۰ نفر

ثبت بدترین عمکرد اقتصاد فرانسه از زمان جنگ جهانی دوم

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۵۰
کد خبر: 435809
ثبت بدترین عمکرد اقتصاد فرانسه از زمان جنگ جهانی دوم

اقتصاد فرانسه در سه ماه نخست امسال عملکردی ناامیدکننده داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مرکز آمار فرانسه در گزارشی اعلام کرد سومین اقتصاد بزرگ اروپا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ به میزان ۵.۸ درصد کوچک تر شده است که این رشد، ضعیف‌ترین رشد اقتصادی فرانسه از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود. مصارف خانوار با رشد منفی ۶.۱ درصد، بیشترین تاثیر را در ثبت این عملکرد ناامید کننده داشته است و مخارج دولت نیز ۲.۴ درصد کاهش یافته است.

این برای دومین فصل متوالی است که اقتصاد فرانسه کار خود را با ثبت رشد منفی به پایان می رساند. در سه ماهه پایانی سال قبل نیز رشد اقتصادی این کشور به منفی ۰.۱ درصد رسیده بود. 

از ۱۷ مارس امسال تاکنون به دستور دولت ۶۷ میلیون شهروند فرانسوی به جز برای رفتن به سر کار، خرید مواد غذایی، ورزش کردن و مراجعه به مراکز درمانی اجازه خروج از منزل را ندارند و به نظر می رسد که دولت دست کم تا پایان این ماه قصد تغییر در وضعیت فعلی را ندارد. نکته نگران کننده دیگر که احتمالا روی رشد اقتصادی فرانسه در میان مدت تاثیر منفی می گذارد این است که رشد سرمایه گذاری طی این مدت به رقم بی سابقه منفی ۱۱.۲ درصد رسیده است. 

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که اقتصاد فرانسه امسال حدود هشت درصد کوچک خواهد شد. دولت برای حمایت از بخش های مختلف و کاستن از تبعات اقتصادی شیوع کرونا ابتدا ۱۰۰ میلیارد یورو اعتبار تخصیص داد که کمی بعد این مبلغ به ۱۱۰ میلیارد یورو افزایش یافت. این میزان اعتبار معادل چهار درصد اندازه اقتصاد این کشور است. 

مرکز آمار فرانسه پیش تر اعلام کرده بود کرونا باعث کاهش یک سوم کل حجم فعالیت های اقتصادی فرانسه شده است و از هر دو شرکت خصوصی، یک شرکت برای ورشکسته نشدن و حفظ نیروهای کار خود مجبور به دریافت وام و سایر یارانه های نقدی از طرف دولت است.