۰ نفر

برای امارات نه ترامپ و پمپئو بلکه ایران باقی‌ می‌ماند

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۴۵
کد خبر: 435801
برای امارات نه ترامپ و پمپئو بلکه ایران باقی‌ می‌ماند

رییس مرکز مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای دانشگاه جرج تاون آمریکا تاکید کرد: امارات می‌داند ترامپ و پمپئو روزی می‌روند اما آن کس که باقی می‌ماند، ایران است؛ وسعت، عمق اقتصاد، قدرت نظامی، ارتش و نیروی انسانی ایران مسائلی نیست که امارات نادیده بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «مهران کامروا»، با اشاره به تماس تلفنی وزرای امور خارجه ایران و امارات گفت: حدود چهار، پنج سالی است که ایران تلاش می‌کند تنش موجود میان خود و کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را کاهش دهد. تهران ضمن تلاش برای استحکام و تقویت مناسبات و روابط خود با کشورهایی نظیر عمان و قطر که روابط دوستانه‌ای با ایران دارند، می‌کوشد روابطش را با امارات و کویت هم بهبود بخشد و از تنش میان خود با ریاض هم بکاهد.

کارشناس ارشد مسائل خلیج فارس با بیان اینکه امارات با وجود تلاش‌های تهران برای بهبود مناسبات، تا چندی پیش پاسخی به اقدامات ایران نمی‌داد، تصریح کرد: من فکر می‌کنم چند دلیل موجب شد تا ابوظبی در تنظیم روابط خود با تهران بازنگری کرده و به سمت کاهش تنش با ایران حرکت کند. اولین مسئله این بود که کشتی‌هایی در بندر الفجیره امارات مورد هدف قرار گرفتند اما جامعه بین‌المللی و در راس آنها، آمریکا واکنش مدنظر امارات را از خود نشان نداد.

کامروا ادامه داد: علاوه بر این مورد هدف قرار دادن پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی توسط نیروهای مسلح ایران موجب شد تا عزم ابوظبی برای بهبود مناسبات با تهران جدی‌تر شود.

وی افزود: وقتی اماراتی‌ها اقتدار و زهر چشم ایران را دیدند به تجدیدنظر در سیاست‌هایشان نسبت به تهران روی آوردند. آنها پس از این ماجرا گفتند که با دیپلماسی، گفت‌وگو و مذاکره با ایران رفتار می‌کنیم و در آن زمان دیدیم که بلافاصله هیاتی امنیتی به ایران اعزام کردند.

اتحاد امارات و عربستان موقتی است

رییس مرکز مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای دانشگاه جرج تاون آمریکا به ناکامی امارات و عربستان در بحران یمن اشاره کرد و ابراز داشت: بیش از پنج سال است که شاهد حمله امارات و عربستان به یمن هستیم اما تاکنون این جنگ به نتیجه‌ای نرسیده است. در این چارچوب، وقتی اماراتی‌ها دیدند به اهداف خود در یمن نرسیده‌اند و تداوم این مسیر به بن‌بست خواهد رسید، برای خروج از این درجا زدن، به فکر بهبود روابط با ایران و کاهش تنش افتادند.

کامروا با یادآوری مناسبات ابوظبی و ریاض بیان کرد: طی چند سال گذشته به ویژه پس از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، ما شاهد اتحاد میان امارات و عربستان هستیم اما این اتحاد موقتی است چراکه دو کشور از نظر تاریخی، سیاسی و دیپلماتیک با یکدیگر اختلاف دارند. در واقع، دوستی بن سلمان و بن زاید موجب بهبود روابط عربستان و امارات شده اما اختلاف در بطن مناسبات دو کشور همچنان وجود دارد.

کرونا می‌تواند نقطه عطفی در مناسبات منطقه‌ای باشد

وی با بیان اینکه تنش‌ها و رقابت‌ها میان امارات و عربستان در کوتاه‌مدت حل نمی‌شود، یادآور شد: در چنین شرایطی اماراتی‌ها اگر به فکر بهبود و عادی‌سازی روابط با ایران نباشند، به دنبال مدیریت مناسبات و کاهش تنش‌ با تهران هستند. شیوع کرونا در ایران هم موجب شد تا ابوظبی کمک‌های بهداشتی به تهران ارسال کند که فرصت خوبی برای کاهش تنش میان دو کشور ایجاد کرد و ما دیدیم وزرای امور خارجه ایران و امارات تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا شیوع کرونا می‌تواند موجب آغاز همکاری‌ها میان تهران و ابوظبی باشد یا موجب توقف گفت‌وگوها می‌شود، عنوان کرد: شیوع کرونا می‌تواند نقطه عطفی در مناسبات منطقه‌ای باشد که هنوز جهت مثبت یا منفی آن معلوم نیست. در شرایط کنونی دیدیم کشورهایی که روابط دیرینه‌ای با یکدیگر دارند و یا عمق همکاری‌هایشان زیاد است، روابط‌شان پرتنش شده که می‌توان به روابط درون اتحادیه اروپا یا آمریکا و چین اشاره کرد.

کامروا با بیان اینکه شیوع کرونا می‌تواند موجب آغاز گفت‌وگوها میان کشورها پرتخاصم شود، گفت: شرایط منطقه‌ای امارات یا موفقیت‌های این کشور در یمن در تداوم یا انقطاع گفت‌وگوهای تهران و ابوظبی موثر است. کرونا می‌تواند بهانه‌ای برای بهبود یا تیره‌تر شدن روابط کشورها شود و این مسئله به موفقیت دیپلمات‌ها برای مثبت‌ یا منفی کردن مناسبات بستگی دارد.

وی درباره واکنش آمریکا به کاهش تنش میان ایران و امارات هم گفت: هم‌اکنون در دولت ترامپ افرادی هستند که تمایلات ضد ایرانی شدیدی دارند؛ به ویژه در وزارت خارجه آمریکا که جو ضدایرانی شدیدی حاکم است؛ از راس آن مایک پمپئو تا برایان هوک. سیاست آمریکا در قبال ایران هم سیاست فشار حداکثری است.

امارات می‌داند ترامپ و پمپئو می‌روند اما ایران باقی می‌ماند

 استاد دانشگاه جرج تاون آمریکا با بیان اینکه دولت ترامپ تمام تلاش خود را می‌کند که ایران در انزوا قرار گیرد و روابط تهران با همسایگانش بهبود نیابد، تصریح کرد: آنها می‌خواهند تصویر تیره و تاری از ایران به دنیا مخابره شود اما امارات می‌داند ترامپ و پمپئو یک روز می‌روند اما آنکس که باقی می‌ماند، ایران است. ایران همسایه امارات است و وسعت، عمق اقتصاد، قدرت نظامی، ارتش و نیروی انسانی ایران مسائلی نیست که امارات آنها را نادیده بگیرد.

کامروا با بیان اینکه کسانی که در ابوظبی سیاست خارجی امارات را تنظیم می‌کنند، متوجه امنیت و منافع خود هستند، خاطرنشان کرد: آنها باید سیاست خارجی خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که بتوانند در زمان‌های دیگر هم منافع‌شان حفظ شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تنش‌زدایی امارات با سوریه در چارچوب بهبود مناسبات با تهران است؟ ابراز داشت: تنش‌زدایی با سوریه دو وجه دارد؛ هم این تنش‌زدایی در مسیر بهبود مناسبات با ایران است و هم ناامیدی امارات از دستیابی به اهداف خود در سوریه. ۹ سال است که جنگ داخلی در سوریه ادامه دارد و امارات، قطر و عربستان سعودی در این مدت به اهداف خود نرسیده‌اند و با وجود تلاش‌های امارات و عربستان، بشار اسد همچنان در راس قدرت در سوریه قرار دارد.
 این استاد دانشگاه افزود: تداوم وضع موجود در سوریه موجب شده تا کشورهای مخالف بشار اسد در مخمصه‌ای قرار بگیرند که هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی هزینه‌ بالایی برای آنها داشته باشد.

هر قدرتی وارد باتلاق یمن شود، غرق می‌شود

کامروا با بیان اینکه حمایت از گروه‌های مخالف و تروریست پرهزینه است، یادآور شد: باید واقع‌بینانه با مسائل برخورد کرد. امارات هر چقدر دشمن بشار اسد باشد باید برای عاقبت کار هم برنامه داشته باشد بنابراین آنها سعی می‌کنند واقع‌بینانه برخورد کنند.

وی در مورد تاثیر تجدیدنظر امارات در سیاست خارجی‌اش بر جنگ یمن بیان کرد: معلوم نیست چه سیاستی در مورد یمن از سوی امارات دنبال شود. یمن باتلاقی است که هر قدرتی به آن وارد شده، در آن غرق شده است. آینده یمن نامعلوم است چراکه مسائل بسیار پیچیده و غامض است. هر روز، برگ‌ها عوض می‌شوند ولی عربستان و امارات به اهداف خود در یمن نرسیده اند.

بعید نیست وزیر خارجه عربستان هم با ظریف تماس بگیرد

رییس مرکز مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای دانشگاه جرج تاون آمریکا با بیان اینکه امارات و عربستان با تداوم روند کنونی به اهداف خود نمی‌رسند، گفت: هر وقت جلوی ضرر گرفته شود، منفعت است بنابراین ابوظبی تلاش می‌کند سیاست‌های خود در مورد یمن را با ریاض جدا کند.

کامروا با اشاره به تاثیر تنش‌زدایی امارات با ایران اظهار داشت: اگر روندهای کنونی ادامه داشته باشد و ناکامی عربستان در یمن و سوریه تداوم یابد و همچنان شیوع کرونا را شاهد باشیم، بعید نیست وزیر امور خارجه عربستان هم با ظریف تماس بگیرد و تلفنی با او گفت‌وگو کند.