به رغم روزهای بحرانی ایجاد شده برای اقتصاد ایالات متحده از زمان شیوع ویروس کرونا و افزایش بی‌سابقه نرخ بیکاری، بازار بورس این کشور، با در پیش گرفتن روند صعودی، روزهای سبز خود را تجربه می‌کند.

اقتصادآنلاین - مهسا نجاتی؛ زمانی که دفتر آمار کار ایالات متحده بدترین ارقام بیکاری را در طول تاریخ منتشر کرد، انتظار می‌رفت که بازارهای سهام به نوعی واکنش منفی نشان دهند. با این حال، در زمانه عجیبی زندگی می‌کنیم و به همین ترتیب با وجود اعلام بالاترین نرخ بیکاری، تمام شاخص‌های اصلی در معاملات پایان روز جمعه سبز بودند.

مسئله شگفت‌آور این است که دستاوردهای روز جمعه، ادامه روند یک ماهه بود که سبب شد سهام نزدک، تمام ضررهای خود از ابتدای سال 2020 را جبران کند، و همچنین داو جونز و اس‌اند‌پی500 از پایین‌ترین سطح ماه مارس، خود را بالا بکشند.

گفتنی است در حالی که بیش از 20میلیون آمریکایی در ماه آوریل شغل خود را از دست دادند، بازار سهام بهترین عملکرد ماهانه خود را در طول چندین دهه به دست آورد؛ زیرا سرمایه‌گذاران به کوچکترین خوش‌بینی دل بستند و سیل اخبار بد را نادیده گرفتند.

بنابراین چرا پس از سقوط بورس در ابتدای همه‌گیری، به سرعت شاهد بهبود آن بودیم؟ 

در حالی که برخی استدلال می‌کنند که بازار بورس دو ماه جلوتر است و احیای اخیر مبتنی بر فرض بهبود سریع بوده، عده‌ای دیگر نیز عدم ارتباط بازارها با واقعیت را تصور می‌کنند که در نهایت منجر به سقوط دیگری خواهد شد.

رئیس جهانی استراتژی اعتباری در Citigroup، مت کینگ، در یادداشت اخیر خود نوشت: "شکاف بین بازارها و داده‌های اقتصادی، هیچگاه بزرگتر از این نبوده است."

همانطور که در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود، هر سه شاخص اصلی بورس ایالات متحده در تاریخ 23 مارس، زمانی که تعداد مبتلایان به بیماری کووید-19 در این کشور 43هزار نفر اعلام شد، سقوط کردند. از آن زمان به بعد، شیوع این بیماری به میزان چشمگیری بدتر شده و 1.3میلیون آمریکایی را آلوده کرده و همچنین تا تاریخ 11مه، سبب کشته شدن 80هزار نفر شده است.

در همین حال، شاخص‌های نزدک، داو جونز و اس‌اند‌پی500، از 23مارس بیش از 30درصد رشد داشته‌اند و ظاهرا تا کنون بر خلاف جهت بحران از دست رفتن شغل میلیون‌ها آمریکایی پیش رفته‌اند.

در نمودار ارائه شده، روند عملکرد شاخص‌های اصلی بازار بورس آمریکا از ابتدای سال تا کنون را مشاهده می‌کنید؛

WhatsApp Image 2020-05-12 at 4.43.35 PM