۰ نفر

صعود روسیه به رده سوم جدول کرونا

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۰۴
کد خبر: 438697
صعود روسیه به رده سوم جدول کرونا

آمار مبتلایان به کرونا در روسیه با جهشی چشمگیر آن‌قدر افزایش یافت که این کشور در رده سوم جدول کشورهای درگیر این بیماری قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند؛ روسیه کشوری است که شیوع کرونا در آن دیرتر از کشورهای همسایه و اروپایی آغاز شد، اما حالا آمار کل افراد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور از آمار مبتلایان در بریتانیا و ایتالیا پیشی گرفته و روسیه را به سومین کشور جهان به لحاظ تعداد بیماران تبدیل کرده است. روز دوشنبه یعنی چند ساعت پیش از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور شرایط ادامه یا کاهش قرنطینه را بررسی کند، انتشار آمارهای نگران‌کننده برنامه‌ها را به هم ریخت.

حالا تعداد کل مبتلایان در روسیه به عدد ٢٢١‌هزار و ٣٤٤ نفر رسیده است. عددی بیش از تعداد مبتلایان در ایتالیا (٢١٩‌هزارنفر) و بریتانیا (٢١٩‌هزار نفر). در میان کشورهای اروپایی فقط اسپانیا با ٢٦٤‌هزار مبتلا بالاتر از روسیه قرار دارد و اگر آمار مبتلایان در روسیه از اسپانیا هم بیشتر شود، دو ابرقدرت سیاسی و نظامی جهان یعنی ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه با بیشترین آمار ابتلا به ویروس کرونا در صدر جدول قرار خواهند گرفت. روسیه طی ٢٤ ساعت گذشته ابتلای ١١‌هزار و ٦٥٦ بیمار کرونایی را تأیید کرده است، همچنین به لحاظ نرخ ابتلا و سرعت گسترش بیماری پس از آمریکا در جایگاه دوم جهان قرار دارد. درحالی‌که تعداد مبتلایان روسیه در روز دوشنبه نسبت به یکشنبه بیش از ١٠‌هزار نفر افزایش داشته است، کشورهای غربی اروپا قدم‌هایی را برای کاهش اقدامات قرنطینه‌ای برمی‌دارند و خود را برای بازگشت به شرایط عادی

 آماده می‌کنند.

رویترز گزارش داده بیش از نیمی از موارد ابتلا و مرگ‌های تأییدشده به واسطه کرونا در شهر مسکو، مرکز شیوع ویروس کرونا در روسیه بوده است. در روز دوشنبه گزارش شد که فقط در این شهر بیش از ٦‌هزار نفر در آن روز به کرونا مبتلا شده‌اند که آمار مبتلایان در مسکو را به عدد ١١٥‌هزار و ٩٠٩ نفر رساند.

همچنین در آن روز مرکز واکنش به کرونا در روسیه آمار کشته‌ها در ٢٤ ساعت پیش از آن را ٩٤ نفر اعلام کرد و به این ترتیب آمار کشته‌ها به واسطه کرونا در کشور روسیه به عدد ٢٠٠٩ نفر رسید. با این حال به نظر می‌رسد آمار کشته‌ها نسبت به کشورهای دیگر و همچنین نسبت به تعداد مبتلایان در روسیه بسیار پایین است. موضوعی که انتقاد برخی را نسبت به آمارهای اعلام‌شده دولت برانگیخته است.

مقامات روسیه در پاسخ به این انتقادها می‌گویند که تلاش‌های گسترده روسیه برای شناسایی و ردیابی بیماران باعث شده میزان مرگ در این کشور پایین باشد. از سوی دیگر آنها ادعا می‌کنند که روسیه روش خود را برای شمارش بیماران دارد.

تا مدت‌ها آمار شیوع بیماری در روسیه بسیار پایین و در حد ناچیز بود. مقامات روسیه پیشتر ادعا می‌کردند دلیل آمار پایین ابتلا، آزمایش‌ها و انجام تست‌های گسترده کرونا در میان مردم بوده است. آنها می‌گویند تاکنون بیش از ٥‌میلیون و ٦٠٠‌هزار تست در این کشور صورت گرفته است.

قرار بود ولادیمیر پوتین دوشنبه جلسه‌ای را ترتیب دهد تا در مورد قرنطینه‌ای که از اواخر ماه مارس تاکنون در روسیه حکمفرماست، تصمیم‌گیری کند. پیشتر، حدود یک هفته پیش، پوتین گفته بود که در دو هفته آینده فرآیند کاهش شرایط قرنطینه در چند مرحله آغاز خواهد شد تا کشور پس از چند فاز به شرایط نرمال بازگردد.

حالا دست‌کم در پایتخت روسیه اوضاع متفاوت خواهد بود. «سرگئی سوبیانین» شهردار مسکو روز پنجشنبه به دنبال افزایش مبتلایان و مرگ‌ومیرها در این شهر اعلام کرد که شرایط قرنطینه در مسکو تا سی‌ویکم می‌ (تا ٢٠ روز دیگر) تمدید خواهد شد. او همچنین اضافه کرد که طبق قانون جدید مردم باید در وسایل حمل‌ونقل عمومی و مغازه‌ها از ماسک و دستکش استفاده کنند.

ساکنان پایتخت فقط برای خریدهای ضروری و کوتاه، گرداندن سگ‌ها و حیوانات خانگی و برای انجام کارهای ضروری مجاز به ترک خانه‌هایشان هستند.

شرایط در این کشور ظاهرا به هیچ وجه مساعد و رو به بهبود نیست. برای نخستین‌بار در ٧٥‌سال گذشته روسیه پیروزی تاریخی شوروی در جنگ جهانی دوم علیه آلمان‌ها را بدون رژه نظامی بزرگ جشن گرفت. ولادیمیر پوتین صرفا در یک سخنرانی تلویزیونی حاضر شد و بدون کوچک‌ترین اشاره‌ای به ویروس و گستردگی آن در کشور این روز را به تمامی کهنه سربازان و مردم روسیه تبریک گفت. تنها جایی که پوتین نام کرونا را بر زبان آورد، جایی بود که به مردم کشورش قول داد بعد از غلبه بر بیماری همه‌گیر کرونا در کشور حتما هفتادوپنجمین سالگرد پیروزی در «جنگ بزرگ میهنی» با جشنی گسترده، باشکوه و با رژه نظامی در میدان سرخ مسکو برگزار خواهد شد. حال باید صبر کرد و دید روسیه موفق می‌شود پیش از هفتادوششمین سالگرد پیروزی شوروی، هفتادوپنجمین سالگرد پیروزی را جشن بگیرد یا نه.