۰ نفر

ضعف دولت ترکیه برگردن کردهای سوریه

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۲۴
کد خبر: 435655
ضعف دولت ترکیه برگردن کردهای سوریه

انفجار در «عفرین» سوریه که کنترل آن برعهده ترکیه است، ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشته است؛ انفجاری که باتوجه به گستردگی آن انتظار می‌رود لحظه به لحظه میزان تلفات جانی آن افزایش یابد. طبق آخرین آماری که تا زمان تنظیم این گزارش توسط الجزیره منتشر شده، در این انفجار بیش از 40 غیرنظامی از جمله 11 کودک کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند. «عفرین» در حدود دو سال پیش به اشغال نیروهای ترکیه‌ای درآمد و این انفجار در منطقه تحت کنترل نیروهای مورد حمایت ارتش ترکیه رخ داد. وزارت دفاع ترکیه شبه‌نظامیان کرد YPG را در این موضوع مقصر می‌داند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، عکس‌های منتشر شده از محل انفجار نشان می‌دهد که آتش‌نشان‌ها در حال خاموش کردن آتش در ساختمان‌ها و ماشین‌های اطراف محل انفجار هستند و نیروهای امدادگر اجساد زخمی‌ها و کشته شده‌ها را به خارج از صحنه منتقل می‌کنند. سرایت آتش به ساختمان‌های دورتر از محل انفجار و همچنین ابر سیاهی که آسمان اطراف محل انفجار را پوشانده بود از وسعت این انفجار خبر می‌دهد. عفرین را می‌توان یکی از شکننده‌ترین مناطق از حیث امنیتی و سیاسی دانست که دراختیار نیروهای ارتش ترکیه قرار دارد. ترکیه غالبا در این موارد شبه‌نظامیان کرد را مورد سرزنش قرار می‌دهد اما شبه‌نظامیان کرد ادعا می‌کنند که هیچ‌گاه غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهند. 

وزارت دفاع ترکیه پس از این حادثه با به‌روز‌رسانی حساب کابری در توییتر نوشت: «دشمن بشریت یعنی PKK و YPG بار دیگر غیرنظامیان بی‌گناه را در عفرین هدف قرار داده است.» ایالات‌متحده نیز این حمله را محکوم کرد و مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: این انفجار جان ده‌ها تن از افرادی را گرفت که برای تهیه غذا در ماه رمضان به بازار آمده بودند. 

او در بیانیه‌ای با تکرار درخواست امریکا برای برقراری آتش‌بس سراسری در سوریه گفت: گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که بسیاری از قربانیان این انفجار غیرنظامی و تعدادی از آنها کودک بودند. چنین اعمال ناجوانمردانه‌ای و شرارت از سمت هر یک از طرفین درگیری قابل‌قبولی نیست. 

رامی عبدالرحمان، رییس دیده‌بان حقوق بشر سوریه در انگلستان با بهره‌گیری از منابع داخلی در سوریه عنوان کرد که در این انفجار حداقل 

46 تن کشته و 50 نفر زخمی شدند. البته هنوز درباره رقم قطعی تلفات این انفجار اختلاف‌نظر وجود دارد. رامی عبدالرحمان افزود: در این انفجار حداقل 6 نیروی نزدیک به ترکیه در بین کشته‌شدگان حضور دارند. همچنین فعالین سوری که در محل انفجار حضور داشتند، عنوان کردند برخی افرادی که داخل ماشین‌های نزدیک محل انفجار بودند داخل خودروها سوخته‌اند. گزارش‌های الجزیره نشان می‌دهد که در حیاط یک بیمارستان 10 جسد نیمه سوخته لای پتو پیچیده شده بود. این انفجار باعث سوختن چندین ماشین و تخریب چندین مغازه و 

آتش گرفتن چند خانه شده است. در میان ترس از افزایش شمار کشته‌های این انفجار، فعالان در شمال سوریه از مردم منطقه عفرین خواسته‌اند که به بیمارستان‌ها بروند و خون اهدا کنند. 

فرماندار استان مرزی هاتای ترکیه گفت: در این حمله یک دستگاه تانکر حامل سوخت به وسیله نارنجک دستی در بازار عفرین منفجر شده است. گفته می‌شود این بازار در روزهای ماه رمضان و در آستانه افطار مملو از مشتری می‌شود. فرمانداری هاتای ترکیه همچنین طی بیانیه‌ای خبر داد، عاملی که خودروی بمبگذاری شده را به محل انفجار تروریستی برده بود را دستگیر کرده است. 

تا زمان تنظیم این گزارش هنوز هیچ شخص یا گروهی به صورت رسمی مسوولیت این حمله را برعهده نگرفته است هر چند ترکیه نیروهای شبه‌نظامی کرد سوری را عامل این حمله می‌داند. آنکارا نیروهای کرد سوری را شاخه نیروهای کارگران کردستان (پ.ک.ک) می‌داند که از سال 1984 دست به شورش مسلحانه علیه ترکیه زده‌اند. پ.‌ک‌.ک توسط آنکارا و همچنین بسیاری از کشورهای غربی گروه تروریستی خوانده می‌شود. اما شبه‌نظامیان کرد سوری پرونده‌ای جداگانه دارند و آنها را می‌توان اصلی‌ترین متحد امریکا در بحران سوریه دانست، از همین رو نیروهای کرد سوری را هیچ کشوری به جز ترکیه تروریستی نمی‌داند و پرونده آنها را مجزا از پ‌.ک.‌ک می‌داند. 

انفجارهای مشابه در مناطقی که توسط نیروهای تحت حمایت ترکیه کنترل می‌شوند، در ماه‌های اخیر افزایش داشته و جان تعدادی از افراد را گرفته است. آنکارا کردها را در همه این انفجارها دخیل می‌داند. با این حال نکته‌ای که 

حایز اهمیت به نظر می‌رسد این است که شیوه بمبگذاری با چارچوب اقدامات کردهای سوری همخوانی ندارد، چراکه معمولا تاکتیک کردها انجام حملات و عملیات‌های اینچنینی نیست. 

ارتش ترکیه و متحدان شورشی سوریه‌ای آنها در ماه مارس 2018 در یک حمله بزرگ منطقه عفرین را که دراختیار کردهای سوریه قرار داشت، اشغال کردند. آنکارا از مخالفان و تروریست‌ها در جنگ علیه رییس‌جمهور سوریه، بشار اسد پشتیبانی می‌کند، اما با روسیه برای تامین امنیت و نظارت بر آتش‌بس در منطقه عفرین همکاری می‌کند. با این حال باتوجه به اینکه ترکیه قصد داشت که با ورود به این مناطق امنیت را به شمال سوریه بازگرداند تاکنون ناموفق بوده است. ترکیه عفرین را منطقه‌ای حیاتی برای خود می‌دید که معتقد بود نباید دراختیار کردها باشد، اما حالا با حضور خود در این منطقه تا کجا قصد دارند به اشغال این منطقه ادامه دهند خود جای سوال جدی دارد. به نظر می‌رسد بحران در سوریه تبدیل به بهانه‌ای برای ترکیه شد تا بتواند به اهداف استراتژیکی که سال‌ها به دنبال آن بود دست پیدا کند. بحران سوریه که از سال 2011 آغاز شده تاکنون جان صدها هزار نفر را گرفته و حدود نیمی از جمعیت این کشور بی‌خانمان شده یا مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.