۰ نفر

آمار ابتلا به کووید-۱۹ برای نخستین بار هشت رقمی شد

۸ تیر ۱۳۹۹، ۸:۳۹
کد خبر: 449042
آمار ابتلا به کووید-۱۹ برای نخستین بار هشت رقمی شد

به رغم کاهشی شدن نمودار آمار مبتلایان و جانباختگان کووید-۱۹ در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی که نویدبخش پایان موج نخست این بیماری است، شمار موارد ابتلا ساعتی پیش رقم ۱۰ میلیون را پشت سر گذاشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «تارنمای وردو مترز دات اینفو» (worldometers.info) که بصورت آنلاین و لحظه‌ای شمار مبتلایان به ویروس کرونا را اعلام می‌کند، رقم ۱۰ میلیون مورد ابتلا به بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ در جهان را به ثبت رساند؛ همچنین شمار جانباختگان از مرز ۵۰۰ هزار نفر عبور کرده است.  

با این حال تاکنون بیش از پنج میلیون و ۴۵۰  هزار نفر در سراسر جهان از بیماری کرونا بهبود یافته‌اند.

آمریکا با ثبت نزدیک به دو میلیون ۶۰۰ هزار مورد ابتلا و بیش از 128 هزار مورد فوتی، برزیل با بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار مورد ابتلا و بیش از ۵۶ هزار مورد فوتی، روسیه با بیش از ۶۲۰ هزار مورد ابتلا و نزدیک به ۹ هزار مورد فوتی، هند با بیش از ۵۰۹ هزار مورد ابتلا و بیش از ۱۵ هزار فوتی و انگلیس با بیش از ۳۰۹ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا و بیش از ۴۳ هزار مورد فوت، به ترتیب در جایگاه پنج کشور اول فهرست جهانی تعداد مبتلایان به این بیماری قرار دارند.

براساس فهرست وردومترز، ایران با بیش از ۲۱۷ هزار مورد ابتلا، بعد ازایتالیا در جایگاه دهمین کشور درگیر به ویروس کرونا قرار دارد.

شیوع ویروس کرونا اگرچه در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی روند کاهشی را در پیش گرفته اما افزایش شمار مبتلایان و قربانیان کرونا در قاره آمریکا نشان می‌دهد که اقدامات برای مهار شیوع این ویروس در این منطقه تا چه میزان پیچیده شده است.

دولت واشنگتن در حالی با چالش گسترش روزانه ویروس کرونا روبرو است که اعتراض های ضد تبعیض نژادی، سرنگونی پی در پی مجسمه های نماد برده داری در ایالت های مختلف، انتشار کتاب افشاگری های «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا همه و همه به کابوس های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور پیش از انتخابات ۲۰۲۰ میلادی تبدیل شده است.  

با افزایش میزان مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در آمریکای لاتین، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد این منطقه در بدترین شرایط این بیماری همه‌گیر قرار دارد؛ به طوری که شمار جانباختگان در کشورهای آمریکای لاتین از مرز دو میلیون نفر گذشت؛ برزیل، پرو، شیلی، مکزیک در جایگاه چهار کشور نخست درگیر در فهرست جهانی قرار دارند.

همزمان با تداوم شمار مبتلایان به کرونا در برزیل، دادگاه این کشور در واکنش به سهل انگاری های «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهوری نسبت به شیوع روزافزون شمار مبتلایان و جانباختگان، در حکمی او را موظف به استفاده اجباری از ماسک کرد؛ برزیل در حالی به مبارزه با بیماری همه گیر پرداخته است که ارتکاب اقدامات ناقض اصول بهداشتی از سوی بالاترین مقام دولتی، به بحران مضاعفی در این کشور تبدیل شده است. .  

"هانس کلاگ" مدیر بخش اروپای سازمان بهداشت جهانی نیزپنج شنبه گذشته در مورد شیوع ویروس کرونا در قاره سبز گفت: برای مدت‌ها دوباره هفته گذشته در اروپا شاهد افزایش روزانه شمار مبتلایان به ویروس کرونا بودیم، به طوری که در دو هفته گذشته، شمار مبتلایان در ۳۰ کشور روند صعودی داشته‌ است.

کلاگ همچنین اقدامات سریع کشورهایی چون لهستان، آلمان و اسپانیا در مقابله با شیوع موارد جدید کرونا در مدارس، معادن زغال سنگ و مراکز تولید کشاورزی را ستود.

شیوع ویروس کرونا همچنین سبب شده تا میان محققان و پژوهشگران در سراسر جهان تلاشی چشمگیر برای ساخت واکسن ضد ویروس کرونا شکل بگیرد؛ این در حالی است که تاکنون هیچ واکسن و درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است و تنها راه در امان بودن از این ویروس منحوس رعایت توصیه‌های بهداشتی است.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین شیوع پیدا کرد که  کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.