۰ نفر

پای پوتین در میان است؟

۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۵۹
کد خبر: 449190
پای پوتین در میان است؟

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا از همان روزهای آغازین شروع به کار در کاخ سفید با یک چالش بزرگ روبه‌رو بود:«ادعای دخالت روسیه در انتخابات ایالات متحده»؛ ادعایی که نزدیکان رییس‌جمهور را دادگاهی کرد و حتی باعث شد برخی از آنها از جمله جورج پاپادوپولوس، مشاور کمپین انتخاباتی ترامپ در سال 2016 به حبس و جریمه مالی محکوم شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد؛ این روزها و در حالی که تنها چند ماه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در نوامبر 2020 باقی مانده یک بار دیگر مساله‌ای مربوط به روسیه حاشیه‌ساز شده و می‌تواند، اثری منفی بر کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ بگذارد. روز گذشته روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که «یک واحد جاسوسی ارتش روسیه به ستیزه‌جویان وابسته به طالبان برای حمله به نیروهای ائتلاف در افغانستان از جمله نیروهای امریکایی و انگلیسی پاداش‌هایی اهدا کرده است». این گزارش که ابتدا مسوولان امریکایی حاضر به اظهارنظر پیرامون آن نبودند از سوی دیگر رسانه‌های امریکایی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

روزنامه واشنگتن‌پست ضمن تایید محتوای گزارش نیویورک تایمز در این باره می‌نویسد: زمانی که اعضای کابینه و شخص رییس‌جمهور از اقدامات روسیه در افغانستان از جمله اهدای پاداش به شبه‌نظامیان اسلام‌گرا برای کشتن نیروهای ائتلاف آگاه شدند، بحث‌های زیادی در درون دولت ترامپ اتفاق افتاد که چگونه به این اقدامات علیه منافع امریکا پاسخ داده شود. اکثریت دولتمردان امریکا، روسیه را تهدیدی بالقوه برای ایالات متحده می‌دانند اما ترامپ این نگاه را ندارد؛ این را مقاماتی می‌گویند که تنها به شرط عدم افشای هویت خود حاضر به اظهارنظر شده‌اند.

به نوشته واشنگتن پست، چند ماه پیش وقتی که مقامات امریکایی از این موضوع آگاه شدند، جلسه‌ای در سطوح بالا برگزار و روی دو پاسخ محتمل به روس‌ها بحث شد:«ارسال پیامی دیپلماتیک به منظور ابراز نارضایتی جدی و وضع تحریم‌هایی جدید علیه مسکو». اگر مقامات دولت امریکا این گزارش را تایید کنند یک سوال جدی به وجود خواهد آمد مبنی بر اینکه چرا تاکنون دولت واکنش مناسبی به این اقدام نشان نداده است. تاکنون سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا همچنین سازمان اطلاعاتی ایالات متحده(سیا) از اظهارنظر پیرامون این موضوع خودداری کرده‌اند. هنوز مشخص نیست که در پی تشویق‌های روسیه چه تعداد از سربازان امریکایی مورد هدف قرار گرفته یا کشته شده‌اند اما این موضوع درست در شرایطی اتفاق افتاده که امریکا تلاش دارد هر چه سریع‌تر به درگیری‌های نظامی در افغانستان پایان داده و راه را برای بازگرداندن نظامیان خود به ایالات متحده باز کند.

تردید در سرنوشت توافق صلح

جنگ امریکا در افغانستان، طولانی‌ترین جنگی است که امریکا در تاریخ خود در خارج از مرزهای این کشور تجربه می‌کند. در پی حمله تروریستی به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ زمان زیادی طول نکشید تا مشخص شود که مسوولیت این اقدام با سازمان تروریستی القاعده بوده است. امریکا اعتقاد داشت که اسامه بن‌لادن مغز متفکر این سازمان را گروه تندروی طالبان حاکم بر افغانستان پناه داده است. از این رو ظرف چند هفته ائتلاف تحت رهبری امریکا، افغانستان را اشغال کرد و این مناقشه تا امروز ادامه دارد. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۷ وعده داد که به مناقشه در افغانستان پایان خواهد داد و نیروهای امریکایی را به خانه بازخواهد گرداند و در همین راستا سرانجام در فوریه 2020 بین امریکا و طالبان توافق صلحی به امضا رسید که قرار بود پایان‌دهنده مناقشات باشد اما هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است و امریکایی‌ها معتقدند برخی بازیگران فرامنطقه‌ای موافق نیستند که چالش امریکا در افغانستان پایان یابد.

نیویورک‌تایمز یکی از این بازیگران را روسیه می‌داند و در مورد علت و انگیزه روسیه از حمایت مالی خود از طالبان به برخی احتمالات اشاره کرده است. از جمله دلایلی که در گزارش نیویورک تایمز به آن اشاره شده، تلاش روسیه برای انتقام گرفتن از امریکا در موضوع افغانستان است و اینکه روسیه با این اقدام خود بر آن بوده تا امریکا را بیش از پیش درگیر جنگ در افغانستان کند. به نوشته نیویورک تایمز گمان می‌رود، روسیه این اقدام را در پاسخ به حمایت مالی و نظامی امریکا از «شبه‌نظامیان اسلامگرا» در دوران حضور واحدهای نظامی اتحاد شوروی در افغانستان انجام داده است. نیویورک‌تایمز مسوولیت حمایت مالی و پرداخت پاداش را برعهده سازمان اطلاعات نظامی خارجی ستاد کل نیروهای نظامی روسیه می‌داند.

موج تکذیب‌ها

هر چند روزنامه‌های امریکایی نظیر نیویورک‌تایمز، واشنگتن پست و وال‌استریت ژورنال متفقا معتقدند که روسیه اقدام به تحریک نیروهای طالبان و «شبه‌نظامی‌های اسلام‌گرا» علیه نیروهای ائتلاف کرده است اما هم روسیه و هم طالبان وجود چنین توافقی در پشت پرده را انکار می‌کنند. در همین راستا روز گذشته سفارت مسکو در واشنگتن اعلام کرد در پی اطلاعات غلط درباره روسیه و افغانستان که در رسانه‌های امریکایی منتشر شده، جان دیپلمات‌های روس در معرض تهدیدات مستقیم قرار گرفته است. این سفارتخانه در پستی توییتری اعلام کرد: اتهامات بی‌اساس و ناشناسی که در آن مسکو مغز متفکر پشت پرده کشتن سربازان امریکایی در افغانستان خوانده شده، باعث شده است که جان کارمندان سفارت روسیه در واشنگتن و لندن هدف تهدیدات مستقیم قرار بگیرد. به نوشته حساب کاربری سفارت روسیه در امریکا در حالی که هیچ مدرکی در اثبات این ادعاها وجود ندارد، روزنامه نیویورک‌تایمز علیه مسکو به داستان‌سرایی دست زده است. این سفارتخانه همچنین اعلام کرد، نویسندگان این مقاله به وضوح درباره همکاری بین روسیه و امریکا در ارتباط با روند صلح افغانستان کمبود اطلاعات داشته‌اند.

سخنگوی طالبان نیز ادعای نیویورک‌تایمز درباره ارتباط این گروه با روسیه در افغانستان را تکذیب کرد و آن را «بی‌اساس» خواند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به گزارش نیویورک‌تایمز ضمن رد این ادعا گفت که طالبان چنین ارتباطی با یک واحد جاسوسی کشوری دیگر نداشته و این گزارش صحت ندارد. مجاهد گفت: چنین ارتباطی با هیچ کدام از سرویس‌های اطلاعاتی نداریم و طرح این ادعاها برای بدنام کردن طالبان است. او افزود: ادعای معامله‌های این‌چنینی با سرویس اطلاعاتی روسیه بی‌اساس است. کشتن و ترورهای هدفمند ما از سال‌ها پیش وجود داشته و ما از منابع خود این اقدامات را صورت دادیم. این موضوع پس از توافق با امریکایی‌ها تغییر کرده؛ جان آنها تضمین شده است و ما به آنها حمله نمی‌کنیم.

تداوم وضعیت بحرانی نیروهای امریکایی در افغانستان همچنین ناتوانی دولت ترامپ در مقابله با طرح کشورهای خارجی در این کشور سبب شده تا بار دیگر انتقادات زیادی نسبت به سیاست خارجی دولت مستقر در امریکا مطرح شود و این موضوع با توجه به نزدیکی انتخابات نوامبر به نفع دونالد ترامپ نخواهد بود.