با وجود اینکه آمریکا ثروتمندترین کشور جهان از نظر مجموع ثروت به شمار می‌رود، با بررسی کشورها بر اساس شاخص‌های ثروت متوسط و میانه سرانه، سوئیس در جایگاه نخست قرار می‌گیرد.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ با رتبه‌بندی کشورها بر اساس بزرگی اقتصاد و مجموع ثروت خالص آنها، نام ایالات متحده بالاتر از چین به چشم می‌خورد، و معمولا کشورهای بریتانیا، ژاپن، هند و آلمان به دنبال آنها قرار دارند.

اما با دسته‌بندی کشورها بر اساس متوسط ثروت افراد، یا حتی میانه ثروت افراد، سایر کشورها در صدر قرار می‌گیرند. با استفاده از این دو معیار، کشور سوئیس با دارا بودن بالاترین میزان متوسط ثروت سرانه، حدود 560 هزار دلار برای هر بزرگسال و همچنین بالاترین میانه ثروت سرانه در حدود 230هزار دلار در سال 2019، در رتبه نخست این لیست جای گرفته است.

 با توجه به اینکه کشورهای کوچکتر با شهروندان کمتر مسلما در کل ثروت کمتری دارند، بررسی دارایی‌های سرانه تصویری متعادل‌تر از ثروت یک کشور نشان می‌دهد. اما محاسبه میانگین‌ها هنوز چگونگی توزیع ثروت را در نظر نمی‌گیرد. ثروت میانه، ثروتی است که افراد کشور را به دو گروه مساوی ثروتمندان و فقیران تقسیم می‌کند و میزان برابری بیشتری را در دارایی‌های تقسیم‌ شده یک کشور نشان می‌دهد.

در حالی که آمریکا سومین کشور ثروتمند از دید ثروت میانگین سرانه است، از منظر ثروت میانه سرانه در جایگاه بیستم قرار دارد. از سوی دیگر، بلژیک از نظر ثروت متوسط سرانه در رتبه شانزدهم قرار دارد، اما از نظر ثروت میانه سرانه در جایگاه چهارم است و نشان می‌دهد که چگونه این کشور از نظر توزیع ثروت به برابری بیشتر متمایل است.

در نمودار ارائه شده، کشورهایی که بالاترین میزان ثروت متوسط و میانه سرانه دارند را مشاهده می‌کنید؛

کدام کشورها واقعا ثروتمندترین هستند؟