۰ نفر

کرونا؛ بهانه جدید حمله به مسلمانان در هند

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۱۵
کد خبر: 434743
کرونا؛ بهانه جدید حمله به مسلمانان در هند

انتشار ویروس در هند، به ناسیونالیست‌های هندی بهانه جدیدی داده تا آزارها علیه اقلیت مسلمان را افزایش دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، آمبرین‌ خان یک پرستار مسلمان در پنجاب است که اخیرا مورد حمله اوباش هندو قرار گرفته است. مهاجمان او را از ماشین بیرون کشیدند و با باتوم و چماق کتک زدند. کتک‌زدن‌ها حتی وقتی که خان کارت پرستاری‌اش را به آنها نشان داد قطع نشد. بیشتر این مهاجمان همسایگان آمبرین ‌خان بودند و او سال‌ها آنها را می‌شناخت. وقتی که آمبرین خان التماس می‌کرد، یک نفر از آنها اینگونه پاسخ داد: «برگرد به پاکستان و آنجا به وظیفه‌ات عمل کن.»

به گزارش فارن پالیسی، از آن زمان، شرایط برای آمبرین ‌خان به‌شدت تغییر کرده است؛ «من نگران جانم هستم. اینجا دیگر احساس خانه را ندارد. مثل این است که در یک کشور دیگر هستم.»

مسلمانان، به‌عنوان بزرگ‌ترین اقلیت در هند، از مدت‌ها پیش هدف تبعیض‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بوده‌اند. فاصله بین هندوها و مسلمانان که 200میلیون‌نفر از جمعیت 1.3میلیارد نفری هند را تشکیل می‌دهند، به‌خصوص از زمانی که حزب ناسیونالیست هندوی بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) با رهبری نارندرا مودی، نخست‌وزیر کشور، به قدرت رسیده بیشتر هم شده است. حملات علیه مسلمانان به‌صورت چشمگیری در سال‌های اخیر افزایش یافته و حالا ویروس کرونا هم روی آتش نفت می‌ریزد.

اقتصاد هند، پیش از شیوع کرونا هم تلاطم داشت و محبوبیت مودی به همین‌خاطر در حال افول بود. قرنطینه و حبس میلیون‌ها کارگر روزانه، حتی شرایط را بدتر کرده است و حالا همزمان با شیوع ویروس، مسلمانان مقصر این وضعیت شناخته می‌شوند.

زینب سکندر، تحلیلگر سیاسی در دهلی‌نو می‌گوید: «بسیاری از هندوها معتقدند که مسلمانان عمدا ویروس را منتشر می‌کنند تا جنگی مقدس یا همان جهاد علیه اکثریت هندوها به راه بیندازند. حزب حاکم هند، نه‌تنها چنین تعصب و تفکری را عادی جلوه می‌دهد، که حتی آن را ترویج هم می‌دهد.»

مغز متفکر حزب برای ترویج چنین اخبار نادرست و خطرناکی آمیت مالوی است؛ کسی که مرکز فناوری حزب را رهبری می‌کند و نفر اول تبلیغات آن است. در انتهای‌ماه مارس (یک‌ماه پیش)، مالویا در توییتر با اشاره به اعتراض‌های مسلمانان در ماه‌های اخیر علیه قانون تبعیض‌آمیز شهروندی دولت مودی، جبهه دیگری را علیه آنها گشود: «...و حالا ما شاهد تجمع غیرقانونی جماعت تبلیغی در مرکز هستیم. این مسئله باید حل شود.»

شایعات درباره اینکه این نشست، کانون بحران انتشار کرونا بوده، هندوها را به‌شدت عصبانی کرد و حمله به مسلمانان، شروع شد. این گردهمایی با حضور 3هزار نفر از چندین کشور در مرکز نظام‌الدین برگزار شد و از آن زمان، منشأ آلودگی حدود یک‌سوم مبتلایان به کرونا در هند، به این مراسم ارجاع داده می‌شود. (البته اصلا غافلگیرکننده نیست که مراسم دیگری که توسط غیرمسلمانان برگزار شده و صدهاهزار نفر در آنها شرکت کرده‌اند مورد توجه قرار ندارد.)

شبکه‌های تلویزیونی هند که مدت‌هاست علیه مسلمانان موضع می‌گیرند، به سرعت حملات را شروع کردند و مبلغان مسلمان را متهم کردند عمدا ویروس را منتشر می‌کنند و آنها را «بمب‌های انسانی» خواندند. برنامه‌های ویژه‌ای برای اثبات نقش مسلمانان تهیه شد و یکی از مدافعان سرشناس مودی پیشنهاد داد به مسلمانان شلیک شود. یک بیمارستان در ایالت شمالی اوتارپرادش در بیانیه‌ای اعلام کرد تنها زمانی مسلمانان را بستری خواهد کرد که مراجعان جواب منفی آزمایش کرونا ارائه دهند. رهبران حزب حاکم هم به نمایش اضافه شدند. مختار عباس نقوی، یکی از رهبران ایالتی حزب مودی، جلسه مرکز نظام‌الدین را «جرم طالبانی» خواند و گفت که چنین جرائمی را نباید بخشید و نادیده گرفت.

رویدادهای اخیر، آخرین پرده از نمایش رعب و وحشتی است که مودی علیه مسلمانان به راه انداخته. او تابستان پیش، به یکباره خودمختاری جامو و کشمیر، تنها ایالت هند با اکثریت مسلمان را لغو کرد. از آن زمان، هزاران نفر زندانی شده‌اند و ایالات تحت نظر نیروهای امنیتی قرار دارد. او همچنین سال گذشته، قانونی را تصویب کرد که براساس آن، نزدیک به 2میلیون مسلمان هندی در ایالت آسام، در آستانه ازدست‌دادن تابعیت هندی خود هستند.

مسلمانان پیش از این هم از سوی هندوها با اتهام همدردی با تروریست‌ها مواجه بوده‌اند اما نفرتی که اخیرا علیه آنها نشان داده می‌شود بی‌سابقه است. امروزه مسلمانان، توسط همکاران و همسایگان خود مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و از خانه‌هایشان رانده شده و بیکار می‌شوند. و همه اینها به‌خاطر دین آنهاست. آینده آنها در هند تیره است و بیشتر آنها از اینکه علنا در این‌باره صحبت کنند می‌ترسند.

رویکرد اخیر هندوها در مقصر نشان‌دادن مسلمانان در بحران کرونا، در همه‌جا دیده می‌شود. آنها از ورود به مناطق خاصی، برای نمونه در دهلی‌نو، منع شده‌اند و لاو آگراوال یکی از مقامات وزارت بهداشت هند که آمار روزانه مبتلایان را می‌دهد روی مسئولیت مسلمانان در انتشار ویروس تأکید می‌کند.

پیش‌آمدن چنین شرایطی، بعد از آنکه موج خشونت‌ها علیه مسلمانان در دهلی‌نو در ماه‌های اخیر اوج گرفته، ‌نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند. بسیاری از مسلمانان معتقدند مقصر نشان‌دادن آنها در انتشار کرونا، بخشی از یک برنامه بزرگ‌تر است که هندوها می‌خواهند با توسل به آن، مسلمانان را از حقوق اولیه‌ای که قانون اساسی به آنها داده محروم کنند.

برخی هشدار می‌دهند که پایان این بازی حتی ترسناک‌تر خواهد بود و از نسل‌کشی صحبت می‌کنند. روزنامه «استار آف میسور» در سرمقاله‌ای که البته بعدا حذف شده از مسلمانان اینطور یاد کرده است: «یک راه‌حل ایده‌آل برای مشکلی که توسط سیب‌های فاسد ایجاد شده این است که از شرشان خلاص شویم.»

سوبرامانیان سوامی یکی از نظریه‌پردازان بی‌جی‌پی هم اخیرا در گفت‌وگویی عملا از برتری هندوها نسبت به مسلمانان صحبت کرده است.

مسلمانان، از این حملات و رویکرد به‌شدت آسیب می‌بینند. یکی از اعضای جماعت تبلیغی، بعد از آنکه همسایگانش او را به‌صورت اجتماعی بایکوت کردند و حتی با او صحبت نمی‌کردند، خودش را کشت. در گجرات، مبتلایان به کرونا، با نظر مساعد مقامات دولتی، براساس دینشان بستری می‌شدند. در کارانتاکا، داوطلبان مسلمانی که بین نیازمندان غذا توزیع می‌کردند تا سرحد مرگ کتک خوردند. در راجستان یک مادر باردار مسلمان، بعد از آنکه دکترها از جراحی او به‌خاطر دینش سرباز زدند، بچه‌اش را از دست داد.

هفته گذشته، سرانجام مودی به این مسائل واکنش نشان داد و در یک پست در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «کووید-19 به نژاد، مذهب، رنگ، آیین، زبان و مرز اهمیت نمی‌دهد. واکنش ما هم باید بر پایه اتحاد و برابری باشد.» با این حال او از مقابله جدی با اسلام‌هراسی طفره رفته و تنها از برابری صحبت کرده است.

مسلمانان زیادی از این هراس دارند که هند، در مسیر تبدیل‌شدن به یک ملت اکثریت‌گرای هندو باشد؛ جایی که مسلمانان تنها می‌توانند انتظار داشته باشند به‌عنوان شهروندان درجه2 زندگی کنند.