۰ نفر

سناریوی تکراری اخراج دادستان ها در آمریکا

۲ تیر ۱۳۹۹، ۵:۰۶
کد خبر: 447659
سناریوی تکراری اخراج دادستان ها در آمریکا

دادستانی فدرال منطقه جنوبی نیویورک، اداره‌ای که قدمتش حتی از وزارت دادگستری ایالات متحده امریکا هم بیشتر است و افتخارش داشتن دادستان‌های کارکشته‌ای است که پرونده‌های بسیار حساس را کاملاً مستقل و بدون تأثیر پذیرفتن از دولت واشنگتن و وزارت دادگستری پیگیری می‌کنند، روز شنبه به وقت محلی و برای دومین بار از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا با یک پدیده کم سابقه مواجه شد و آن اخراج دادستان توسط شخص رئیس جمهوری بود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، جفری برمن، دادستان منطقه منهتن نیویورک که جمعه شب اعلام کرده بود، به استعفای اجباری تحت فشار ویلیام بار، وزیر دادگستری تن نمی‌دهد و به کار خود در رسیدگی به پرونده‌های نزدیکان ترامپ ادامه خواهد داد، روز شنبه پس‌ از آنکه از سوی ترامپ اخراج شد، دفتر کار خود را ترک کرد. اتفاقی که می‌تواند به یکی دیگر از چالش‌های جدی ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شود.

به‌گزارش نیویورک تایمز، شاید بتوان نام جفری برمن را پس‌ از جورج فلوید و جان بولتون آورد و از او به‌عنوان سومین چالش جدی ترامپ در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری نوامبر یاد کرد. برمن، مسئول رسیدگی به پرونده‌های مایکل کوهن، وکیل شخصی سابق ترامپ بود و توانست او را محکوم به زندان کند. او همچنین تا همین روز شنبه مسئول رسیدگی به پرونده رودی جولیانی، وکیل فعلی ترامپ بود اما ناگهان تحت فشار قرار گرفت که استعفا دهد و پس‌ از آنکه استعفا نداد و اعلام کرد با جدیت به‌کار و تحقیقاتش ادامه می‌دهد، رئیس‌جمهوری امریکا حکم به اخراج او داد. ویلیام بار، دادستان کل امریکا روز شنبه در نامه‌ای که خطاب به برمن نوشته بود، آورد: «از آنجا که شما اعلام کردید قصدی برای استعفا ندارید من از رئیس جمهوری خواستم شما را اخراج کند و او هم این کار را کرد.» بار، در این نامه هیچ دلیلی برای اخراج برمن نیاورده بود اما نکته جالب‌تر آن بود که کمی پس از رسانه‌ای شدن نامه دادستان کل خطاب به برمن، ترامپ در جمع اصحاب رسانه حاضر شد و دخالت در امور وزارت دادگستری و اخراج برمن را رد کرد. او گفت: «این وزارتخانه او [ویلیام بار] است نه وزارتخانه من. [در اخراج برمن] من دخالتی نداشتم.»

هیچ‌کس نمی‌داند ویلیام بار راست می‌گوید یا ترامپ، اما از آنجا که برمن اخراج را پذیرفت و روز شنبه دفتر کار خود را ترک کرد و امور را به معاون خود سپرد نشان می‌دهد که ترامپ فرمان اخراج را صادر کرده و به خاطر نگرانی‌هایی که از پیامدهای این اقدام در آستانه انتخابات داشته در جمع خبرنگاران این واقعیت را انکار کرده است. برمن روز جمعه در پاسخ به فشارهای ویلیام بار برای استعفا گفته بود، بار او را منصوب نکرده است که حالا بخواهد اخراجش کند. او از سوی دادگاه عالی منصوب شده و تا زمانی که سنا به جانشین پیشنهادی ترامپ برای تصدی کرسی او رأی ندهد به کارش ادامه می‌دهد. به موجب قانون اساسی امریکا، اگر دادستان کل یک دادستان فدرال را منصوب کند می‌تواند او را اخراج کند اما اگر آن دادستان فدرال توسط سنا یا دادگاه عالی منصوب شود، دادستان کل قدرت برکناری او را ندارد. اما در قانون اساسی امریکا رئیس جمهوری اختیار اخراج دادستان‌های فدرال را دارد.

اغلب رؤسای جمهوری امریکا به‌خاطر اینکه متهم به اعمال نفوذ در سیستم قضایی و حقوقی امریکا نشوند از این اختیار خود استفاده نمی‌کنند اما ترامپ تاکنون دوبار از این اختیار استفاده کرده است. او بار اول در نخستین ماه‌های حضورش در کاخ سفید، «پریت بهارارا»، دادستان سابق منطقه منهتن نیویورک را در روندی کاملاً شبیه به برمن اخراج کرد. بهارارا پس‌ از اخراج شدن در مصاحبه با «ای بی‌سی نیوز» گفت، دلیل برکناری اش این بوده که حاضر نشده به خواسته‌های غیرمعمول ترامپ تن دهد.

اخراج برمن همچنین شباهت‌هایی به اخراج جیمز کومی، رئیس سابق پلیس فدرال امریکا (اف بی‌آی) دارد. کومی در زمانی که اخراج شد مسئول پرونده تبانی احتمالی کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه بود و به عقیده بسیاری از تحلیلگران و ناظران به نتایجی رسیده بود که خوشایند ترامپ نبود و همین مسأله باعث اخراج جنجالی او شد. برمن هم مسئول رسیدگی به پرونده‌های وکلای سابق و فعلی ترامپ بود و موفق شده بود وکیل سابق ترامپ را محکوم به حبس کند و در پرونده وکیل فعلی رئیس جمهوری هم پیشرفت‌هایی داشته باشد اما اخراج شد.

فاجعه صندلی‌های آبی خالی

این چالش تازه برای ترامپ و دولتش در حالی بروز کرده است که نخستین کمپین انتخاباتی آقای رئیس جمهوری پس از همه‌گیری ویروس کرونا هم برخلاف تصور ترامپ و تیم انتخاباتی اش فاجعه بار بود. در این کمپین حتی یک سوم جمعیتی که انتظار می‌رفت در سالن 19 هزار نفری شهر تولسای اُکلاهاما حاضر شوند، نیامده بودند. رسانه‌های امریکایی با بازتاب گسترده صندلی‌های خالی آبی رنگ این سالن از کاهش محبوبیت ترامپ حتی در میان حامیانش و کمتر از 5 ماه مانده به انتخابات حکایت کردند. ترامپ که پیشتر به رسانه‌ها گفته بود، بیش از یک میلیون بلیت برای این سخنرانی انتخاباتی فروخته شده است، در توجیه خالی بودن سالن سخنرانی ادعا کرد، حامیانش از ترس اینکه با معترضان ضدنژادپرستی که افراد «خطرناکی» هستند درگیر شوند، در خانه مانده‌اند اما نیویورک تایمز و دیگر رسانه‌های امریکایی نوشتند، روز شنبه در اطراف محل سخنرانی ترامپ تظاهرات‌های کم و آرامی برپا بود و گارد امنیتی گسترده‌ای که اطراف این سالن را گرفته بود اجازه درگیری معترضان با حامیان ترامپ را نمی‌داد.

ترامپ همچنین با توجه به انتشار گسترده ویدیویی که نشان می داد او برای خوردن آب مجبور است، از هر دو دستش برای بلند کردن لیوان استفاده کند و به سختی از رمپ پایین می‎آید، توضیح کاملی درباره این که حالش خوب است، داد و گفت: کف کفش های من صاف و زمین آنجا مثل یخ لیز بود. او سپس برای اینکه نشان دهد مشکلی ندارد، لیوانی را با یک دست برداشت و آب خورد. او در بخش دیگری از سخنانش خواهان تعیین مجازات یک سال حبس برای کسانی که پرچم امریکا را به آتش می‎کشند شد. او همچنین به معترضان جنبش «زندگی سیاهان مهم است» حمله کرد و آنها را غارتگر و آشوبگر توصیف کرد و رسانه ها را متهم به یکسویه نگری کرد و گفت: آنها کرونا را به نفع خودشان تغییر دادند. او سپس از کارنامه خودش دفاع کرد و مدعی شد، وی با بستن مرزهایش به روی چین و اروپا جان هزاران نفر را نجات داد. در همین حال خبرها از امریکا حاکی است، منابع پلیس شهر مینیاپولیس آمریکا که طی هفته‌های اخیر شاهد اعتراض گسترده مردمی به قتل یک شهروند سیاه‌پوست به دست افسر پلیس بوده است، از کشته شدن دست کم یک نفر و مجروح شدن ۱۱ نفر دیگر در این شهر بر اثر تیراندازی خبر داد. با این حال تا شب گذشته جزئیات این حمله و دلایل و انگیزه های آن اعلام نشده بود.