۰ نفر

بمب ساعتی آمریکا در عراق

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۳۸
کد خبر: 437502
بمب ساعتی آمریکا در عراق

در سایه شرایط اخیر عراق به دلیل هم‌زمانی بحران سیاسی این کشور و شیوع کرونا٬ داعش تبدیل به بمب ساعتی آمریکا که به هر قیمتی می خواهد در این کشور بماند شده است.

به گزارش پایگاه خبری العهد، بحرانی کردن مجدد صحنه عراق ، چه با داعش و چه ابزارهای دیگر، زمینه‌ساز تحقق یک هدف مهم برای فعال سازی و اجرای پروژه‌های بزرگتر با دامنه گسترده‌تر در این زمینه و تشدید بحران‌های عراق بوده که مقابله با این امر این امر مستلزم اختصاص دادن بخشی از تلاشهای نظامی ، اطلاعاتی و لجستیکی برای پیگرد عناصر تروریستی داعش و طرف‌هایی که از این گروه حمایت می‌کنند در کنار تمرکز بر مقابله با شیوع کرونا است؛ چرا که داعش می تواند در سایه شیوع کرونا فعالیت‌های خود را گسترش دهد .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، با گذشت 6 روز،نیروهای حشد شعبی و پلیس فدرال در مناطق وابسته به استان صلاح الدین از چندین محور مورد حمله داعش قرار گرفتند و شماری از نیروهای حشد شعبی و پلیس فدرال را به شهادت رسانده و برخی را زخمی کردند. درست است که اهداف داعش با این حملات محقق نمی‌شود؛ اما از هر جهت که به آن نگاه کنیم یک شکاف خطرناک امنیتی محسوب می‌شود، زیرا زمانی که عراق با بیماری کرونا مقابله می‌کرد و با بحران‌های سیاسی و اختلافات شدید سیاسی و موانع مربوط به تشکیل دولت جدید مواجه بود٬ عناصر تروریستی داعش فعالیت‌های خود را در عراق از سر گرفتند و باید به این نکته توجه داشته باشیم که این اتفاقات هم‌زمان با تهدیدهای آمریکا به منظور تشدید بحران سیاسی عراق و بازگشت روند سیاسی این کشور به نقطه صفر صورت گرفت.

«عبدالکریم خلف» سخنگوی رسمی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اظهار داشت که قهرمانان حشد شعبی همواره برای امنیت مردم عراق و حاکمیت کشور فداکاری می‌کنند و این در حالی است که کشور هم‌زمان با توطئه‌های خارجی نیز مواجه است.

درست است که آمریکا اخیر نیروهای خود را از برخی پایگاه نظامی عراق بیرون کشیده و گفت و گوهایی را با طرف عراقی به منظور خروج نظامیانش از خاک این کشور آغاز کرد؛ اما ساده‌لوحانه است که بخواهیم فکر کنیم آمریکا به این سادگی‌ها از عراق خارج می‌شود٬ به ویژه اینکه همه پروژه‌هاو سیاست‌های واشنگتن حول تقویت رژیم صهیونیستی و تضعیف محور مقاومت می‌چرخد که این امر مستلزم حضور نیروهای آمریکایی و تقویت آنها در منطقه است.

عراق همواره یکی از میدان‌های اصلی و حیاتی برای اجرای پروژه‌های آمریکا و ابقای گروه تروریستی داعش است و همین امر موجب شده تا واشنگتن به هیچ قیمتی حاضر به ترک این کشور نباشد.

شکی نیست که ضعف امنیتی و نظامی و عدم هماهنگی میان موسسات و گروه‌های امنیتی مختلف به اضافه کشمکش‌ها و اختلافات سیاسی و فساد اداری و مالی در کنار شیوع ویروس کرونا و حواشی مربوط به آن همگی به شکلی در جلوگیری از  فعالیت های داعش در این کشور و پایان دادن همیشگی به آن نقش دارند؛ اما مهم‌ترین٬ حساس‌ترین و خطرناک‌ترین عامل برای ابقای این گروه تروریستی٬ ماهیت تکفیری آن و از همه مهمتر سطح حمایت‌های مالی و نظامی و اطلاعاتی و سیاسی و رسانه‌ای داعش است که از سوی طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای دریافت می‌کند.

در همین راستا عده‌ای از شخصیت‌های عراقی تاکید می‌کنند که شکاف‌های امنیتی اخیر نیاز به اتخاذ یک موضع جدی و بررسی پرونده امنیتی به منظور رسیدن به یک استراتژی مناسب برای سرکوب گروهک‌های تروریستی داعش دارد.

در این زمینه «شیخ قیس خزعلی» دبیر کل عصائب اهل الحق در واکنش به تجاوزات اخیر در سامراء اظهار داشت که حملات اخیر داعش یک رشته از سلسله برنامه‌های آمریکا برای احیای این گروه تروریستی در عراق است. وی ادامه داد که آمریکا در تلاش برای ایجاد یک بهانه و توجیه به منظور ادامه اشغالگری خود در خاک عراق عراق بوده تا به این ترتیب در کنار تامین امنیت موجودیت رژیم صهیونیستی٬ بر نفت عراق نیز مسلط شود این چیزی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا وعده آن را داده بود.

«ریاض المسعودی» نماینده ائتلاف سائرون نیز با تایید این امر تاکید کرد که فعالیت‌های اخیر داعش در عراق چیزی جز یک توطئه آمریکایی برای مانع‌تراشی در مقابل روند سیاسی عراق نبوده و واشنگتن از مدت ها قبل با عراق به عنوان یک کشور اشغال شده بر خورد می‌کند و ارزش و اهمیتی برای پروژه سیاسی و حاکمیت این کشور قائل نیست؛ لذا تلاش می‌کند تا با پروژه‌هایی چون احیای القاعده و داعش و... عراق را تضعیف و ابقای خود در این کشور را تضمین کند.

در عین حال محافل و منابع سیاسی و اطلاعاتی و رسانه‌ای درباره اقدام واشنگتن به آزاد کردن شماری از زندانیان داعشی در زندان‌های سوریه و انتقال آنها به عراق صحبت می‌کنند. همچنین اخباری مبنی بر تلاش‌های آمریکا برای آزادکردن تعدادی از داعشی‌های زندانی در عراق وجود دارد و به همین علت صداها داخل این کشور برای اعدام تروریست‌های داعش بالا رفته تا راه هرگونه بازگشت و فعالیت مجدد آنها بسته شود.

به عبارت روشن‌تر اقدام اصلی و محوری برای هدایت امور در مسیر درست و سرکوب بمب‌های ساعتی امنیتی و سیاسی در عراق که هر لحظه امکان انفجار آنها وجود دارد٬ پایان دادن به حضور نظامیان بیگانه و آمریکایی از خاک این کشور است.