد که او بزرگترین پایگاه رای تاریخ آمریکا را در اختیار دارد و همچنین برای اولین بار رسما اذعان کرد که او در سال ۲۰۱۸ مجوز حمله سایبری محرمانه علیه روسیه را صادر کرد.

به ادعای مقام‌ها و رسانه‌های آمریکایی، مسکو از طریق ربات‌های اینترنتی «آژانس جستجوی اینترنتی» مستقر در سن پترزبورگ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا دخالت کرد و در جریان انتخابات میان دوره سال ۲۰۱۸ آمریکا هم از این ربات‌ها بهره برد.

دونالد ترامپ در مصاحبه با واشنگتن پست در پاسخ به این سوال که آیا مجوز حمله سایبری به روسیه در سال ۲۰۱۸ را صادر کرده بود، گفت: «درست است (من مجوز این حمله را صادر کردم)».

اذعان ترامپ به حمله سایبری علیه روسیه

به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، باراک اوباما «قبل از انتخابات (ریاست جمهوری ۲۰۱۶) می‌دانست که روسیه چه کار داشت می‌کرد یا به او گفته شده بود.... و او هیچ چیزی نگفت و دلیلش اینکه چیزی نگفت این بود که فکر می‌کرد (هیلاری کلینتون) برنده می‌شد چرا که او نظرسنجی‌های ساختگی را نگاه می‌کرد اما ما دارای یک اکثریت خاموش بودیم که گفتند "نه ما ترامپ را دوست داریم"».

ترامپ اعلام کرد که او برخلاف اوباما در سال ۲۰۱۸ به محض دریافت اطلاعات درباره مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۸ دستور مقابله با آن را صادر کرد و افزود: «ما جلویش را گرفتیم».

حمله سایبری آمریکا علیه روسیه در سال ۲۰۱۸ را روزنامه واشنگتن پست قبلا گزارش داده بود اما ترامپ هرگز تا قبل از این رسما این خبر را تایید نکرده بود.

خبرنگار واشنگتن پست در گزارش خود نوشت: «مقام‌های ارشد ایالات متحده تایید کردند که این حمله اتفاق افتاد و یک حمله موثر بود».

ترامپ در ادامه مصاحبه با واشنگتن پست، از تشدید فشارهای خود و دولتش به آلمان برای لغو پروژه انتقال گاز طبیعی «نورد استریم ۲» از روسیه به آلمان خبر داد.

رئیس‌جمهور آمریکا با هشدار درباره وابستگی آلمان به روسیه از منظر تامین منابع انرژی گفت: «آلمان دارد میلیاردها دلار به روسیه پرداخت می‌کند، این در حالی است که فرض بر این است ما (آمریکا) از آلمان در برابر روسیه حفاظت کنیم. خوب این دیگر چه جورش است؟»

وی در این مصاحبه از کارنامه اقداماتش برای مقابله با روسیه به ویژه در ناتو تمجید کرد و گفت: «من ۱۴۰ میلیارد دلار از کشورهای عضو ناتو جمع آوری کردم و قرار است این مبلغ تا ۴۰۰ میلیارد دلار (طی سه سال) افزایش خواهد یافت. خوب می‌دانید هدف ناتو چیست؟ (هدف ناتو) روسیه است».

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «من خواهان خارج شدن (از ناتو) نیستم اما خواهان این هستم که (کشورهای عضو) به طور عادلانه سهمشان را بپردازند».

خبرنگار واشنگتن پست با اشاره به گزارش ادعایی و جنجالی نیویورک تایمز درباره ارائه پیشنهاد پاداش مالی روسیه به طالبان برای کشتن نظامیان آمریکایی در افغانستان، از ترامپ سوال کرد: «آیا مسکو نباید مجازات شود؟»

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال گفت: «به نظر من، آخرین چیزی که روسیه می‌خواهد درگیر شود، درگیر شدن در افغانستان است. اوکی؟ آخرین چیزی که می‌خواهند این است. آنها مدت طولانی آنجا بودند. اتحاد (جماهیر) شوروی به خاطر افغانستان تبدیل به روسیه (کنونی) شد چرا که آنها در افغانستان به طرز بدی مغلوب شدند».

وی با تاکید بر آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تصریح کرد: «ما تقریبا (از افغانستان) خارج شده‌ایم.

ترامپ با لحنی تمسخرآمیز و طعنه آمیز اعلام کرد، اگر روسیه خواهان بازگشت به افغانستان است، «از حضورتان لذت ببرید».

تکرار دوباره وعده «خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و سوریه»

وی در پاسخ به مصاحبه‌کننده واشنگتن پست درباره چرایی مواضعش درباره خروج کاملش از سوریه و افغانستان گفت: «من مطمئنا یک فرد معتقد به جهانی سازی نیستم و به نظرم هیچ چیز غلطی در گفتن این موضوع وجود ندارد. به نظر من طرفداران جهانی شدن در حال حاضر طرفدارانی ندارند چرا که آنها هر جا بودند، همه ما بازنده بوده‌ایم».

رئیس‌جمهور آمریکا که در هفته‌های اخیر مواضع تندی علیه چین اتخاذ کرده است، در این مصاحبه باز هم علیه چین حرف زد و درباره ویروس کرونا به پکن اتهام زنی کرد.

به ادعای ترامپ، چین در قیاس با روسیه دست به حملات سایبری بیشتری علیه آمریکا زده اما در آمریکا به این موضوع توجه کمتری شده است «چرا که دموکرات‌ها و حامیان مالی‌شان و صادقانه بگویم، دیگر افراد، دارند پول زیادی از چین در می‌آورند البته موقعی که من سر کار آمدم و تا قبل اینکه سر و کله این آنفلوانزای چینی پیدایش شود، ما به طرز بدی آنها را مغلوب کرده بودیم ، فوق العاده بود. به همین خاطر برخی افراد سوال می کنند "آیا شما فکر می‌کنید این صرفا یک اتفاق بوده؟ آیا این یک بی کفایتی محض (چین) بوده یا اتفاق افتاده؟ البته آنها (چینی ها) اجازه دادند (کرونا) از کشورشان فرار کند و این کاری است که آنها کردند و با این کار یک تغییر بزرگ از بسیاری جهات شامل تغییر در حوزه سیاسی ایجاد کرد».

لفاظی تند همزمان ترامپ علیه چین و دموکرات‌ها

ترامپ از مواضع «نانسی پلوسی» رهبر مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات سناتورهای مجلس سنای این کشور در قبال مواضع دولت کنونی امریکا در قبال چین به شدت انتقاد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «اگر من به یک توافق خارق‌العاده مثلا یک توافق تجاری با چین برسم ، شومر و پلوسی خواهند گفت که "این یک توافق وحشتناک است". آنها حتی به توافق نگاه هم نخواهند کرد. اگر من بگویم که "شما متوجه نیستید، چین دارد به ما همه چیز می‌دهد آنها خواهند گفت "این یک توافق وحشتناک است و هر چیزی که شما انجام دهید، وحشتناک است"».

به گفته او، مخالفت خودکار سران دموکرات‌ با ترامپ «خط مشی و سیاست استاندارد» (دموکرات‌ها) است اما این برای کشور خیلی بد است».

خبرنگار واشنگتن پست در ادامه این مصاحبه از ترامپ درباره انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) سوالاتی مطرح کرد و نظر او را درباره تغییر رویه دموکرات‌ها در صورت پیروزی ترامپ در این انتخابات جویا شد.

ترامپ گفت: «تنها راهی که وجود دارد این است که ما باید به پیروز شدن ادامه دهیم. اوضاع داشت تغییر می‌کرد تا اینکه ویروس چینی به ما حمله کرد. اوضاع داشت تغیری می‌کرد. آنها (دموکرات‌ها) داشتند (با مواضع دولت ترامپ) همراهی می‌کردند که این اتفاق (شیوع کرونا) افتاد و این مسائل را عوض کرد و حالا آنها فکر می‌کنند که شانس (پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر) دارند».

رئیس‌جمهور آمریکا درباره پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ابراز اطمینان کرد و در توضیح چرایی اطمینانش ادعا کرد که او «بزرگ‌ترین پایگاه رای در تاریخ سیاست (در آمریکا)» را در اختیار دارد.

وی افزود: «آیا شما قایق‌ها در فلوریدا و سراسر کشور را دیده‌اید؟ هزاران قایق هر هفته هستند. آنها هزاران قایق و دوچرخه دارند. شما موتورسواران حامی ترامپ را دیده‌اید؟ هفته قبل آنها یک صف طولانی چندین مایلی داشتند و آنها پرچمها و همه چیز همراهشان بود. من این کشور را دوست دارم و به رغم همه کارهایی که باید بکنم، احساس می‌کنم که باید کار درست را انجام دهم».

تمجید ترامپ از هواداران قایق و موتور سوارش در حالی مطرح شده که نتایج نظرسنجی‌ اخیر در آمریکا نشان می‌دهد، جو بایدن رقیب دموکرات او در انتخابات با اختلاف ۴ درصدی از ترامپ پیش است.