۰ نفر

پمپئو: تعقیب سردار سلیمانی برای انتخاب دوباره ترامپ نبود

۴ تیر ۱۳۹۹، ۱:۱۹
کد خبر: 448147
پمپئو: تعقیب سردار سلیمانی برای انتخاب دوباره ترامپ نبود

وزیر خارجه آمریکا با دروغ دانستن موارد مطرح شده در کتاب جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید، مدعی شد: تعقیب و ترور سردار سلیمانی برای انتخاب دوباره دونالد ترامپ به ریاست جمهوری امریکا نبوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مایک پمپئو روز سه‌شنبه در گفت وگو با «هیو هویت شو» در پاسخ به این سوال که آیا کتاب بولتون امنیت ملی امریکا را به خطر انداخته است، افزود: من این کتاب را هنوز نخوانده‌ام و تنها برخی نظرات کارشناسی را درباره آن دیده‌ام. با این حال سه نکته را مطرح می‌کنم.

وی ادامه داد: تعدادی از چیزهایی که دیده‌ام، من هم در اتاق بودم. من هم برای آنها حضور داشتم اما بسیار متفاوت آنها را به خاطر دارم. اینها چیزهایی است که یا به طور کامل قلب کرده‌‎اند یا دروغ‌هایی است که انعکاسی از حقیقت اتفاق افتاده ندارد.

وزیر خارجه امریکا اضافه کرد: دوم اینکه کتاب می‌گوید او در اتاق بود. حقیقت این است که او شخص مشکل‌داری بود و اطلاعات زیادی را نشت می‌داد؛ حتی هنگامی که او هنوز در کار بود، پرونده‌هایی وجود داشت که او در نشست مشارکتی نداشت برای اینکه یک خطر واقعی وجود داشت از اینکه برخی اطلاعات در جایی مطرح می‌شد که نباید طرح شوند.

پمپئو با اشاره به نظر قاضی آمریکایی در پرونده کتاب "جان بولتون" مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید اظهار کرد: من فکر می کنم قاضی لامبارث درست گفت. آنچه که جان بولتون برای انجام برگزید، بی‌سابقه است؛ در حالی که رئیس جمهوری فعلی هنوز در مسند کار است.

وی که برای کشورهای دیگر نسخه آزادی بیان و اندیشه می‌پیچد، گفت: اگر هر کارمند ارشد امنیت ملی وی، کتابی حاوی جزئیاتی از نقل قول‌های مستقیم درباره آنچه که به سران خارجی یا در جلسات خصوصی با موضوعات حساس گفته شد بنویسند، خطر بزرگی را همراه دارد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: من همچنین مواردی را دیده‌ام که می‌توانم اطمینان حاصل کنم که طبقه بندی شده است و من ناراحت هستم؛ زیرا این یک سابقه وحشتناک است و برای تصمیم نهایی به دادستان کل (ویلیام بار) واگذار می‌کنم.

پمپئو ادامه داد: من یک بار سرباز بودم سربازان جوانی را دیدم که به دلیل انتشار اطلاعات طبقه بندی شده در سطح بسیار پایین، تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. خیلی جوانتر بودند و ۳۰ سال تجربه اداره اطلاعات طبقه بندی نشده را نداشتند. این چیزی است که خطرات جنایتی واقعی دارد. اگر به الگویی در عمل تبدیل شود، واقعاً به امنیت ملی آمریکا آسیب می‌رساند.

وی در پاسخ به این پرسش که رئیس جمهوری ترامپ هرگز مشاور امنیت ملی خوبی نداشته است، آیا مشاور امنیت ملی در نهایت با رئیس جمهوری همکاری خوبی دارد، گفت: خبر خوب این است که برخلاف آن چالش‌ها، من می‌توانم لیستی از دستاوردهای عظیم سیاست خارجی را ارائه دهم؛ وقتی جان بولتون می‌گوید تصمیم‌های رئیس جمهوری صرفاً یا تقریباً بر اساس هدف وی برای انتخاب مجدد بود.

وزیر خارجه آمریکا که این روزها به وزیر نفرت هم شهرت یافته است، اضافه کرد: آنچه من مشاهده کردم، این‌گونه نبود. وقتی رئیس جمهوری این تصمیم دشوار را  برای تعقیب قاسم سلیمانی گرفت، برای انتخاب مجدد به ریاست جمهوری نبود. هنگامی که او به دنبال حمزه بن لادن یا ابوبکر بغدادی یا قاسم الریمی رفت، وقتی ما در سراسر دنیا روی آزادی مذهبی کار می کنیم، سیاست‌های طرفداری از زندگی که ما در سراسر جهان به کار گرفته‌ایم، اینها به معنای واقعی انتخاب دوباره شدن نیستند.

پمپئو مدعی شد: آنها در تلاشند نقش اساسی ایالات متحده را در محافظت و ایمن نگه داشتن آمریکایی‌ها ارائه دهند و رئیس جمهوری ترامپ این کار را کرده است.

وی درباره احتمال ریاست جمهوری "جو بایدن" رقیب دموکرات "دونالد ترامپ" نیز گفت: من تنها می‌توانم به برخی تصمیم‌های دوره‌ای که بایدن به عنوان معاون رئیس جمهوری باراک اوباما خدمت می‌کرد، اشاره کنم. چه توافقنامه آب و هوایی پاریس باشد یا دلجویی از ایران یا امضای چالشی که حزب کمونیست چین امروزه در آمریکا ایجاد می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: دلیلی ندارد که یک «رئیس جمهوری» اقدامات متفاوتی را انجام دهد. این اظهارنظر سیاسی نیست، این به سادگی برگرفته از بیش از ۳۰ سال حضور بایدن در سنا و هشت سال معاون اولی اوست.

پمپئو ادامه داد: ما دیده‌ایم که رویکرد او به مشکلات گرداگرد جهان چگونه است و دلیلی نمی‌بینم که بپذیرم دیدگاه او درباره این مسایل تغییر کرده باشد.