۰ نفر

چالش اوباما شدن

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۵۷
کد خبر: 438656
چالش اوباما شدن

شاید یکی از حسرت‌های زندگی دونالد ترامپ، باراک اوباما شدن بود. شاید این جمله کمی تعجب برانگیز باشد ولی اگر نگاهی به اقدامات دونالد ترامپ بیندازیم، می‌توان دریافت که ترامپ دوست داشت تبدیل به اوبامایی دیگر شود ولی نقاره را از سر گشاد آن زد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد؛ دونالد ترامپ سعی کرد همه دستاوردهایی که اوباما در طول 8 سال ریاست‌جمهوری به دست آورده بود از میان برداشته و مجددا به نام خود ثبت کند. توافق‌های تجاری، سیاسی و امنیتی همه ‌چیز باید به نام ترامپ ثبت می‌شد. به خیال ترامپ اوباما باید از تاریخ امریکا حذف می‌شد تا نام او جایگزین شود. ترامپ همواره قصد داشت نشان دهد می‌تواند همان توافق‌های اوباما را بهتر انجام دهد. او در این چهارسال تلاش کرد اوباما را حذف کند، اما همواره با در بسته مواجه شد و نتوانست اقدامی رضایت‌بخش را به سرانجام برساند .

 او توافق ترانس پسفیک را لغو کرد تا توافق هندو پسفیک را به سرانجام برساند. اما اکنون نه تنها توافق قبلی وجود ندارد، بلکه توافق جدیدی نیز رقم نخورده است. توافق سه‌جانبه امریکا-مکزیک و کانادا را لغو کرد و یک توافق جدید مشابه توافق پیشین به امضا رساند که هنوز اجرایی نشده است. برجام نیز نمونه دیگری از این نوع اقدامات دونالد ترامپ بود. اوباما تبدیل به یک کینه برای دونالد ترامپ شده است. او سعی می‌کند از هر فرصتی برای حمله به میراث اوباما استفاده کند. اکنون نیز که باراک اوباما رییس‌جمهور پیشین امریکا انتقاداتی را علیه دونالد ترامپ آغاز کرده به نظر می‌رسد دونالد ترامپ در تلاش است تا وارد یک چالش جدید با اوباما شود. 

از همین‌رو دونالد ترامپ یکشنبه شب پروژه «اوباما گیت» را آغاز و عنوان کرد که اوباما بزرگ‌ترین جنایت سیاسی در تاریخ امریکا را تا به امروز رقم زده است. دونالد ترامپ مدعی شد که باراک اوباما هفته‌ها پیش از ورود او به کاخ سفید تمام تلاش خود را به کار بسته تا مقام‌های جدیدی که وارد کاخ سفید می‌شوند را مورد هدف خرابکارانه قرار دهد. 

اما این جریان از کجا آغاز شده است. دونالد ترامپ به همراه دادستانی در تلاش است که مایکل فیلین مشاور امنیت ملی سابق را به نحوی تبرئه کند. مایکل فیلین در پرونده تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات امریکا از جمله متهمان اصلی بود که رابرت مولر بازپرس ویژه این تحقیقات، پرونده‌ای قابل توجه از فسادها و اقدامات خلافکارانه مایکل فیلین گردآوری کرد و در پرونده‌های متعدد رسما متهم شد. مایکل فیلین اولین مشاور امنیت ملی دولت ترامپ بود که تنها یک‌ماه در این سمت دوام آورد و به دلیل پنهانکاری در خصوص یک تماس با سفیر روسیه در امریکا مجبور به کناره‌گیری شد. حالا پس از گذشت یک‌سال از اثبات اتهام فیلین دادستانی اعلام کرده که قصد دارد پرونده کیفری فیلین را کنار بگذارد. همین اقدام انتقادات جدی را علیه دولت ترامپ و دادستانی امریکا مطرح کرده است. به نظر می‌رسد دونالد ترامپ با توییت یکشنبه شب خود دو هدف عمده داشت؛ نخست اینکه پاسخ انتقاد باراک اوباما را بدهد و دوم اینکه توجه‌ها را از عدم پیگرد قانونی فیلین برگرداند. 

ترامپ قصد دارد پرونده فیلین را بخشی از توطئه شخص اوباما و تیمش علیه او معرفی کند. ترامپ همچنین تلاش می‌کند بحث دخالت روسیه در انتخابات به نفع خود را نیز به حاشیه ببرد و آن را پرونده‌ای ساختگی از سوی دولت اوباما می‌داند. 

این اقدام در حالی است که چندین دستگاه اطلاعاتی و دولتی دخالت روسیه در انتخابات امریکا به نفع دونالد ترامپ را تایید کرده‌اند. از طرفی مایکل فیلین متهم است که به اف‌بی‌آی در روند تحقیقات دروغ گفته است. بازپرس مولر نقش موثری در تایید اتهامات فیلین ایفا کرد. از سوی دیگر هر چند مولر نتوانست در گزارش خود به دلیل محدودیت‌های سیاسی و قانونی دونالد ترامپ را متهم کند، اما در گزارش خود پیوندهای گسترده و موثری را بین ترامپ و مسکو کشف کرد. این پرونده نزدیک‌ترین افراد به ترامپ از جمله وکیل شخصی او را نیز قربانی کرد و تنها دونالد ترامپ بود که از آن مصون ماند، چراکه هیچ قانون روشنی در بحث اتهام حقوقی علیه رییس‌جمهور وجود ندارد. 

فیلین نیز که از جمله اطرافیان کمپین انتخاباتی ترامپ محسوب می‌شد و در این پرونده به روشنی بیان شد که رابطه بسیار نزدیکی با مسکو داشته، منتظر صدور حکم رسمی خود بود. اما به ناگاه ورق برگشت و حالا همه‌ چیز در اختیار رییس‌جمهور قرار گرفته و احتمالا دونالد ترامپ بخواهد عفو رسمی او را اعلام کند. روز پنجشنبه نیز ویلیام بار دادستان کل امریکا خبر کنار گذاشتن کامل پرونده فیلین را توسط دادگستری اعلام کرد که باعث حیرت رسانه‌ها شد. 

البته طبق معمول ترامپ و حامیان او از تصمیم وی حمایت کردند. آنها طی روزهای اخیر انتقادات تندی را روانه دولت اوباما کردند. مفسران محافظه‌کار در برنامه‌های متعدد اوباما، مولر و کومی رییس سابق اف‌بی‌آی را مورد هدف قرار دادند. به نظر می‌رسید پروژه‌ای از قبل طراحی شده بود. برای اینکه ترامپ از این تصمیم کمترین آسیب را ببیند فیلین را به عنوان قربانی در یک توطئه سازمان یافته معرفی کرد. 

با این حال دونالد ترامپ در توییت‌های خود به شکل مستقیم پاسخ انتقاد اوباما را نداد. واقعیت آن است که باراک اوباما به شکل ساختاری از دولت ترامپ انتقاد کرد و آن را دولتی خواند که کاملا با هرج و مرج مدیریت می‌شود. او همچنین در صحبت‌های خود عنوان کرد که اقدامات ترامپ اصل قانون و نهادهای قانونی را در معرض خطر قرار می‌دهد. 

ترامپ به هر ترتیب نشان داد که نمی‌خواهد به شکل مستقیم وارد چالش با اوباما شود، ولی عصبانیت او از صحبت‌های رییس‌جمهور پیشین مشهود است. شاید هیچ کس به اندازه اوباما نتواند دونالد ترامپ را عصبانی کند. طی ماه‌های اخیر افراد زیادی در کمپین‌های انتخاباتی علیه ترامپ حرف زدند ولی هیچ‌ یک به اندازه اوباما برای ترامپ مهم نیستند. 

ترامپ مقصر اصلی بخش بزرگی از دردسرهای 4 ساله ریاست‌جمهوری خود که اصلی‌ترین آن پرونده روسیه بود را اوباما می‌داند. ترامپ دوست دارد اوباما باشد اما مسیر را اشتباه می‌رود. ترامپ دوست دارد برای همه قابل احترام باشد، به او جایزه نوبل بدهند از او برای سخنرانی در جاهای مختلف دعوت کنند، به توافق‌های بزرگ بین‌المللی دست پیدا کند، اما واقعیت آن است که دونالد ترامپ نمی‌تواند نه الگو بگیرد و نه تبدیل به الگو شود و شاید این گام‌های نخست رویارویی ترامپ-اوباما تا انتخابات 2020 باشد.