۰ نفر

پکن:

عبور واشنگتن از خط قرمز‌ها می‌تواند به لغو توافق تجاری منجر شود

۶ تیر ۱۳۹۹، ۲۲:۰۰
کد خبر: 448739
عبور واشنگتن از خط قرمز‌ها می‌تواند به لغو توافق تجاری منجر شود

پکن به واشنگتن هشدار داد که عبور آمریکا از خط قرمزها، می‌تواند به لغو توافق تجاری میان ۲کشور شامل خرید محصولات کشاورزی از آمریکا منجر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه «وال‌استریت ژورنال» گزارش داد که چین به آمریکا هشدار داده در صورتی که واشنگتن خطوط قرمز را رد کند، مرحله نخست توافق تجاری میان ۲ کشور که شامل خرید محصولات کشاورزی از آمریکاست، متوقف خواهد شد.

چند ماه قبل و پس از تنش‌های تجاری بسیار، در نهایت آمریکا و چین مرحله نخست توافق تجاری را امضا کردند.

یکی از بخش‌های این توافق که برای آمریکا و به‌خصوص در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خرید محصولات کشاورزی این کشور توسط چین است.

پیش از این «جان بولتون»، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، نیز افشا کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ و در جریان دیدار با «شی‌جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین، از وی خواسته تا با خرید محصولات کشاورزی از آمریکا، به وی برای انتخاب مجدد در انتخابات ماه نوامبر کمک کند.

از چند سال پیش روابط چین و آمریکا بر سر مسائل اقتصادی و موضوع تعرفه‌ها پرتنش شده بود که این موضوع در پی شیوع ویروس کرونا ابعاد گسترده‌تری نیز یافته و مقامات آمریکا اتهامات بی‌اساس بسیاری را علیه چین مطرح کرده‌اند.

علاوه بر این، مداخله آمریکا در امور داخلی هنگ کنگ و تحرکات واشنگتن در دریای جنوبی چین نیز با واکنش شدید پکن مواجه شده است.

در اواسط ژانویه سال جاری میلادی دو طرف آمریکایی و چینی در قالب توافق تجاری فاز یک به نتیجه رسیدند و پکن موافقت کرد تا دو سال آینده خرید کالا‌ها و خدمات آمریکایی را تا ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد. از سوی دیگر واشنگتن پذیرفت برخی از تعرفه‌های اعمال شده بر کالا‌های چینی را کاهش دهد، اما اعمال تعرفه بر کالا‌های تولید چین به ارزش ۳۶۰ میلیارد دلار را حفظ می‌کند.