۰ نفر

واکنش رییس بانک مرکزی آمریکا رشد اقتصادی منفی

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۵۹
کد خبر: 435648
واکنش رییس بانک مرکزی آمریکا رشد اقتصادی منفی

رشد اقتصادی آمریکا برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ منفی شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اقتصاد آمریکا تنها چند ماه پیش در وضعیتی رویایی قرار داشت: بیست و سه فصل رشد مثبت متوالی و قرار داشتن نرخ بیکاری در پایین ترین سطح نیم قرن اخیر باعث شد بود تا خیلی ها گمان کنند عصر طلایی اقتصاد آمریکا فرا رسیده است اما با آمدن کرونا همه چیز تغییر کرد: آمریکا با بیش از ۶۰ هزار قربانی به کانون اصلی درگیر با کرونا در جهان تبدیل شد، بیش از ۲۶ میلیون شاغل آمریکایی ادعای بیکار شدن کردند و حالا رشد اقتصادی به منفی ۴.۸ درصد رسید که از سال ۲۰۰۹ تاکنون بی سابقه بوده است.  

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در نخستین واکنش به این آمار گفته است که فاز نخست احیای اقتصاد آمریکا خیلی زود اتفاق خواهد افتاد: با رفع تدریجی قرنطینه، مردم از خانه ها به تدریج خارج و دوباره خرج خواهند کرد. کم کم شاغلین به سر کار خود برمی گردند و شاهد اوج گیری سریع فعالیت های اقتصادی خواهیم بود.  

پاول با بیان این که فدرال رزرو برای کمک به خانوارها و اقتصاد آمریکا، هر کار از دستش برآید را انجام خواهد داد افزود: ما به استفاده از ابزارهای خود برای حصول اطمینان از بازیابی اقتصاد ادامه می دهیم. تاکنون حدود دو تریلیون دلار برای حمایت از بخش های مختلف تخصیص داده ایم.  

رییس بانک مرکزی آمریکا پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی در سه ماهه دوم سال نیز منفی باقی بماند: یک بحران بهداشتی نظیر این دارای پیامدهای سنگینی روی فعالیت های اقتصادی و بازار کار است و در میان مدت یک ریسک قابل توجه محسوب می شود.  

لازم به ذکر است وزارت بازرگانی آمریکا در گزارش خود آمار رشد سه ماهه نخست امسال اعلام کرد که بر این اساس،  نرخ رشد اقتصادی این کشور منفی ۴.۸ درصد اندازه گیری شده که این رقم بدون تغییر نسبت به برآورد اولیه و ۰.۱ درصد بیشتر از نرخ رشد اقتصادی سه ماهه دوم سال بوده است. این رشد منفی پایانی بر ۲۳ فصل رشد مثبت متوالی این کشور و ضعیف ترین رشد فصلی یک دهه اخیر محسوب می شود.  

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حساب ویژه ای بر روی مسائل اقتصادی باز کرده است عملکرد اقتصادی این کشور در دوران ریاست جمهوری خود را برترین عملکرد اقتصادی در طول تاریخ خوانده است.  

متوسط رشد اقتصادی فصلی آمریکا در بازه زمانی ۱۹۴۷ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۲۱ درصد بوده است که بالاتیرن رشد ثبت شده مربوط به رشد ۱۶.۷ درصدی سه ماهه نخست سال ۱۹۶۷ و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه نخست سال ۱۹۵۸ با منفی ۱۰ درصد بوده است.