۰ نفر

تخت‌روانچی:

چه کسی در منطقه ما به دنبال پیشبرد مسابقه تسلیحاتی است

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۹:۲۵
کد خبر: 434878
چه کسی در منطقه ما به دنبال پیشبرد مسابقه تسلیحاتی است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به میزان بودجه نظامی کشورها از جمله آمریکا و عربستان که در گزارش موسسه سیپری به آن اشاره شده، عنوان کرد: چه کسی در منطقه ما به دنبال پیشبرد مسابقه تسلیحاتی است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مجید تخت‌روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل در نیویورک در توئیتی با اشاره به گزارش اندیشکده بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) درباره بودجه نظامی کشورهای جهان نوشت: «هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۱۹ براساس گزارش سیپری کاملا روشن کننده است:

آمریکا با ۷۳۲ میلیارد دلار بودجه نظامی بزرگ‌ترین کشوری است که در این زمینه پول خرج می‌کند که  ۳.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را دربرمی‌گیرد.

عربستان سعودی با ۶۱.۹ میلیارد دلار بودجه نظامی که سهم آن در تولید ناخالص داخلی این کشور ۸ درصد است، رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

ایران با ۱۲.۶ میلیارد دلار و ۲.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی در رتبه ۱۸ قرار دارد.»

وی عنوان کرده است: «بنابراین، چه کسی در حال پیشبرد مسابقه تسلیحاتی در منطقه ما است؟»

 اندیشکده بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (SIPRI) امروز (دوشنبه) در گزارشی به بررسی حجم بودجه نظامی کشورهای جهان پرداخت.

به نوشته اسپوتنیک، طبق این گزارش، کشورهای آمریکا، چین، هند، روسیه و عربستان در رتبه‌های یک تا پنجم قرار دارند و در سال ۲۰۱۹ مجموع کشورهای جهان ۱۹۱۷ میلیارد دلار برای مصارف نظامی هزینه کرده‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۱۸، ۳.۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

از این رو بودجه نظامی دولت آمریکا در سال ۲۰۱۹، به میزان ۷۳۲ میلیارد دلار بود که ۵.۳ درصد رشد داشته است. پس از آمریکا، کشور چین با ۲۶۱ میلیارد دلار رتبه دوم را در میزان بودجه نظامی دارد که در مقایسه با سال ۲۰۱۸، ۵.۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

کشور هند نیز با یک رشد قابل توجه به میزان ۶.۸ درصد، ۷۱.۱ میلیارد دلار برای مصارف نظامی در سال ۲۰۱۹ هزینه کرده است. پس از هند روسیه و سپس عربستان قرار دارند. کشورهای فرانسه، انگلیس، ژاپن، آلمان و کره جنوبی نیز در رده‌های بعدی هستند. کشور آلمان با افزایش ۱۰ درصدی بودجه نظامی خود (۴۹.۳ میلیارد دلار) بیشترین درصد افزایش را به خود اختصاص داده است.

طبق گزارش این مرکز پژوهشی، از جنگ سرد به این سو، سال ۲۰۱۹ شاهد بیشترین هزینه‌کرد نظامی بوده که ۲.۲ درصد از مجموع تولید جهانی را در بر می‌گیرد.