۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

نگاهی به بازار مشاغل و کارکنان بیکار شده آمریکا / شرایط چه زمانی عادی می‌شود؟

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۵۷
کد خبر: 438316
نگاهی به بازار مشاغل و کارکنان بیکار شده آمریکا / شرایط چه زمانی عادی می‌شود؟

طی چند هفته گذشته بازار کار و مشاغل ایالات متحده به کلی دگرگون شده و شواهد بیانگر آن است که به این زودی‌ها وضعیت به روال عادی باز نخواهد گشت.

اقتصاد آنلایناکرم شعبانی؛ به گزارش سی ان ان، شیوع این بیماری همه گیر که موجب تعطیلی مشاغل در بیشتر کشورهای دنیا شد در واقع به اقتصاد آمریکا و بازار کار این کشور شوک فوری وارد کرد. با ثبت 20.5 میلیون شغل از دست رفته در ماه آوریل به روشنی می‌توان دید که میلیون‌ها نفر شغل خود را به صورت موقت یا کامل از دست داده‌اند. کارشناسان معتقدند که بازگشت به شرایط عادی پیش از شیوع کرونا حداقل یک یا دو سال و یا حتی بیشتر به طول خواهد انجامید. اگرچه برخی از مشاغل بلافاصله با حذف قرنطینه و بازگشت به روال عادی کار حیات خود را بازخواهند یافت اما واضح است که همچنان عده زیادی برای مدتی بدون شغل خواهند بود و حتی برخی از مشاغل ممکن است هرگز شانس روی پا ایستادن دوباره را نداشته باشند.

دنیل دی مارتینو بوث، مدیرعامل و استراتژیست اصلی کیل اینتلیجنس در این باره گفت: حتی اگر در این جریان کسب و کار شما دچار شوک شده و این شوک با سرعت زیادی به شما وارد شده باشد، باز هم زمان نسبتا زیادی طول خواهد کشید تا بار دیگر اوضاع به روال عادی بازگردد.

انتشار رقم شوک آور 20.5 میلیون شغل از دست رفته به راحتی بزرگترین آمار کاهش یک ماهه از زمان آمارگیری در سال 1939 تاکنون بوده است. در عین حال ثبت آمار 14.7 درصدی بیکاری هم بیشترین آمار بیکاری از زمان رکود بزرگ تاکنون بوده است. این در حالی است که آمار بیکاری در ایالات متحده در ماه فوریه 3.5 درصد و در ماه مارس تنها 4.4 درصد بوده است.

حتی خوش بین‌ترین اقتصاددانان هم به روند بهبودی بازار کار تا پایان سال 2020 چندان امیدوار نیستند و معتقدند زمان بیشتری برای ایجاد بهبود لازم است.

ایتان هریس رییس تحقیقات اقتصاد جهانی در بانک آمریکا عنوان کرده است: میزان خسارات وارد شده به اقتصاد به حدی زیاد است که بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها بهبودی حاصل شود.

حجم بالای خسارت‌ها

در شرایطی که اقتصاد ایالات متحده از وضعیت پیش آمده خسارت بزرگی خورده اما کاخ سفید عنوان کرده است که میزان خسارات موجود هنوز تا کامل شدن فاصله دارد.  

کوین هاست، مشاور ارشد اقتصادی دونالد ترامپ روز جمعه در گفت و گویی با سی ان ان اعلام کرده بود که نرخ بیکاری در ماه مه به 20 درصد هم خواهد رسید. هاست اخراج‌های گسترده را «دلهره آور» خواند و عنوان کرد هر فردی که طی این مدت شغل خود را از دست داده زندگیش اکنون کانون آشفتگی است.

اگرچه بانک آمریکا پیش بینی می‌کند که تا پایان سال 2020، نرخ بیکاری به 9.6 درصد خواهد رسید، که البته همچنان رقم بالا و قابل توجهی است، که پیش از این در بدترین ماه‌های رکود بزرگ اقتصادی با چنین ارقامی مواجه بوده‌ایم. در این میان مشاغل خدماتی ضربه بسیار بزرگی را متحمل خواهند شد، چرا که به نظر می‌رسد تا زمان کشف واکسن کرونا رستوران‌ها، کنسرت‌ها، استادیوم‌ها و ... مشتریان پیشین خود را بازنخواهند یافت. حتی اگر فرمانداران ایالت‌ها محدودیت‌ها را لغو کنند هم به این معنا نیست که مردم از جان خود خواهند گذشت.

بانک مرکزی آمریکا انتظار دارد نرخ بیکاری تا پایان سال 2021 به 7.5 درصد برسد و حتی تا پایان سال 2022 هم به سطح پیش از شیوع کرونا نخواهد رسید.

3

دوره بیش از ده ساله بهبودی

گاس فوچر، اقتصاددان ارشد PNC روند آهسته بهبود اقتصادی را پیش بینی می‌کند که در آن سطح بیکار 4 تا 5 درصدی حتی تا سه یا چهار سال آینده هم به وقوع نخواهد پیوست. و اگرچه نرخ بیکاری می‌تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد اما همچنان برای چند سالی در مناطقی که بیشترین آسیب را از شیوع کرونا دیده‌اند بخش عمده بیکاری قابل مشاهده خواهد بود.

فوچر تصریح کرد: احتمالا در برخی مشاغل به ویژه صنایع سرگرمی ضررهای دائمی ایجاد خواهد شد، صنعت خرده فروشی به خودی خود کوچکتر خواهد شد و برخی از آنها ورشکسته خواهند شد. همچنین تاثیراتی همیشگی بر صنعت سفر و جهانگردی ناشی از این شیوع باقی خواهد ماند.

علیرغم تمام این اظهارنظرها، برخی بر این باورند که شرایط بهبودی حتی بهتر از دوران پیش از شیوع کرونا حاصل خواهد شد.

باب میشل مدیر ارشد سرمایه گذاری در مدیریت دارایی جی پی مورگان در این باره به سی ان ان گفت: برای بازگشت به نرخ بیکاری در حدود 3.5 درصدی، با هر مدل منطقی که قرار باشد محاسبه کنیم، زمانی بیش از ده سال لازم است.

وی افزود: پس از رکود بزرگ، شش سال طول کشید تا نرخ بیکاری به سطح 5 درصدی بازگردد و پس از آن سه تا چهار سال دیگر زمان صرف شد تا نرخ بیکاری به 3.5 درصد رسید. عموم مردم بر این باورند که بهبود اقتصادی پساکرونا V شکل خواهد بود اما مشکل آنجاست که چنین چیزی مشاهده نمی‌شود. مدت زمانی طول می‌کشد تا نرخ بیکاری به یک روال منطقی برسد.

اهمیت مسائل مرتبط با سلامت

اگر یک نقطه امید در گزارش مشاغل پایان ماه آوریل مطرح شده بود طرح این انتظار بود که حداقل 18 میلیون نفر از بیکاران کنونی باور دارند که پس از پایان محدودیت‌ها توسط کارفرمای خود بار دیگر استخدام خواهند شد و این بدان معناست که کارگران نسبت به جاده پیش رو خوشبین هستند.

اما در این میان روندهای نگران کننده دیگری هم وجود دارد از جمله آنکه نرخ بیکاری U6 شامل آمریکایی‌ها که نیاز به یک شغل دارند اما از گشتن به دنبال کار انصراف داده‌اند در ماه آوریل به 22.8 درصد رسیده است. این رقم فقط در ماه گذشته افزایش 8.7 درصدی داشته است.

هاست در این باره به سی ان ان توضیح داد که این نرخ می‌تواند به ارقام بیش از این افزایش یابد و در نهایت امیدواری در 25 درصد متوقف شود و البته این امیدواری به دلیل شروع تابستان و ایجاد امید برای توقف شیوع کروناست.

هریس رییس تحقیقات بانک آمریکا عنوان می‌کند که اگر ردیابی و آزمایش‌های ویروس کرونا متوقف شود، امید به بهبودی وضعیت هم کاهش خواهد یافت. در واقع ادامه آزمایشات به این مساله کمک می‌کند که مردم بدانند از میزان شیوع کاسته شده است.

آیا آمریکایی‌ها به اندازه گذشته پول هزینه خواهند کرد؟

این تنها یک بحران بهداشتی نیست که می‌تواند منجر به تغییر رفتار مصرف کننده شود. سرعت تکان دهنده شوک اقتصادی می‌تواند آمریکایی‌هایی را که زمانی تمایل به هزینه کردن برای کسب سود بیشتر بودند به کاهش هزینه‌ها ترغیب کند.

بوت مدیرعامل شرکت کیل اینتلیجنس و مقام پیشین فدرال رزرو در این باره معتقد است: برای نخستین بار در طول چندین سال گذشته خانواده‌های آمریکایی با این واقعیت روبرو شده‌اند که رهایی از آن چندان هم آسان و قابل دسترس نیست.

در حال حاضر، نرخ پس انداز در ایالات متحده در ماه مارس به میزان 13.1 درصد ثبت شده بود که بالاترین میزان از اواخر سال 1981 بوده است. این در واقع معامله بزرگی در این سطح است چرا که بیش از دو سوم اقتصاد ایالات متحده توسط هزینه‌های مصرف کنندگان هدایت می‌شود.

بوث در پایان تاکید کرد: حتی در صورت گذار از این دوره بحرانی، ناکامی جدیدی پیش روی اقتصاد ما خواهد بود و آن بیداری خشنی است که اقتصاد آمریکا به آن نیاز دارد.