۰ نفر

خروج اقتصاد اروپا از کمای کرونا

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۳۱
کد خبر: 435658
خروج اقتصاد اروپا از کمای کرونا

پایان قرنطینه در بسیاری از کشورهای اروپایی، به بسیاری از کارخانه‌ها و کسب و کارها مجال تنفس دوباره داده و به‌زودی، فعالیت‌های اقتصادی به‌صورت گسترده‌تری در اروپا از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ آلمان، ایتالیا و اسپانیا محدودیت‌های تردد شهروندان خود را به روش‌های مختلف کاهش داده و اجازه داده‌اند برخی مغازه‌ها و محیط‌های کاری، فعالیت‌شان را از سر بگیرند. فرانسه هم گفته است که از 11‌ماه می‌(22اردیبهشت) به‌صورت تدریجی محدودیت‌ها را لغو خواهد کرد. هر چند هنوز زود است که به آمارهای عمده مراجعه کرد تا چشم‌انداز روشنی از شرایط اقتصادی به‌دست آورد اما برخی آمارهای جایگزین ازجمله میزان مصرف برق و سفر در اروپا  از حیات مجدد اقتصادی در این قاره خبر می‌دهند. برای نمونه مصرف برق در ایتالیا، اسپانیا و برخی مناطق آلمان به‌شدت افزایش یافته است. این آمار، پیامد کاهش محدودیت‌ها در این کشورهاست. در مقابل، در فرانسه که همچنان قرنطینه سفت و سخت اعمال می‌شود، مصرف برق بسیار کمتر از اسپانیا و ایتالیاست.

آمار دیگری که نشان‌دهنده تحرک اقتصادی است، میزان حرکت کامیون‌ها در آلمان است. در مقایسه با ابتدای ‌ماه آوریل، آمار در این زمینه کمی رشد داشته است. با این حال کارشناسان گفته‌اند آوریل امسال،  پایین‌ترین آمار را از زمانی که ثبت آن در سال 2005شروع شده خواهد داشت.

شروع محدود خودروسازها 

افزایش این آمار، به از سرگیری فعالیت برخی کارخانه‌های بزرگ در اروپا در بخش‌های خودروسازی، هواپیماسازی و همینطور بخش عمرانی بازمی‌گردد. در این میان، شرکت‌های خودروسازی که 14میلیون نیروی شاغل در سراسر قاره دارند با جدیت بیشتری به فکر بازگشت به فعالیت هستند و چرخ کارخانه‌هایشان را دوباره به حرکت درآورده‌اند.

به گزارش بلومبرگ، احیای فعالیت‌های تولیدی کارخانه‌ها، برای اروپا، آن هم در شرایطی که دولت‌ها صدها میلیارد یورو برای عبور از بحران هزینه کرده‌اند، حیاتی است. فعالیت‌های شرکت‌های خصوصی در آوریل، به پایین‌ترین میزان در تاریخ خود رسیده و مشاغل زیادی از دست رفته‌اند. حتی در آلمان، کشوری که گفته می‌شود بحران را بهتر از دیگران مدیریت کرده، شرایط اقتصادی به گفته مؤسسه تحقیقاتی آیفو، «فاجعه‌بار» است.

درحالی‌که بستن کارخانه‌ها بسیار آسان است، بازگشایی آنها به‌مراتب پیچیده و سخت است چون کوچک‌ترین گسست در زنجیره تولید، تمام کار را زیر سایه خود قرار می‌دهد.

در میان کارخانه‌های بزرگ خودروسازی اروپایی، گروه پی‌اس‌ای هنوز نگفته است که کارخانجات اروپایی خود را دوباره چه‌وقت باز خواهد کرد. با این حال دیگر کارخانه‌ها علاقه زیادی دارند تا به‌کار بازگردند.

شرکت آمریکایی - ایتالیایی فیات کرایسلر فعالیت یکی از کارخانه‌های تولید خودروهای ون سبک خود در جنوب ایتالیا و برخی دیگر از کارخانه‌هایش در سراسر کشور را از دوشنبه از سر گرفته است. فراری هم فعالیت کارخانه‌هایش در شمال را از چهارم ‌ماه مه از سر خواهد گرفت. فولکس‌واگن، بزرگ‌ترین کارخانه خودروسازی دنیا، تولید خودروی الکتریکی خود در کارخانه سویکاو در آلمان را هفته پیش از سر گرفته است.

رنو اس‌ای هم در فرانسه، فعالیت‌هایش را به‌صورت محدود از سر گرفته. برخی از کارخانه‌های این شرکت در اسپانیا، پرتغال، مراکش و روسیه پیش‌تر فعالیت مجدد خود را آغاز کرده‌اند.

پیشتازی شرکت‌های عمرانی

ساخت و ساز هم بخش دیگری است که از قرنطینه خارج شده و برای فعالیت‌های گسترده‌تر برنامه‌ریزی می‌کند. در انگلیس، کشوری که به‌نظر نمی‌رسد فعلا قصد اتمام قرنطینه را داشته باشد و محدودیت‌ها در آن لغو نشده‌اند، شرکت‌های بزرگ عمرانی فعالیت‌هایشان را دوباره از سر می‌گیرند؛ شرکت پرسیمون 3روز پیش فعالیتش را شروع کرده و تیلور ویمپی هم بعد از مشخص کردن دستورالعمل مشخصی برای کارگرانش برای فاصله‌گذاری اجتماعی، فعالیت‌های عمرانی‌اش را از‌ ماه مه دوباره آغاز خواهد کرد.

شرکت‌های عمرانی در اسپانیا، نخستین کسب و کارهایی بودند که  از دولت مجوز شروع  فعالیت‌هایشان را گرفتند و از انتهای مارس (حدود یک ‌ماه پیش) در حال فعالیت هستند.

پرواز مجدد ایرباس

شرکت‌های هواپیماسازی پیش از بحران کرونا، در رقابت سنگینی با هم قرار داشتند تا تولیدشان را بالا ببرند. با این حال، کرونا تقاضا را به‌شدت کاهش داده و 60درصد از ناوگان هواپیمایی دنیا زمینگیر شده است.

ایرباس که ابتدای همین سال اعلام کرد اهداف تولیدی‌اش را برای سال‌جاری کاهش داده و درباره تعدیل شدید نیرو هشدار داده، فعالیت‌هایش را در کارخانه‌های بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و آلمان در ماه‌های مارس و اوایل آوریل متوقف کرد یا کاهش داد تا با شرایط جدید وفق پیدا کند و بتواند دستورالعمل‌های بهداشتی را اجرا کند.

فعالیت‌ها در این کارخانه‌ها، با حجم کمتری از سر گرفته شده و کارگران به بخش‌های آبی و قرمز تقسیم شده‌اند و هر گروه مسیرهای مشخص و مجزایی برای ورود و خروج به کارخانه دارد. با وجود از سر‌گیری فعالیت‌ها در اروپا، کارخانه‌های ایرباس در آمریکا و کانادا همچنان تعطیل هستند.

شرکت‌های تولید قطار و کشتی در کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا هم فعالیت‌های خود را از سر گرفته‌اند.

باز شدن دوباره کارخانه‌ها در اروپا، درخواست برای نیروی برق را افزایش می‌دهد. اروپا در دوران بحران کرونا، کمترین مصرف برق در 12سال گذشته را داشته و قیمت برق در برخی مناطق در طول روز، به زیر صفر رسیده بود. با این حال با فعالیت مجدد کارخانه‌ها، شرکت‌هایی مانند انل ایتالیا، آ‌ر‌وی ‌ای آلمان و الکتریک دو فرانس اس‌ای فرانسه، دوباره ژنراتورهای خاموش خود را با سرعت بیشتری به چرخش درخواهند آورد.