ارقام منتشر شده در خصوص میزان کاهش تولید ناخالص داخلی کشورها در سه ماهه نخست سال2020 حاکی از آن است که اقتصادهای بزرگ جهان تا کنون ضررهای چشمگیری را بر اثر شیوع ویروس کرونا متحمل شده‌اند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ ارقام تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه نخست سال 2020 به آرامی در حال چرخش است و تاثیری که ویروس کرونا تاکنون بر روی اقتصاد سراسر جهان داشته بسیار فاجعه‌بار بوده است.

کره‌جنوبی به تازگی اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور، 1.4درصد نسبت به سه ماهه چهارم سال 2019 کاهش یافته اما با وجود تجربه انقباض اقتصادی، جزو کشورهایی بوده که کمتر تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است.

گفتنی است که این کشور آسیای شرقی به دلیل شیوع ویروس کرونا، اقتصاد خود را به صورت کامل تعطیل نکرد، بلکه به وسیله آزمایش‌های گسترده، ردیابی دقیق ارتباطی و تعطیلی برخی از موسسات مانند مدارس، به میزان قابل توجهی در سلطه بر این بیماری موفق بود. 

چین که چندان خوش شانس نبود، بین ماه‌های ژانویه و مارس، شاهد انقباض اقتصادی قابل توجه 6.8درصدی بود (در آمار رسمی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی منفی 9.8درصد).

از سویی، بانک‌های مرکزی در فرانسه و اسپانیا، میزان ضرر خود در سه ماهه نخست سال، بین 5 و 6 درصد گزارش کردند.

همچنین، بر اساس محاسبات غیر سالانه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، میزان انقباض اقتصادی ایالات متحده تنها 1.2درصد بود.(منفی 4.8درصد در محاسبات سالانه)

در ژاپن که میزان انقباض اقتصادی سالانه، 7.2درصد در سه ماهه چهارم سال 2019 اعلام شد، بانک مرکزی انتظار کاهش سالانه 5درصدی در تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه نخست سال جاری را دارد. با توجه به اقتصاد بیمار این کشور حتی پیش از شیوع ویروس کرونا، برخی تحلیلگران پیش‌بینی سقوط 25درصدی (سالانه) در سه ماهه دوم سال 2020 را نیز داشته‌اند.

در نمودار ارائه شده، میزان رشد تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه نخست سال جاری در برخی کشورها را مشاهده می‌کنید؛

6476cfe6-ec5d-43d7-9ce5-cf0a9b98d326