۰ نفر

کشورهای عربی در آستانه ورشکستگی؟

۱۴ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۴۷
کد خبر: 443722
کشورهای عربی در آستانه ورشکستگی؟

موسسه دارایی بین المللی (IIF) اعلام کرد، کل تولید ناخالص داخلی شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس ۴.۴ درصد در سال جاری میلادی کاهش می یابد و این کشورها بدترین بحران اقتصادی در تاریخ را تجربه می‌کنند.

به گزارش رویترز، موسسه دارایی بین المللی (IIF) اعلام کرد شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با بدترین بحران اقتصادی در تاریخ در بحبوحه شوک سقوط قیمت نفت و همه‌گیری ویروس کرونا مواجه هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به  نقل از تسنیم، این موسسه که یک نهاد صنعت مالی در جهان است اعلام کرد کل تولید ناخالص داخلی این کشورها 4.4 درصد در سال جاری میلادی کاهش می یابد. این در حالی است که نشانه هایی از کنترل موفقیت آمیز همه گیری ویروس کرونا وجود دارد و برخی محدودیت ها در هفته‌های اخیر برداشت شده است.

 کاهش هزینه های عمومی در این منطقه باعث جلوگیری از بیشتر شدن کسری بودجه آنها شده است ولی همچنان انتظار می رود کسری بودجه این کشورها تا 10.3 درصد از تولید ناخالص داخلی آنها در سال جاری افزایش یابد. این رقم در سال 2019 برابر با 2.5 درصد بود.

بانک مرکزی عربستان اعلام کرد 13.3 میلیارد دلار دیگر به سیستم بانکی داخلی تزریق می‌کند تا به بانک ها برای حمایت از بخش خصوصی کمک شود. هزینه مصرف کنندگان در آوریل به خاطر محدودیت های به وجود آمده در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا به شدت کاهش یافته است.

 از نظر موسسه دارایی بین المللی، سیستم بانکی این منطقه به خاطر نقدینگی و سرمایه سازی بالا و میزان نسبتاً پایین وامهای غیر قابل وصول، شرایط خوبی دارد و همچنان استوار است. اقدامات حمایتی که توسط مقامات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای حمایت از بانک ها اتخاذ شده به 4 درصد تولید ناخالص داخلی معادل 50 میلیارد دلار می رسد.

 عربستان سعودی، بزرگترین اقتصاد منطقه، شاهد چهار درصد کاهش تولید ناخالص داخلی خود در سال جاری میلادی خواهد بود و کسری بودجه آن تا 13 درصد افزایش می یابد.

 عمان که به خاطر افزایش بدهیهایش به یک نقطه آسیب پذیر در این منطقه تبدیل شده احتمالاً رکود اقتصادی 5.3 درصدی را تجربه میکند و کسری بودجه آن تا 16.1 درصد افزایش می یابد، در حالی که در 2019 ، 9.4 گزارش شده بود.