۰ نفر

تزریق ضدعفونی‌کننده برای مقابله با کووید۱۹

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۲۳
کد خبر: 434849
تزریق ضدعفونی‌کننده برای مقابله با کووید۱۹

داستان از جایی شروع شد که بیل برایان، مدیر بخش علوم و فناوری وزارت کشور امریکا نتایج پژوهش اخیر تیم تحقیقاتی خود درباره ویروس کرونا را این‌طور اعلام کرد: «ضدعفونی‌کننده‌ها و همچنین دمای بالا و محیط مرطوب زمان از بین رفتن ویروس کرونا را تسریع می‌کند. همچنین این ویروس در نور خورشید سریع‌تر می‌میرد.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، با عنوان شدن این نتایج، موتوری در ذهن ترامپ روشن شد و به قول خودش کله‌اش به کار افتاد که ایده‌های طلایی‌اش را راهی میدان کند. او که پیش از این هم بارها ثابت کرده اعتقادی به فکر کردن درباره حرفی که می‌زند ندارد و اساسا هر چیزی که به ذهنش برسد را بی‌پروا مطرح می‌کند، این‌بار کلماتی را کنار هم چید که نه تنها بسیاری از پزشکان و تیم‌های تحقیقاتی علمی امریکا، بلکه کارشناسان پزشکی و مردم تمام دنیا هم انگشت به دهان ماندند.

او تمام آنچه از نتیجه تحقیقات علمی صورت گرفته و فهمیده بود را کنار هم چید و گفت: «ضدعفونی‌کننده‌ای را دیدم که در عرض یک دقیقه کار ویروس را می‌سازد. حالا آیا راهی دارد که بشود مثلا همین را تزریق کرد، مثل تمیزکاری؟ خب این ویروس می‌رود داخل ریه، تعدادش در ریه فوق‌العاده زیاد می‌شود، پس امتحان کردن این کار جالب است.» او همچنین با اشاره به تاثیر دمای بالا در روند از بین رفتن ویروس گفت: «حالا فرض کنید نور شدیدی به تن بیمار بدهیم، حالا چه فرابنفش، چه هر نور قوی دیگری... این نور را ببرید داخل بدن، حالا یا از پوست یا از یک راه دیگر...»

تزریق ضدعفونی‌کننده؟ شیب؟ بام؟

چند دقیقه اول هیچ‌ کسی باورش نمی‌شد که پیشنهاد رییس‌جمهور امریکا برای مقابله با شیوع ویروس کرونا این باشد که شاید بتوان به افراد مبتلا به کووید۱۹ داروی ضدعفونی‌کننده تزریق کرد تا ریه‌های‌شان تمیز شود. احتمالا هیچ‌ کسی در دنیا نمی‌خواست چیزی که شنیده را باور کند. آن‌طور که ان‌بی‌سی‌نیوز می‌نویسد: کارشناسان پزشکی به سرعت تمامی پیشنهادهای ترامپ را رد کردند و نسبت به آنها واکنش‌های تندی نشان دادند. دکتر وین گوپتا، متخصص ریه و کارشناس سیاست‌های بهداشت عمومی در امریکا، اظهارات ترامپ را «پیام‌های بهداشتی ناشایست» خواند. او گفت: «پیشنهاد تزریق یا مصرف هر گونه محصول پاک‌کننده به بدن غیرمسوولانه و خطرناک است. زمانی‌که مردم می‌خواهند خودشان را بکشند از این شیوه استفاده می‌کنند.» آن ‌طرف دکتر استفن هان، مدیر سازمان غذا و دارو دولت فدرال امریکا هم بلافاصله به پیشنهادهای ترامپ واکنش نشان داد و از مردم خواست هرگز چنین کاری نکنند. همچنین جان بالمز، متخصص بیماری‌های ریه در بیمارستان عمومی زوکربرگ هم هشدار داد تنفس گازی که از مواد سفیدکننده متصاعد می‌شود، می‌تواند به ریه آسیب بزند. او به خبرگزاری بلومبرگ گفت: «استنشاق سفیدکننده کلردار بدترین چیز برای ریه است. نای و ریه را نمی‌توان در معرض اسپری ضدعفونی قرار داد. حتی سفیدکننده رقیق یا الکل ایزوپروپیل هم بی‌خطر نیست. استفاده از اینها برای درمان کرونا مسخره است.»

پیش از این هم رییس‌جمهور امریکا چندین بار توصیه‌های پزشکی دیگری از جمله استفاده از هیدروکسی کلروکین، داروی ضدمالاریا را برای درمان کرونا مطرح کرده بود که مقامات پزشکی هر بار درباره استفاده از شیوه‌های پیشنهادی ترامپ هشدارهای جدی دادند.

لطفا تاید نخورید

مطرح کردن ایده تزریق ضدعفونی‌کننده برای مقابله با کرونا از سوی ترامپ اما در حد پوشش خبری در رسانه‌ها باقی نماند و سر و صدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت. توییتری‌ها بعد از مطرح شدن این پیشنهاد اسم مستعار «Tide Pods» را برای دونالد ترامپ انتخاب کردند و هر یک با ادبیات خودشان درباره نظریه جدید ترامپ نوشتند. «Tide Pods» نام یکی از محصولات شوینده لباسشویی برند تاید است که اگر خورده شود، می‌تواند منجر به مرگ فرد شود. این شوینده از طرف CDC، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها به عنوان یک ماده خطرناک و کشنده برای سلامتی علامت‌گذاری شده است. پیشنهاد ترامپ برای تزریق‌ مواد ضدعفونی‌کننده اما دقیقا چیزی شبیه این بود؛ اینکه فردی تصمیم بگیرد «Tide Pods» بخورد؛ همین‌قدر دور از ذهن، غیرمنطقی و خطرناک! این ‌بود که هشتگ‌ «Tide Pods» جان گرفت و توییت‌ها یکی پس از دیگری روانه شدند.

جو بایدن، معاون رییس‌جمهور سابق و کاندیدای احتمالی دموکرات‌ها برای این دوره از رقابت‌های ریاست‌جمهوری در صفحه توییتر خود نوشت: «اشعه ماورای‌بنفش؟ تزریق ماده ضدعفونی‌کننده؟ این هم شد نظر؟ آقای رییس‌جمهور چیزی که الان لازم است آزمایش‌های بیشتر است و تجهیزات محافظتی بیشتر برای کارکنان بخش درمان.» بخش مدیریت اضطراری وزارت نظامی واشنگتن هم تاکید کرد: «لطفا تاید پادز نخورید یا هر نوع ماده ضدعفونی‌کننده‌ای را تزریق نکنید و وضع را از این چیزی که هست، بدتر نکنید.» آن‌ طرف FDA هم در این باره هشدار جدی داد و نوشت: «مصرف محصولات ضدعفونی‌کننده می‌تواند موجب تهوع، استفراغ، اسهال و بروز علایم کم‌آبی شدید شوند.» یک دانشجوی پزشکی در واشنگتن‌ توییت کرد: «لطفا به توصیه‌های پزشکی رییس‌جمهور توجه نکنید. تزریق ضدعفونی‌کننده؟ به کجا داریم می‌ریم؟ چی شد به اینجا رسیدیم؟» کاشف محمود، پزشکی در ویرجینیای غربی توییت کرد: «به عنوان پزشک نمی‌توانم تزریق مواد پاک‌کننده به ریه یا استفاده از اشعه ماورای‌بنفش در داخل بدن را به عنوان راه درمان توصیه کنم. به توصیه‌های پزشکی ترامپ گوش ندهید.» همچنین کاربری به نقل از مرکز کنترل سموم NYC توییت کرده: «۱۸ساعت بعد از پیشنهاد ترامپ مبنی بر احتمال امکان مقابله با ویروس کرونا از طریق تزریق ضدعفونی‌کننده‌ها، ۳۰ مورد مسمومیت به دلیل استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده‌‌ای مانند لایسل، بلیچ و دیگر شوینده‌ها گزارش شده است. خوشبختانه بین مراجعه‌کنندگان، بستری یا مرگ ثبت نشده است.» این در حالی‌ بود که لایسل و دتول، دو برند معروف مواد بهداشتی و ضدعفونی تنها چند ساعت بعد از انتشار اظهارات ترامپ درباره تزریق مواد ضدعفونی‌کننده برای مقابله با ویروس کرونا ناچار شدند به‌طور کاملا جدی به مردم هشدار بدهند که محصولات آنها هرگز مصرف خوراکی ندارد. رکیت بنکیزر، مالک شرکت‌های تولیدکننده محصولات دتول و لایسل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «به عنوان یک شرکت پیشرو در تولید انواع محصولات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده‌ها باید به وضوح اعلام کنیم که محصولات ضدعفونی‌کننده تحت هیچ شرایطی نباید از طریق تزریق، خوردن یا هر مسیر دیگری وارد بدن انسان شوند. مواد ضدعفونی‌کننده و محصولات بهداشتی ما فقط باید طبق دستورالعمل مربوطه استفاده شوند. لطفا توضیحات روی بسته محصول و نکات ایمنی آن را بخوانید.»

باورش برای همه سخت است، درست زمانی که همه فکر می‌کنیم ایده احمقانه خوردن مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده‌ها دیگر از مد افتاده و نیازی به تذکر ندارد، رییس‌جمهور امریکا آن را به عنوان پیشنهادی برای مقابله با کووید۱۹ روی میز می‌گذارد. پیشنهادی که نه فقط شهروندان امریکایی، بلکه اهالی توییتر در تمام دنیا به آن واکنش نشان دادند. توییتر پر شد از پیام‌هایی مثل «لطفا تاید نخورید»، «لطفا شوینده‌ها را تزریق نکنید»، «ضدعفونی‌کننده‌ها خوردنی نیستند» و البته مثل همیشه قضیه تنها به توصیه‌های جدی ختم نشد و کاربران بسیار زیادی تصاویر ساختگی‌ خنده‌دارشان را در حال تزریق انواع محصولات ضدعفونی‌کننده راهی توییتر کردند؛ عکس‌هایی که در نگاه اول بسیار خنده‌دار بود اما در پس‌شان ایده جدی یک رییس‌جمهور مطرح بود؛ تزریق مواد ضدعفونی‌کننده برای مقابله با کووید۱۹! این یکی را هرگز تاریخ از یاد نخواهد برد.