۰ نفر

چین: چرا تحقیقات درباره کرونا فقط باید شامل ما شود؟

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۵۰
کد خبر: 435855
چین: چرا تحقیقات درباره کرونا فقط باید شامل ما شود؟

مقام‌های چینی به موج تازه اتهام‌های واشنگتن علیه پکن در مورد نحوه شیوع ویروس کرونا واکنش نشان دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، لی یوچنگ، معاون وزیر خارجه چین گفت: نمی‌شود اول چین را متهم کرد، بعد دنبال به‌اصطلاح تحقیقات بین‌المللی برای جور کردن مدرک و سند بود.

او در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی تأکید کرد: چرا تحقیقات فقط باید چین را هدف بگیرد؟ چرا دیگر کشورها هدف تحقیقات قرار نگیرند؟

این اظهارات، از آنجایی که چین کانون اولیه شیوع ویروس بود، ممکن است بازتاب‌دهنده اتهام‌زنی‌های قبلی پکن در مورد نحوه انتقال ویروس به چین باشد.

معاون وزیر خارجه چین گفت، هیچ قانونی در عرصه بین‌المللی وجود ندارد که بر اساس آن بشود در مورد کشوری به خاطر این که نخستین موارد ابتلا به ویروس را گزارش داده است، تفحص کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت: یافتن منشأ ویروس یک مسأله پیچیده علمی‌ است و پژوهشگران و متخصصان باید روی آن تحقیق کنند.

معاون وزیر خارجه چین در عین حال اظهار کرده است کشورش «دست به رشادت زده تا جلوی شیوع ویروس را بگیرد و برای جهان در نبرد با آن زمان بخرد».

دونالد ترامپ به تازگی در اظهارتی مغایر با بیانیه‌های جامعه‌ اطلاعاتی آمریکا، باز هم مدعی شد، شواهد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد ویروس کرونا در آزمایشگاهی در ووهان ساخته و منتشر شده است.

او در یک کنفرانس خبری افزود که نمی‌تواند دلیل اطمینانش را از این که فکر می‌کند این ویروس در آزمایشگاهی در ووهان نشأت گرفته است، بیان کند.

ترامپ در پاسخ به این سؤال که آیا او مدارک و شواهدی دال بر این که منشأ کرونا آزمایشگاهی در شهر ووهان بوده است یا خیر، پاسخ داد: بله، من شواهدی دارم که نمی‌توانم توضیح بدهم.

این در حالی است که جامعه اطلاعاتی آمریکا نتیجه‌گیری کرده است، ویروس کرونا ساخته دست انسان یا از نظر ژنتیکی اصلاح شده نیست؛ هرچند هنوز درحال تحقیق درباره سرمنشأ انتشار آن است.