۰ نفر

حمایت واشنگتن از قطعنامه ضد ایرانی اروپا

۲۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۱۷
کد خبر: 446898
حمایت واشنگتن از قطعنامه ضد ایرانی اروپا

نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین از بیانیه سه کشور اروپایی درباره ایران حمایت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ پایگاه اینترنتی هیئت آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی، جکی والکات نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در اظهاراتش در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران مطرح کرد: قطعنامه ارائه شده توسط فرانسه، آلمان و انگلیس یک واکنش متعادل و منصفانه به رویگردانی ایران از پایبندی به تعهدات قانونی‌اش تحت معاهده جامع پادمانی و پروتکل الحاقی آن است.

والکات در ادامه مطرح کرد: در حالی که ما سرسختانه باور داریم که متن [این قطعنامه] می‌تواند برای تاکید بر ماهیت ضروری درخواست‌های مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدت یابد، آمریکا این قطعنامه را پذیرفته، کاملا از آن حمایت کرده و از تمام اعضای شورای حکام می‌خواهد که همین کار را انجام دهند.

بر اساس این گزارش، اظهارات نماینده آمریکا در پی این مطرح می‌شود که تروئیکای اروپا به تازگی در بیانیه‌ای ضمن تقدیر و  تشکر از اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص راستی‌آزمایی ایران از برنامه جامع اقدام هسته‌ای حمایت و تعهدشان نسبت به این توافق را ابراز کردند.

سه کشور اروپایی همچنین با ابراز تاسف در خصوص اقدام اخیر آمریکا نسبت به لغو معافیت‌های هسته‌ای، از تمامی کشورها خواست تا از اقداماتی که به اجرای تعهدات هسته‌ای لطمه‌ای وارد می‌کند، خودداری کنند.

تروئیکای اروپا همچنین در این بیانیه نسبت به تداوم غنی‌سازی اورانیوم با غنای کم ایران ابراز نگرانی کرده و اقدامات هسته‌ای ایران را در تضاد با برجام خوانده است.

در این بیانیه از ایران خواسته شده تا از تمامی اقدامات در تضاد با برجام بازگردد و بدون معطلی تعهدات کامل خود را از سربگیرد.

این در حالی است که کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان خطاب به اعضای شورای حکام آژانس در توییتی گفت: وین، تقریبا آخرین سنگر چندجانبه گرایی است که توانسته است روح واقعی خود را در چند سال اخیر حفظ کند، اما چنانچه شورای حکام در این هفته دوراندیشی لازم را نشان ندهد، متاسفانه این نیز به قصه‌ای فراموش شده تبدیل خواهد شد.