۰ نفر

برایان هوک: ایران بارها تحریم تسلیحاتی را نقض کرده است

۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۲۰
کد خبر: 449497
برایان هوک: ایران بارها تحریم تسلیحاتی را نقض کرده است

مسئول گروه ویژه اقدام علیه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با وزیر مشاور در امور خارجه عربستان مدعی شد که ایران بارها تحریم تسلیحاتی شورای امنیت را نقض کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، «برایان هوک» مسئول گروه ویژه اقدام علیه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک نشست خبری مشترک با «عادل الجبیر» وزیر مشور در امور خارجه عربستان بار دیگر ایران را به نقض مکرر تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت متهم کرد و خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شد.

برایان هوک که در ریاض با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، در توجیه تلاش‌های دولت متبوعش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران گفت: «ما نباید اجازه دهیم که ایران سلاح‌های مرگبار در منطقه مستقر کند. ایران به دفعات تحریم‌ تسلیحاتی شورای امنیت را نقض کرده است.»

وی در ادامه مدعی شد: «اگر تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برداشته شود، ایران زرادخانه تسلیحاتی خود را نوسازی خواهد کرد و حمایت‌هایش از شبه‌نظامیان وابسته را افزایش خواهد داد. برچیده شدن تحریم‌های تسلیحاتی باعث می‌شود که ایران بیش از پیش منطقه را بی‌ثبات کند.»

این دیپلمات‌ آمریکایی که کشورش از حامیان اصلی ائتلاف سعودی در تجاوز به خاک یمن محسوب می‌شود، در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود افزود: «از سال 2016 تاکنون شبه‌نظامیان حوثی بیش از 400 موشک به خاک عربستان شلیک کرده‌اند که این کار بدون حمایت ایران امکان‌پذیر نبوده است.»

برایان هوک در حالی برای تشدید فشارها علیه ایران به عربستان سفر کرده است که رایزنی درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد از چهارشنبه گذشته آغاز شده است.

اواسط خردادماه سال جاری «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز اعلام کرد که پیش نویس قطعنامه‌ای را که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است را میان اعضای شورای امنیت از جمله روسیه توزیع کرده است.

نماینده آمریکا گفت که او می‌خواهد ابتدا با سفرای کشورها صحبت کرده تا اطمینان حاصل کند که همه می‌دانند که شورای امنیت سازمان ملل اجازه نخواهد داد این ممنوعیت‌ها در ماه اکتبر به پایان برسند.

برای تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد باید دست‌کم 9 کشور عضو شورای امنیت با آن موافقت کنند و در عین حال قطعنامه از سوی هیچ‌یک از اعضای دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) وتو نشود.

روز سه‌شنبه چند دیپلمات غربی در مصاحبه با نشریه آمریکایی فارن پالیسی اعلام کردند که قطعنامه پیشنهادی آمریکا -که از امروز چهارشنبه بررسی و بحث درباره آن در شورای امنیت آغاز می‌شود- برخلاف تبلیغات دولت ترامپ از حمایت کافی در شورای امنیت برخوردار نیست و احتمالاً این قطعنامه حتی بدون در نظر گرفتن وتوی آن از سوی روسیه و چین، به تصویب نخواهد رسید.