با وجود اینکه بسیاری از مشاغل در سراسر جهان به شدت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفتند، اما شرکت‌های بزرگ فناوری رشد مثبت در درآمد خود برای سه ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهند.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ بر خلاف خطوط هوایی، هتل‌های زنجیره‌ای، رستوران‌ها و میلیون‌ها کسب و کار کوچک که در میان بحران همه‌گیری کووید-19 برای بقا می‌جنگند، برجسته‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان تا کنون از این وضعیت، تجربه‌ای منفی نداشته‌اند.

بر اساس گزارش ارائه شده، هر یک از گروه‌های شرکت GAFAM (گوگل، اپل، فیس‌بوک، آمازون و مایکروسافت)، با وجود اینکه چین در ماه فوریه در اوج شیوع کووید-19 قرار داشت، رشد مثبت در درآمد خود را نشان دادند. این ویروس از اوایل ماه مارس به سرعت در خارج از کشور منشا آن گسترش یافت و منجر به گرفتاری گسترده در اروپا و بسیاری از بخش‌های ایالات متحده شد.

جای تعجب نیست که اپل، شرکتی که بیشتر بر خدمات سخت‌افزاری متمرکز است، به دلیل رنج بردن از اثرات عرضه و تقاضا در چین و به دنبال آن کاهش تقاضا در سایر نقاط جهان، بیش از همه تحت تاثیر این بیماری قرار گرفت. در حقیقت، اپل تنها یکی از این پنج شرکت است که در سه ماه نخست سال شاهد رشد دو رقمی نبود، در حالی که آمازون رشد 26درصدی در میزان فروش خود را تجربه کرد.

اگرچه این نتایج مسلما مثبت است، باید به این نکته توجه شود که اثرات این بیماری همه‌گیر احتمالا در سه ماهه دوم سال آشکارتر خواهد شد. در حالی که قرنطینه چین در سه ماهه نخست باعث اختلال در زنجیره تامین بسیاری از شرکت‌ها شد، شوک تقاضای جهانی ناشی از بیماری همه‌گیر، در هفته‌های پایانی ماه مارس خود را نشان داد. با این حال، به دنبال کاهش تقاضا به دلیل اینکه بسیاری از افراد شغل یا بخشی از درآمد خود را از دست داده‌اند، ماه‌های آوریل و مه به شدت تحت تاثیر این قرنطینه قرار خواهند گرفت.

در نمودار ارائه شده، مقایسه میزان درآمد شرکت‌های بزرگ فناوری در سه ماهه نخست سال جاری با سال گذشته را مشاهده می‌کنید؛

درآمد شرکت های بزرگ