۰ نفر

وضعیت اضطراری سلامت جهانی تمدید شد

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۴۳
کد خبر: 436063
وضعیت اضطراری سلامت جهانی تمدید شد

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز گذشته (جمعه) در میان افزایش ادعاهای دولت ترامپ در انتقاد به نحوه عملکرد این سازمان در پاسخگویی به همه‌گیری کروناویروس، اعلامیه خود را مبنی بر وضعیت اضطراری سلامت جهانی تمدید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ین اقدام دقیقاً سه ماه پس از تصمیم اصلی سازمان مبنی بر اعلام "وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در جهان" در تاریخ ۳۰ ژانویه انجام شده است. در آن زمان تنها ۹۸ مورد از حدود ۱۰ هزار مورد تأیید شده ابتلا به کووید ۱۹ در خارج از مرزهای چین شناسایی شده بود.

اما همه‌گیری کووید-۱۹ همچنان در حال رشد است. طبق آمارهای رسمی، تاکنون بیش از ۳.۲ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده و نزدیک به یک چهارم میلیون نفر جان باخته‌اند. شواهدی در شش قاره حاکی از انتقال پایدار کروناویروس جدید است.

تئودور آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: همه این موارد باعث شده تا کارشناسان کمیته اضطراری این سازمان برای ارزیابی روند شیوع بیماری و مشاوره در مورد توصیه‌های به‌روز، مجدداً به مشورت بپردازند. 

وی با بیان این که این بیماری نشان داده است حتی پیشرفته‌ترین سیستم‌های بهداشتی برای مقابله با همه‌گیریِ آن با دشواری مواجه شده‌اند، تاکید کرد: این بیماری همه‌گیر همچنان یک نگرانی و وضعیت اضطراری برای بهداشت جهانی محسوب می‌شود.

به گفته تئودور آدهانوم، افزایش سریع در موارد جدید ابتلا در آفریقا و آمریکای جنوبی که بسیاری از کشورهای آن‌ها دارای سیستم مراقبت‌های بهداشتی ضعیفی هستند، نگران کننده است. این شتاب در حالی رخ می‌دهد که شیوع ویروس در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی کند شده است.

اگرچه مردم چین پس از گذشت چندین هفته از تعطیلی به آرامی شروع به بازگشت به کار می‌کنند اما مشاغل، مدارس و مؤسسات فرهنگی هنوز در بیشتر نقاط جهان تعطیل‌اند. این ویروس به اقتصاد جهانی نیز آسیب جدی رسانده است.

در سرتاسر ایالات متحده، فرمانداران در تلاش‌اند تا خواسته‌های نمایندگان را برای پایان دادن به توصیه‌های ماندن در خانه با رفع و کاهش قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی، برآورده سازند.

کارشناسان علمی و بهداشت عمومی نیز هشدار داده‌اند که بازگشایی رستوران‌ها، سینماها و مراکز تجاری ممکن است به موج دوم شیوع این ویروس منجر شود.

از سوی دیگر در حالی که آمریکا خود در صدر فهرست مبتلایان جهانی به کووید-۱۹ قرار دارد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور، عملکرد سازمان جهانی بهداشت را در پاسخگویی مناسب به همه‌گیری این بیماری زیر سوال برده است.

این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت از اوایل ماه ژانویه به محض اطلاع از بیماری جدید و مرموز در شهر ووهان توسط چین، اقدام به اعلام وضعیت اضطراری کرد. تئودور آدهانوم نیز اظهار داشته که در پی شیوع این ویروس در چین بدون اتلاف وقت به پکن سفر کرده تا با مقامات این کشور برای پیدا کردن راه‌حلی مناسب گفت‌وگو کند.

در اواسط ماه آوریل اما ترامپ اعلام کرد که بودجه خود را به سازمان جهانی بهداشت متوقف می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت به کشورهای نیازمند برای تهیه کیت‌های تشخیصی کرونا و تجهیزات محافظت شخصی کمک کرده و هر روز کنفرانس‌های مطبوعاتی را برای هشدار دادن به جهانیان در مورد شیوع ویروس و اعلام دستورالعمل‌های لازم برای مقابله با آن برگزار می‌کند.

روز گذشته (جمعه) دیدیِر حسین، دبیر کمیته اضطراری سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که اعضای این کمیته بیش از ۲۰ توصیه به امید کاهش اختلالات ناشی از بیماری همه‌گیر کروناویروس ارائه کرده‌اند.

این راهنمایی بر کاهش وقفه در توزیع مواد غذایی و داروهای ناشی از اعمال قرنطینه، بازگشت ایمن به کار و از سرگیری سفرهای هوایی عادی متمرکز است. این کمیته اعلام کرده کارشناسان همچنان به دنبال حیوانی هستند که به نظر می‌رسد منشا اصلی کروناویروس باشد تا واکسن‌ها و روش‌های درمانی بالقوه این بیماری را سریع‌تر به دست آورند.

بنا بر گزارش نیویورک تایمز، تئودور آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) در پایان تاکید کرد: ما کشورها را تشویق می‌کنیم تا از توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت پیروی کنند و هرچه اطلاعات بیشتری در مورد ویروس به دست می‌آوریم، مرتباً آن‌ها را مرور و به‌روز می‌کنیم.